آخرین اخبار

سوزوکی کیزاشی ؛سامورایی ناشناخته

ایران خودرو پس از نا کامی فروش پژو 407 قصد داشت تا با عرضه جدیدترین و لوکس ترین خودرو کلاس (D) سوزوکی که بصورت CBU وارد شد،به بخشی از بازار که درسلطه شرکت‌های وارد کننده خودروهای لوکس آسیایی بود دست پیدا کند، اما دیری نپایید که در فروش این محصول زیبا و جوان پسند نیز ناکام ماند و به همین خاطراست که کیزاشی در میان عموم مردم ناشناخته و گمنام است.

کیزاشی در یک نگاه؛

کیزاشی واژه‌ای ژاپنی به معنای بشارت و یمن خوب است و انتخاب این نام نشانگر دیدگاه آینده‌نگر شرکت سوزوکی در ورود به بازار پررقابت خودروهای این کلاس است و توانسته است عناوینی همچون جایزه برتر رضایت از خودرو، بهترین خرید و جذاب ترین خودرو ایالات متحده را در سال‌های 2010 و 2011 از آن خود کند.

وقتی برای اولین باربا کیزاشی مواجه می‌شوید متوجه ظاهر زیبا و اسپرت آن می‌شوید که نقطه عطف آن خطوط عضلانی کشیده شده از دو طرف جلو پنجره تا روی در صندوق، چراغ‌های عقب و در آخرو مهم‌تر از همه سراگزوز‌های کرومی قرار گرفته در دو طرف سپر عقب استو همچنین وجود لوگوی سوزوکی بر روی جلو پنجره مشکی رنگ لانه زنبوری زیبایی واسپرت بودن این خودرو را دو چندان کرده است و شاید بهترین توصیف برای این خودرو، زیبایی در اوج سادگی آن بخصوص در نمای جلو و جانبی است. ناگفته نماند که این سادگی و آرامش فقط تا زمانی ادامه دارد که کلید استارت را نفشرده‌اید و پیشرانه4/2 لیتری آن‌را از خواب ناز بیدار نکرده‌اید.

رانندگی با کیزاشی

کیزاشی که فقط در کشور ژاپن تولید و مونتاژ می‌شود با تمام زیبایی و وجذابیت‌هایش و با موتور 185 اسب بخاری خود یک عیب بزرگ دارد و آن هم محسوس بودن ضرباتی است که از امواج جاده به خودرو وارد می‌شود که عمدتا ناشی ازطراحی اسپرت سیستم تعلیق آن وپایین بودن مرکز ثقل است و بعد از تعویض رینگ 19 اینچی به جای رینگ‌های 17 اینچی اصل این نقص تا حدودی رفع شد ولی خطای سرعت کیلومتر شمار و ترمز ضد قفل را در پی داشت. در کنار این عیب که براحتی رفع شد، یکی از بارزترین محاسن کیزاشی را می‌توان هندلینگ و فرمان‌پذیری بسیار عالی آن بخصوص در عبور از پیچ‌های تند دانست که کمتر خودرویی در این کلاس توان مقابله با آن را دارد.

وجود گیربکس دور متغیر(CVT) با امکان تعریف شش سرعت قابل انتخاب یکی از محاسن کیزاشی است که آنرا از خیلی رقبا در این رده قیمتی متمایز می‌سازد و قادر است به لطف پیشرانه پیشرفته خود، این بدنه جسور 1485 کیلوگرمی را در مدت 8/8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.  وجود این نوع گیربکس حس بسیار خوبی از شتاب گیری و افزایش سرعت را در راننده بوجود می‌آورد که سبقت گرفتن و شتابگیری در سرعت‌های میانی را بسیار چشمگیر کرده است و از طرف دیگر بدلیل وجود سیستم‌های تکمیلی ترمز و پایداری همچون سیستم کمکی ترمز و پایداری الکترونیکی، هیچگونه مشکلی با کنترل کیزاشی نخواهید داشت.

ویژگی دیگر و درخور توجهی که نقش زیادی در مصرف سوخت پایین این خودرو دارد افزایش سرعت و شتابگیری در یک دور موتور ثابت است. برای مثال در دور موتور 3000 دور بر دقیقه، سرعت خودرو بطور پیوسته افزایش می‌یابد.

