آخرین اخبار

حضور خودروسازان آمریکایی در ایران بعید است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: توافق اگر انجام بگیرد ممکن است میزان درآمد مردم افزایش پیدا کند، ولی چیزی به اسم کاهش قیمت شاهد نخواهیم بود. مگر اینکه یک رقابت شدیدی به وجود بیاید که آن باعث کاهش قیمت‌ها شود و این هم یک مقدار دور از انتظار است.

 به گزارش کارنت به نقل از اقتصادنیوز، محمد بیاتیان در خصوص تاثیرات حضور خودروسازان خارجی در بازار ایران بعد از توافق هسته‌ای اظهار داشت: راه برای حضور خودروسازان خارجی در کشور مهیا می‌شود منتهی ما نمی‌خواهیم واردات خودرو داشته باشم و می‌خواهیم با حضور آنها بتوانیم  مسیر تولید را تقویت کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون  یکه‌زارع، مدیر عامل ایران‌خودرو در کمیسیون در مورد قراردادی صحبت می‌کند که بین ایران خودرو و شرکت پژو است، که ان‌شاالله در آینده نزدیک اجرایی می شود و تصمیمات گرفته شده است.

بیاتیان با بیان اینکه  کل این توافق به نفع فضای تولید علی‌الخصوص خودروسازی  در داخل کشور خواهد بود، اضافه کرد: سیاست خودروسازان  در وجه مشارکت با خودروسازان دنیا، نقش بومی‌سازی و تولید داخلی است و اینکه قطعه‌سازان ما و همه آن اجزایی که برای تولید یک خودرو لازم است تا حد امکان در داخل کشور تولید شود. خودروسازان خارجی فقط شریک سود ما بوده‌اند.

عضویت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به این سوال که آیا این قراردادی که بسته می‌شود آن‌قدر شفاف است که اگر به فرض مثال دوباره تحریم‌ها برقرار شود، همکاریشان را با ایران ترک نکنند و می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم، گفت: بالاخره خودروسازان ما یک تجربه قبلی دارند. قراردادهایی که قبلاً خودروسازان ما با خودروسازان خارجی منعقد کردند به صورت یک‌طرفه بوده است و خودروسازان خارجی فقط شریک سود ما بودند. ولی من فکر می‌کنم که با تسلط و تجربه‌ای که بدست آورده‌اند قراردهایی را منعقد کنند که طی آن قراردادها، اگرخودروسازی بخواهد در شرایط تحریم مجبور به ترک کشور و متن قرارداد شود، باید جرائمی را پرداخت کند. من فکر می‌کنم اگر به این صورت باشد، بالاخره این قضیه به نفع شرکت‌‌های خودروسازی ما خواهد بود.

فکر نمی کنم خودروسازان آمریکایی به ایران بیایند

وی در پاسخ به صحت داشتن خبرهایی که در مورد همکاری خودروسازهای آمریکایی با صنعت خودروسازی ایران شایع شده است، گفت: فکر نمی‌کنم به این زودی صورت بگیرد.  برداشته شدن تحریم ها دو جنبه دارد. یک جنبه آن تحریم‌هایی است که ناشی از شورای امنیت است و دیگری تحریم‌هایی است که کشوری مثل آمریکا از اول انقلاب تا الان داشتند. بخشی از برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به تحریم‌های کشور آمریکا ندارد و طبیعتاً تا وقتی‌که ما مراوده اقتصادی و تجاریمان با آمریکا به صورت شفاف درنیاید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، ما نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم که شرکت‌های خودروسازی آمریکایی بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند. این فعلاً در حد یک گمانه است و خیلی نزدیک به واقعیت نیست.

بیاتیان گفت: از سمت آنها هم درخواستی نبوده است ولی طبیعتاً شرکت‌های مطرح دنیا خواهان این هستند که بتوانند بازار بکر و تشنه ایران را، در اختیار داشته باشند و بتوانند بخشی از آن را تامین کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: از جانب ما فعلاً برای حضور خودروسازان آمریکایی، درخواستی نشده است. ما بیشتر با خودروسازان اروپایی و جنوب‌شرق آسیا وارد مذاکره شده‌ایم.

روسیه در صنعت خودرو، تولیدکننده دست دوم است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پیشنهاد همکاری چند شرکت روسی و اینکه آیا شرکای خوبی برای ایران محسوب می‌شوند افزود: من فکر نمی‌کنم. روسیه در بحث تولید خودرو در دنیا حرفی برای گفتن ندارد. من فکر می‌کنم تا زمانی‌که شرکت‌های اروپایی، شرکت‌های آسیایی، شرکت‌های ژاپنی و شرکت‌های کره‌ای وجود دارند، ما نمی‌توانیم روی شراکت با شرکت‌های روسیه حساب کنیم و اینها خودشان به عنوان تولیدکننده دست‌دوم محسوب می‌شوند.

بیاتیان درخصوص انتظار مردم از کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بعد از توافق در مذاکرات گفت: این محقق نخواهد شد. توافق اگر انجام بگیرد ممکن است میزان درآمد مردم افزایش پیدا کند، ولی چیزی به اسم کاهش قیمت شاهد نخواهیم بود. مگر اینکه یک رقابت شدیدی به وجود بیاید که آن باعث کاهش قیمت‌ها شود و این هم یک مقدار دور از انتظار است. منتهی با شرایط برداشتن تحریم و رونق اقتصادی، بخش گردش مالی و هم میزان درآمدزایی مردم بیشتر مد نظرمان است تا اینکه کاهش قیمت داشته باشیم.

وی اشاره کرد: بعید می‌دانم بر قیمت خودروهای وارداتی هم تاثیری داشته باشد.

بازار رقابتی کیفیت خودرو را افزایش می دهد

بیاتیان در خصوص کیفیت خودروها، وضعیت بروز رسانیشان گفت:  تا جایی که من اطلاع دارم در حال حاضر شرکت های خودروسازی ما به لحاظ مدیریتی و تکنولوژی خودشان را با دنیا منطبق می‌کنند و بحث گارانتی، پلت‌فرم‌ها، بروزرسانی‌ها را به سمتی می‌روند که همه را بروز کنند. خودروسازی ما از یک بحران عبور کرده و هم‌اکنون شرایط پس از بحران را پشت سر می‌گذارد . ان‌شاالله باید زمان بدهیم که بتوانند از این مرحله هم عبور کنند.

وی به این سوال که آیا با ورود شرکت‌های اروپایی و غربی به ایران بین خودروسازان داخلی رقابتی ایجاد می‌شود که کیفیت محصولات‌شان را بالاتر ببرند یا اینکه می‌خواهند به این شرکت‌ها وابسته شوند، پاسخ داد: آمدن شرکت‌های خارجی افزایش کیفیت را دربرخواهد داشت و فضای رقابت‌پذیری که باعث افزایش کیفیت خواهد شد. من فکر می‌کنم که بالاخره آن قراردادهای جدید و حضور شرکت‌های خارجی کمک می‌کند که ما در همه زمینه‌ها بتوانیم یک ارتقایی را شاهد باشیم.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.