آخرین اخبار

افزایش قیمتی دیگر توسط خودروسازان در راه است

بعد از افزایش 200 تا 800 هزار تومانی قیمت خودروها در فروردین‌ماه سال جدید، که به دلیل اعمال هزینه‌های دولتی نظیر مالیات و… عنوان شده بود، باز هم خودروسازان خواستار افزایش قیمت از شورای رقابت شده‌اند.

به گزارش کارنت به نقل از اقتصادنیوز، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص دلیل اصلی گرانی خودروها در اولین ماه سال، اظهار کرد:مجلس شورای اسلامی، ارزش افزوده امسال کالاها، از جمله خودرو را از هشت درصد به 9 درصد تغییر داد. در نتیجه، یک درصد ارزش افزوده به قیمت خودرو اضافه شده است و ما این مبلغ را به وزارت دارایی می‌دهیم.

او در مورد دلایل تقاضای افزایش قیمت از شورای رقابت افزود: اول اینکه ارزش ریالی ارز مبادله‌ای نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد گران شده است. یعنی پارسال این‌موقع قیمت آن 2550 تومان بود ولی در حال حاضر حدود 2800 تومان است. دومین دلیل این است که شورای عالی کار 17 درصد به حقوق دستمزدها اضافه کرد. سوم، مجلس قیمت آب، گاز و برق را اضافه کرد. البته وزیر نیرو گفتند که امسال قیمت آب و برق اضافه نمی‌شود. چهارم اینکه، یکی از تعرفه مواد اولیه فولادهای کشور از چهار درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین فولادهای ساخت داخل کشور مثل فولاد آلیاژی یزد سال گذشته دو بار افزایش قیمت داده است. امسال هم دوباره اول سال، روز 15 فروردین‌ماه که از آن فاکتور خواستند 3.5 درصد به قیمت‌هایش اضافه شده است.

دبیر انجمن خودروسازان، با بیان اینکه تمام مولفه‌های تولید، افزایش پیدا کرده است، گفت: به استناد همین موارد، ما از شورای رقابت تقاضای افزایش قیمت خواستیم که منتظر هستیم شورای رقابت مجوز این افزایش قیمت را به ما بدهد که ما زیان نکنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا شورای رقابت این پیشنهاد را پذیرفته است؟ گفت: مگر می‌شود نپذیرند، تمام این موارد اتفاق افتاده است. بالاخره ارزی که ما برای خرید از خارج می‌خواهیم گران شده است. دستمزدها و مواد اولیه نیز، گران شده است.

نعمت‌بخش درباره این موضوع که با لغو تحریم‌ها مردم انتظار داشتند قیمت‌ها پایین‌ بیاید، بیان کرد: لغو تحریم‌ها یک مقدار از هزینه‌های ما را کم می‌کند. یعنی اینکه ما برای خرید از خارج‌ که مجبور بودیم تحریم‌ها را دور بزنیم، این حرف‌ها را نداریم. ولی اگر مولفه‌هایی مثل همان نرخ ارز،  حقوق و دستمزد، خرید فولادها و مواد اولیه ثابت می‌ماند، انتظار مردم درست بود. ولی وقتی اینها همگی افزایش پیدا کرده است، آن هزینه رفع تحریم‌ها یک مقدار باعث شد که ما افزایش قیمت کمتری بخواهیم. یعنی یک مقداری تعدیل می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان، در خصوص اینکه شرکتی مثل سایپا، در سال گذشته مجوز افزایش قیمت تا هفت درصد را داشته است ولی تنها چهار درصد افزایش قیمت را اعمال کرده است، بیان کرد: سیاست خودروساز این است که تا آنجایی که امکانش است مشتری‌داری کند و در واقع تا جایی که می‌تواند افزایش قیمت ندهد.

او افزود: ما در سال‌های 73 تا 86 در حاشیه بازار خودرو می‌فروختیم و سالانه سه، چهار درصد بیشتر افزایش قیمت نداشتیم. در صورتی که مثلاً شاخص کالای منطقی خیلی به شدت بالاتر از این می‌رفت.

همچنین نعمت‌بخش بیان کرد:با تیراژ بیشتر سعی کردیم هزینه‌هایمان را جبران کنیم و افزایش قیمت ندهیم. یعنی معتقد هستیم که با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کم شده است، قیمت‌ها را افزایش ندهیم.

او با اشاره به اینکه باید جزییات را از مدیریت سایپا جویا شد، گفت: سیاست این نیست که ما مرتب بخواهیم افزایش قیمت داشته باشیم و در واقع مردم را به زحمت بیاندازیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.