کیفیت کلی کیزاشی به دلیل واردات CBU آن، بسیار خوب است. این میزان به حدی که بعد از گذشت دو سال از تحویل گیری آن و پیمایش 150هزار کیلومتر کوچکترین خرابی نداشته و فقط مواردی که از کارخانه روی آن نصب نشده بود، همچون کروز کنترل بوسیله تعویض غربیلک فرمان با غربیلک فرمان ویتارا، بر روی آن نصب شد.

بحث ایمنی نیز در این خودرو با نصب سیستم‌های ایمنی ترمز و 8 عدد کیسه هوای ایمنی به نحو خاصی مورد توجه قرار گرفته است.

سیستم روشنایی کیزاشی بدلیل کنترل اتوماتیک خاموش و روشن شدن چراغ‌ها و همچنین سطح وسیع روشنایی چراغ‌های جلو، دید بسیار مناسبی را برای راننده پوشش می‌دهد.


امکانات

از دیگر آپشن‌های درخور توجه کیزاشی که برخی از آنها در رقبای در این رده قیمتی وجود ندارند، صندلی 10حرکته راننده و 4 حرکته سرنشین با تنظیم الکتریکی است، همچنین صندلی راننده دارای 3 حافظه تنظیم اتوماتیک است که هر دو آنهابه گرمکن صندلی راننده و سرنشین نیز مجهز شده‌اندکه در زمستان‌ها احساس لذت بخشی را به سرنشینان جلو منتقل می‌کند.
سیستم یکپارچه نمایش اطلاعات و مدیریت پیمایش، برف پاکن اتوماتیک مجهز به حسگر باران، آنتی‌ترپ آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه دید عقب حساس به نور وسیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، مجرای تهویه و انتقال گرمایش برای سرنشینان عقب از آپشن‌های جذاب کیزاشی است ولی اهرم‌های دوگانه تعویض دنده روی فرمان و کروز کنترل از جمله آپشنهایی هستند که توسط خریدار اضافه شده است.

هزینه‌های نگهداری

سرویس‌های دوره‌ای شامل تعویض کامل روغن و فیلترها درهر ده هزار کیلومتر، 150هزار تومان هزینه در برخواهد داشت و برای بیمه بدنه و شخص ثالث آن نیز حدود دو میلیون تومان بایستی پرداخت کنید. کلیه خدمات پس از فروش این خودرو از طریق نمایندگی‌های ایران خودرو در سراسر کشور ارائه می‌شود که البته کیفیت مطلوب این خودرو، آنرا از مراجعات مکرر به نمایندگی‌ها بی نیاز ساخته و عملا پس از طی این مسافت، هیچگونه هزینه‌ای را برای مالک در پی نداشته است.

سوزوکی کیزاشی به لطف برند خوب سازنده و ظاهر جوان پسند و جذاب، جایگاه خوبی در بازار دست دوم‌ها داراست و نمونه صفر کیلومتر آن حدود 139 میلیون تومان قیمت دارد و بدلیل طراحی بروز تر و کیفیت مناسب، هنوز به سرنوشت تاریک پژو 407 دچار نشده ولی همچنین نتوانسته است به جایگاه مناسبی از فروش دست پیدا کند و در مقابله با رقبای قدری همچون تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا، در سطح پایین‌تری از فروش قرار می‌گیرد.

سایر مشخصات فنی سوزوکی کیزاشی :

تعداد و آرایش سیلندرها 4 عدد خطی
حجم موتور (cc) 2400
حداکثر توان موتور(hp) 185اسب بخار در 6500دور در دقیقه
حداکثر گشتاور(Nm) 230نیوتن متر در 4000دور در دقیقه
نسبت تراکم 10 به یک
تعداد سوپاپ 16سوپاپ با زمان بندی متغیر سوپاپها
سیستم انژکتوری تزریق چند نقطه ای (MPFI)
استاندارد حد آلایندگی یورو 4
حداکثر سرعت(km/h) 205
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 8.8
سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک متغیر پیوسته CVT
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) در شهر (لیتر) 10.9
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) 6.2
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) 7.9
طول خودرو (mm) 4650
عرض خودرو(mm) 1820
ارتفاع خودرو (mm) 1480
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو(mm) 1565
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1485
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 63
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) 461
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *