آخرین اخبار

خودروهای خانوادگی؛ نیاز بازار ایران

بازار ایران در نیم قرن گذشته همواره در اختیار دو رقیب بزرگ صنعت خودروسازی بوده و البته در این بین شرکت هایی کوچک تر با فراز و فرودهایی نیز حضور داشته اند، هر چند هرگز به پای آن دو خودروساز بزرگ نرسیده اند.

 تا دوسال دیگر می‌توانیم بگوییم از عمر خودروسازی در ایران حدود نیم قرن می‌گذرد. می‌دانید که شروع صنعت خودروسازی در ایران با تولید پیکان گره خورده است. خودرویی که هر چند تولیدش متوقف شده، اما قلبش با هزار دستکاری و به روزرسانی کماکان در وانت پیکان می‌تپد.

بازار ایران در نیم قرن گذشته همواره در اختیار دو رقیب بزرگ صنعت خودروسازی بوده و البته در این بین شرکت هایی کوچک تر با فراز و فرودهایی نیز حضور داشته اند، هر چند هرگز به پای آن دو خودروساز بزرگ نرسیده اند. با وجود چنین فرصت کم نظیری برای صنعت خودرو در ایران که همیشه تا حد ممکن از حمایت های دولتی برخوردار بوده و مردم نیز چاره ای جز خرید محصولات به نسبت ارزان تر آنها در مقایسه با رقبای خارجی نداشته اند، کمتر دیده ایم با بهره گیری از پشتوانه عظیم مالی و بازار اشباع ناپذیر داخلی دست به ابتکارهای بلندپروازانه بزنند و از عادت معمول در بزرگ و کوچک کردن چراغ ها در مدل های مختلف فاصله بگیرند و یک خودروی مفهومی به معنای واقعی طراحی کنند. این در شرایطی است که کمپانی کره ای هیوندای (که این روزها در میان خودروهای وارداتی در بازار ایران جای خود را بخوبی باز کرده و بارها گزارش های مفصلی از خودروهای مفهومی این کمپانی را در همین صفحه خوانده اید)، سال 1967 میلادی / 1346 هجری شمسی تأسیس شده است؛ یعنی همان سالی که کارخانه ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) کار تولید پیکان را آغاز کرد.

شکی نیست که مقصود از طرح این بحث نادیده گرفتن تلاش های متخصصان داخلی صنایع خودروسازی نیست. مساله این است که نگاه واقع بینانه برای ورود به صنعت خودروسازی جهان بالاخره باید از یک جایی به صورت جدی و فراتر از شعارهای رنگارنگ آغاز شود. خیلی وقت است که دیگر نمی توان با تغییرشکل سپر، جلو داشبرد، قالپاق ها و رودری ها در عرصه بین المللی خودرویی را با نام جدید معرفی کرد و از مصرف کنندگان انتظار داشت چند درصد هزینه بالاتری را برای آن خودرو به خاطر همان چند تغییر کوچک بپردازند. البته شاید این نسخه هنوز برای مصرف کنندگان داخلی جواب دهد، ولی همیشه در روی این پاشنه نخواهد چرخید! بارها در نمایشگاه های خودروی داخلی، محصولات آینده نگر از خودروسازان کشور به نمایش درآمده است؛ اما هیچ وقت در حد و اندازه نام و وسعت بازار این کمپانی ها و قدرتی که از آنها انتظار می رود در عرصه خودروهای مفهومی قادر به ارائه آن باشند نبوده است.

خودروهای خانوادگی برای استفاده در تعطیلات

در سال های نه چندان دور از هر چند خانواده فقط یک خانواده صاحب خودرو بود، اما در سال های اخیر به لطف پیشرفت صنایع خودروسازی داخلی، بویژه از جهت کمی، تعداد خانواده های بیشتری امکان تهیه خودرو را پیدا کرده اند. به گونه ای که در برخی خانواده ها بیش از یک خودرو نیز موجود است. همین امر موجب شده تا سفر به خارج از شهر در تعطیلات و برپایی کمپ در مناطق خوش آب و هوا، کم کم به یکی از عادت های ایرانیان تبدیل شود. با این حال کمتر نیاز خانواده های پرجمعیت از طرف خودروسازان داخلی دیده شده و همین امر موجب شده خانواده ها به تهیه دو یا چند خودرو روی بیاورند و به این ترتیب هم هزینه بیشتری برای استهلاک بپردازند و هم خودروهایشان با مصرف سوخت های فسیلی، آلایندگی بیشتری در محیط زیست و بهره وری کمتری ایجاد کنند. بعلاوه افزایش تعداد خودروها در جاده ها به ترافیک بیشتر و بالارفتن احتمال تصادفات و تلفات جاده ای نیز می انجامد.

برای این که با یک نمونه از خودروهای مفهومی آشنا شوید که به معنای واقعی می تواند در بازار ایران نیز نمونه ساده تر آن بازار خود را پیدا کند، یکی از محصولات اخیر کمپانی مشهور مرسدس بنز را معرفی می کنیم. خودروی همه کاره ای که هم برای استفاده شهری مفید است و هم گزینه ای ایده آل برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به صورت کمپ در طبیعت است.

مرسدس بنز هورایزن؛ یک خودروی خانوادگی همه کاره

خودروی جدید مفهومی هورایزن (به معنی افق) محصول کمپانی مرسدس بنز در نوع خود خودروی جذابی است که البته نخستین ون مناسب برای کمپ نیست که این کمپانی تولید کرده است. این ون جدید به گونه ای طراحی شده تا خلأ بین خودروهای ون خانوادگی و خودروهای کاروان را که معمولا در تعطیلات بیشتر مورد استفاده دارند پر کند. بهره مندی هورایزن از امکانات داخلی که می تواند قابلیت تبدیل داشته باشد موجب شده مقصود اصلی طراحانش از خلق یک خودروی چندمنظوره بخوبی برآورده شود.

مرسدس بنز هورایزن برای حمل چهار نفر بزرگسال و یک کودک مناسب است. باید توجه کرد که هورایزن به اندازه ون های اختصاصی طراحی شده برای کمپ، همچون آچار فرانسه نیست تا مثلا قطعات قابل برداشتن داشته یا صندلی عقبش کشویی باشد. با این حال جایگاهش به گونه ای است که می تواند به عنوان یک خودروی خانوادگی برای روزهای کاری هفته و همین طور خودرویی که اعضای یک خانواده می توانند تعطیلات آخر هفته خوبی با آن داشته باشند مورد توجه قرار گیرد. قابلیت حمل تعداد سرنشینان بالا را از قد و قواره این خودرو نمی توان انتظار داشت؛ اما در همین حد که بتواند برای انتقال اعضای یک خانواده پر جمعیت به مدرسه، محل کار و دیگر کارهای روزانه مورد استفاده قرار گیرد خودروی خوبی است.

تجهیزات مرسدس بنز هورایزن

وقتی به تجهیزات این خودرو در بخش خواب و زندگی نگاه می کنیم، می بینیم که هر دو مقصود کارایی و لوکس بودن در ساخت آنها مد نظر قرار گرفته است. صندلی های الکتریکی عقب تاشو و صندلی های جلو گردان بوده و هر دو چرمی هستند. سطوح قسمت آشپزخانه نیز از گرانیت کوارتز ساخته شده است. بخش آشپزخانه شامل سینک ظرفشویی، اجاق دو شعله، یک یخچال کوچک 87 لیتری و میز غذاخوری تاشو است. همچنین فضای کافی برای خواب چهار بزرگسال و یک کودک در قسمت عقب و نزدیک به سقف این خودرو به صورت تاشو پیش بینی شده است. فضای چنین ماشینی کوچک تر از آن است که بتوان حمام کاملی را نیز در آن تعبیه کرد؛ با این حال یک مخزن آب 30 لیتری در طراحی مرسدس بنز هورایزن در نظر گرفته شده است. خروجی برق 12 ولت با قابلیت تبدیل به 240 ولت نیز در این خودرو وجود دارد تا اعضای خانواده در طول کمپ های چند روزه در خارج از شهر در مناطق طبیعی امکان استفاده از ابزارهای الکتریکی را داشته باشند. فضای داخلی کابین خودرو با نور لامپ های LED که ملایم و کاربردی هستند تأمین می شود. در قسمت بیرونی مرسدس بنز هورایزن، نور با لامپ های LED تأمین می شود. همچنین امکان قرار دادن یک چادر در بالای سقف بازشونده آن قرار دارد. بخش آشپزخانه طوری طراحی شده که از بیرون خودرو نیز قابلیت دسترسی داشته باشد و به این ترتیب با استفاده از یک چادر فضای بیرونی مورد نیاز برای پخت و پز و صرف شام را پوشش می دهد. بعلاوه از این فضا در خارج از خودرو می توان برای دوش گرفتن و کباب درست کردن نیز بهره گرفت. در زمینه مشخصات فنی باید گفت که مرسدس بنز هورایزن شش دنده بوده و از موتور چهار سیلندر با قدرت 136 اسب بخار و با حجم موتور 2100 سی سی بهره می برد که از این نظر وضعی شبیه بسیاری از خودروهایی دارد که این روزها در خیابان های تهران تردد می کنند. قیمت پایه این خودرو از حدود 50 هزار یورو (حدود 180 میلیون تومان) شروع می شود و در نمونه های مجهز به دنده اتوماتیک و در شرایطی که امکانات جانبی نظیر بخاری دیزلی و مایکروفر به خودرو افزوده شود قیمت آن افزایش می یابد. گفته شده که قرار است امکانات جانبی بیشتری به مرسدس بنز هورایزن در آینده افزوده شود.

به نظر می رسد برنامه ریزی جدی تجاری سازی طراحی خودرو برای استفاده خانواده ها در خارج از شهر، بتواند به یکی از نیازهای مهم بازار خودرو در ایران پاسخ دهد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.