آخرین اخبار
همکاری خودرویی با روسیه به صلاح نیست
به گزارش کارنت به نقل از اقتصادنیوز، داوود میرخانیرشتی در مورد توافق بین ایران و کشورهای 1+5 و حضور خودروسازان خارجی در بازار ایران گفت: هم اکنون به دلیل وجود تحریم، ایران با کشور چین در ارتباط است و ارتباطمان با کشورهای صاحب صنعت و صاحب تکنولوژی قطع است. اگر با کشورهای صاحب صنعت ارتباط برقرار کنیم و آنها در ایران سرمایهگذاری کنند، دانش فنی آنها، به رشد صنعت ما کمک میکند.
وی در خصوص پیشنهادی که چند شرکت روسی برای همکاری به ایران دادهاند، با بیان اینکه همکاری با این کشور اصلاً مفید نیست اضافه کرد: همکاری با کشورهایی که صاحب فناوریهای جدید نیستند به هیچوجه صلاح نیست و کمکی به صنعت خودروسازی ما نمیکند.
مشاور انجمن خودروسازان در واکنش به این سوال که خبرهایی که در رابطه با خودروهایی آمریکایی شایع شده، چقد صحت دارد، بیان کرد: شایعه است و اگر هم خبری بوده من اطلاع ندارم.
میرخانی در خصوص همکاری با کشور چین بعد از ورود شرکتهای اروپایی و غربی و اینکه آیا وجودشان برای ما مطلوب بوده است، گفت: همکاری با آنها کمک زیادی نمیکند و تا حالا مطلوب نبوده است. شرکتهای چینی فناوری ندارند، خودشان دارند ازخارجیها میگیرند. دورانی که ما تحریم بودیم ناگزیر بودیم که از آنها استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که بعد از اینکه شرکتهای اروپایی وارد ایران شدند باز هم با شرکتهای چینی همکاری می کنیم؟گفت: شما احتیاجتان چیست؟نیازتان چیست؟ نیازتان دانش فنی است. آن کسی که دانش فنی دارد، تکنولوژی روز دارد شما نیازمند هستید با آنها کار کنید بنابراین باید بروید سراغ کسانی که صاحب تکنولوژی روز هستند.
وی در واکنش با انتظارات مردم برای کاهش قیمت خودرو پس از توافق لوزان بیان کرد: مگر همه قیمتها افزایش پیدا نکرده است؟ مگر آب و برق افزایش پیدا نکرده است؟ مگر ارزش افزوده را مجلس افزایش نداده است؟ مگر شمارهگذاری قیمتش بالا نرفته است؟ قیمت همه چیز بالا رفته است، چرا باید قیمت خودرو پایین بیاید؟
میرخانی ادامه داد: انتظار مردم یک موقع انتظار درستی است، یک موقع انتظار واهی است. مردم خیال میکنند اگر توافق شود؛ فردا صبح همه چیز چرب و شیرین میشود، اینطور نیست. توافق وقتی که صورت بگیرد، سه چهار سال طول میکشد تا اثرات خود را بگذارد.وی با پاسخ به این سوال که توافق تاثیری در قیمت خودروهای وارداتی هم ندارد، گفت: اگر قیمت ارز پایین بیاید ممکن است، اما قیمت ارز که پایین نیامده است.
میرخانی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود شرکتهای خارجی به ایران در میان خودروسازان داخلی رقابتی ایجاد میشود که باعث پایین آمدن قیمت و بالا رفتن کیفیت محصولاتشان شود، گفت: اگر ورود این شرکتها به ایران زیاد شود، بعد از گذشت چند سال، با عرضه محصولاتشان به بازار، رقابت بیشتری صورت میگیرد. آن وقت است که روی قیمتها اثر میگذارد و قیمت تمامشده را کاهش میدهد.
وی با اشاره به بازگشت شرکت پژو و اینکه آیا قراردادها آنقدر شفاف هستند که اگر این بیانیه لغو شود، همکاریشان را با ایران ترک نکنند، گفت: اگر دو طرف از معاملهای سود ببرند این ادامه پیدا میکند ولی اگر دوطرف سود نبرند ممکن است همکاری نشود. ما باید کاری کنیم که بتوانند این دو شرکت با همدیگر کارشان را ادامه دهند.