آخرین اخبار
سه ایراد اصلی خودروهای طبقه متوسط
بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، 30 خودرو تولید داخل در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیرعادی» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتهاند و در نتیجه آن، «سوزوکی گرندویتارا» توانسته عنوان برترین خودرو داخلی را به دست بیاورد.
در این گزارش مشخص شده که سه ایراد کیفی اصلی خودروهای حاضر در گروه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان (خودروهای مورد استفاده طبقه متوسط جامعه)، به معیارهای بدنه و تزئینات داخلی و خارجی و رنگ آنها مربوط میشود.
ایراد خودروهای زیر 25 میلیون
اما نگاهی بیندازیم به جدول ردهبندی کیفی خودروهای داخلی در اسفندماه سال گذشته، تا ببینیم اوضاع کیفی آنها به چه شکل است.
ابتدا از گروه «خودروهای زیر 25 میلیون تومان» (ارزانترین خودروهای تولید داخل) شروع کنیم، گروهی که تیبا در آن اول است و امویام مدل 110 نیز آخر. بر این اساس، تیبا که فقط در معیار «نفوذ آب» دارای ایراد نیست، 3/ 54 نمره منفی به دست آورده و نقطه ضعف اصلیاش نیز به بخش «تزئینات داخلی و خارجی» مربوط میشود. پشتسر تیبا اما با سه مدل پراید روبهرو میشویم که در این بین، پراید 131 سایپا دارای بهترین کیفیت و عضو دوم گروه بهشمار میرود. پراید 131 پارس خودرو نیز رده سوم را در اختیار دارد و مدل 132 نیز چهارمین عضو گروه موردنظر است. هر سه پراید، در همه معیارها نمره منفی کسب کردهاند؛ بهنحویکه حتی آب نیز در آنها نفوذ میکند.
پس از پرایدها اما با امویام مدل 110 در رده پنجم گروه زیر 25 میلیونیها روبهرو میشویم، این در حالی است که این خودرو در چهار معیار سیستم موتور، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب هیچ ایرادی ندارد. مشکل اصلی امویام، تزئینات داخلی و خارجی آن است، چه آنکه اگر این ایراد برطرف شده یا کاهش یابد، باید امویام را با کیفیتترین عضو گروه زیر 25 میلیونیها دانست.
خودروهای این گروه در کل دو ایراد اصلی خود را در معیارهای تزئینات داخلی و خارجی و بدنه، به خود میبینند، زیرا بیشترین نمرات منفی آنها به این دو بخش مربوط میشود.
ایراد خودروهای متوسط
بر این اساس، پارستندر و تندر اتومات و تندر ایرانخودرو، در پنج معیار سیستم موتور و تعلیق و ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارند، اما تندر پارس خودرو فقط در تعلیق و نفوذ آب حائز امتیاز منفی نیست. هر چهار تندر، بیشترین نمرات منفی خود را در معیارهای بدنه و تزئینات داخلی و خارجی کسب کردهاند. از تندرها که بگذریم، به پژو 206ها (هاچ بک و صندوقدار) در ردههای پنجم و ششم برمی خوریم. پژو 206هاچ بک که حالا دیگر یکی از پرتیراژترین خودروهای تولید داخل بهشمار میرود، تنها در نفوذ آب دارای نمره منفی نیست و اصلیترین ایراد آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. پژو 206 صندوقدار هم که در رده ششم گروه خودروهای 25 تا 50 میلیونیها قرار دارد، در دو معیار ترمز و نفوذ آب حائز نمره منفی نشده و ایراد اصلی آن نیز با تزئینات داخلی و خارجیاش در ارتباط است.
اما پس از پژو 206 صندوقدار، این رانا است که توانسته با 24 نمره منفی، در رده هفتم گروه تحت بررسی جا خوش کند. این خودرو در سیستم تعلیق و نفوذ آب نمره منفی ندارد و ایرادات اصلیاش نیز به تزئینات و صداهای غیرعادی مربوط میشود. در رده بعد از رانا اما به پژو پارس تولید سایت خراسان ایرانخودرو برمیخوریم که تنها آب در این محصول نفوذ نمیکند و نقاط ضعف اصلیاش نیز با تزئینات و رنگ آن در ارتباط است. نام پژو پارس در سه خانه دیگر جدول ردهبندی کیفی اسفندماه تکرار شده؛ بهنحویکه پارسهای تولید ایرانخودرو مرکزی و ایرانخودرو مازندران، در ردههای دهم و یازدهم گروه خودروهای طبقه متوسط، جای گرفتهاند و پارس شیرازیها نیز جایگاه شانزدهم را نصیب خود کرده است.
پژو پارسهایی که در سایتهای مرکزی و مازندارن و شیراز تولید شدهاند، در همه معیارها نمره منفی دارند و ایراد اصلی شان نیز به تزئینات و بدنه و رنگ مربوط میشود. اما همانطور که پارس در سایتهای مختلف ایرانخودرو تولید میشود، پژو 405 هم علاوه بر جاده مخصوص، میهمان سایت خراسان نیز است. در این بین، پژو 405 تولید سایت خراسان، کیفیت بهتری را دارد و در رده دوازدهم گروه قیمتی خودروهای متوسط، جای گرفته، حال آنکه 405 تولید سایت مرکزی (تهران)، خود را در رده پانزدهم میبیند. ایرادهای اصلی 405 در هر دو مدل تهرانی و خراسانی اش، به بدنه و تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. از 405 که بگذریم، سمند نیز بهعنوان یکی دیگر از محصولات پرتیراژ داخلی، سیزدهمین رده جدول قیمتی خودروهای طبقه متوسط را ازآن خود کرده و این در حالی است که در دو معیار سیستم موتور و نفوذ آب نمره منفی به خود نمیبیند. مانند بیشتر اعضای گروه موردنظر، ایرادهای اصلی سمند نیز با بدنه و رنگ و تزئینات داخلی و خارجی آن در ارتباط است.
گروه قیمتی خودروهای طبقه متوسط اما سه عضو چینی را نیز در خود جای داده که در بین آنها، امویام مدل 315 جدید، بهترین کیفیت را دارد. این خودرو که در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، نهمین عضو گروه موردنظر بهشمار میرود و تزئینات و بدنه و رنگ، اصلیترین ایرادهای آن محسوب میشوند. امویام مدل 530 نیز که در رده چهاردهم جا خوش کرده، نقاط ضعف اصلیاش در همین معیارها است. این خودرو البته در ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب هیچ نمره منفی کسب نکرده است. دیگر عضو چینی گروه قیمتی طبقه متوسط، لیفان مدل 620 نام دارد، خودرویی که در سیستم موتور و تعلیق و تجهیزات الکتریکی دارای عیب نیست، اما بیشترین نمرات منفی آن مانند دیگر اعضای گروه موردنظر، به رنگ و تزئینات و بدنه مربوط میشود.
کیفیت لوکسها
سری هم اما به دو گروه قیمتی «75 تا 100 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومانیها» بزنیم، گروههایی که هر کدام تنها یک عضو دارند. در گروه اول، این سراتوی سایپا است که با 5/ 16 نمره منفی جا خوش کرده و در چهار معیار ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و سیستم موتور، نمره منفی ندارد. این کره ای مونتاژی نیز بیشترین نمره منفی خود را در بخش تزئینات به دست آورده است و سرانجام در گروه قیمتی بالای 100 میلیون تومان، ویتارا 4/ 15 نمره منفی کسب کرده و این در شرایطی است که در معیارهای ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و سیستم تعلیق و موتور هیچ ایرادی ندارد. بالاترین نمره منفی ویتارا در بخش بدنه به دست آمده است.