آخرین اخبار

بازار خودرو در هفته ای که گذشت

در هفته پایانی فروردین ماه، افزایش ۲۰۰ هزار تا دو میلیون تومانی قیمت خودرو از سوی تولیدکنندگان هم نتوانست روی بازار خرید و فروش خودرو تاثیر بگذارد.

اگر چه هفته گذشته و پس از اندک مجادله ای، شورای رقابت با پذیرش استدلال خودروسازان، بر افزایش قیمت های اخیر مهر تأیید زد اما واکنش بازار به این افزایش به هیچ وجه قابل ملاحظه نبود و قیمت ها در حاشیه بازار تنها همان مقداربالا رفت که قیمت عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان افزایش یافته بود.

بازار خودرو در ایران رفتاری مشابه سایر بازارهای در پیش گرفته است؛ انگار مانند تمامی بازارهای دیگر حاضر نیست آرامش خود را در قبال هیچ خبر و اتفاقی به این سادگی ها از دست بدهد حتی اگر این اتفاق، افزایش ۲۰۰ هزار تومانی تا دو میلیون تومانی قیمت از سوی تولیدکنندگان باشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا اواسط هفته حدود ۳۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان معامله می شد پس از اعمال قیمت های جدید، سه روز آخر هفته را روی قیمت ۳۳ میلیون تومان ایستاد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ هم که جهشی ۹۰ هزار تومانی را در اواسط هفته تجربه کرده و از حدود ۳۷ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان به ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود در روزهای پایانی هفته مجددا به همان مرز قبلی یعنی حدود ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگشت.

پژوپارس ELX اما مقاومت بیشتری از خود نشان داد و توانست پس از افزایش حدود ۲۵۰ هزار تومانی که اواسط هفته داشت همان قیمت افزایش یافته ۴۲ میلیون تومان را تا پایان هفته حفظ کند.

تندر ۹۰ مدل E۱ اما روندی معکوس را طی کرد؛ این خودروی پرطرفدار که هفته را با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع کرده بود نتوانست این قیمت را حفظ کند و قیمتش از اواسط هفته به ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

سمند ال ایکس EF۷ دو گانه سوز هم با افت قیمتی حدود ۲۰۰ هزار تومان از حول و حوش قیمتی ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در اوائل هفته به ۳۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان عقب نشست.

شرایط بازار برای خودروهای تولید سایپا هم چندان متفاوت نبود؛ پراید EX۱۱۱ در اواسط هفته از حدود ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و هفته اخر فروردین را با همین قیمت به اتمام رساند.

یکی از خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار در هفته گذشته تجربه کرد، پراید ۱۳۲ SL گازسوز بود؛ این خودرو که در کارخانه ۱۶ میلیون و ۶۳ هزار تومان قیمت خورده بود، در بازار حدود ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شد.

تیبا SX فول هم از همان اوائل هفته بنای افزایش گذاشت و از قیمتی پایین تر از ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بالای ۲۶ میلیون و۶۰۰ هزار تومان در اخر هفته برسد.

MVM ۱۱۰ (چهار سیلندر) هفته پایانی فروردنی را با قیمتی حدود ۲۱ میلیون تومان آغاز کرد ولی برای اینکه از قافله افزایش قیمت ها جانمانده باشد و با وجود اینکه از سوی کمپانی افزایشی در قیمت داده نشده بود، قیمت این خودرو هم با حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش به حدود ۲۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. سایر مدل های MVM اما تغییر قیمت محسوسی در بازار نداشتند.

به این ترتیب می توان اینگونه گفت که بازار خودرو نیز ماند سایر بازارها تلاش می کند آرامش خود را در قبال عواملی که به صورت بالقوه امکان تغییر در بازار را دارند حتی المقدور حفظ کند تا اگر نقدینگی جذب نمی کند دستکم از کف هم ندهد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *