آخرین اخبار

آچار مرگ در دست برخی تعمیرکاران!

تخلفات برخی تعمیرگاه های اتومبیل و اصناف مربوط به خودرو مانند فروشگاه های لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمونه هایی از این تخلفات هستند که گاهی موجب بروز سوانح رانندگی و خطرات جدی نیز برای مصرف کننده می شوند تا جایی که شاید باعث به خطر افتادن جان برخی از شهروندان شوند.

روزنامه خراسان شمالی در گزارشی از نابسامانی های بخش خدمات خودروی، از کارنابلدی تعمیرکاران گرفته تا عدم پایبندی نمایندگی شرکت های خودروساز به ضمانت نامه ها انتقاد کرد و نوشت: تخلفات صنفی از جمله کم فروشی و گران فروشی در استان مورد اعتراض بسیاری از مصرف کنندگان قرار می گیرد اما این اعتراضات بیشتر تنها در حد اعتراض شفاهی به متخلفان و یا شکوه و گلایه به رسانه هاست و مردم کمتر حقوق خود را از راه های قانونی پی گیری می کنند.

تخلفات برخی تعمیرگاه های اتومبیل و اصناف مربوط به خودرو مانند فروشگاه های لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمونه هایی از این تخلفات هستند که گاهی موجب بروز سوانح رانندگی و خطرات جدی نیز برای مصرف کننده می شوند تا جایی که شاید باعث به خطر افتادن جان برخی از شهروندان شوند.

سوء استفاده از اعتماد مشتری

یکی از رانندگان تاکسی های برون شهری دراین رابطه می گوید: ۶ ماه قبل خودرویم را برای تعمیر سیبک فرمان به تعمیرگاهی در بجنورد بردم و تعمیرکار تشخیص داد یکی از قطعات این قسمت باید تعویض شود. او ۲ قیمت متفاوت برای ۲ نمونه از این قطعه با کیفیت های مختلف اعلام کرد. من هم از او خواستم خودش نمونه ای را که کیفیت بیشتری دارد انتخاب کند که متاسفانه بعد از حدود یک ماه پس از سانحه رانندگی که به علت خرابی همین قطعه اتفاق افتاد، متوجه شدم تعمیرکار با وجود این که هزینه نمونه گران تر را از من گرفته بود، نمونه ارزان تر و بی کیفیت را در خودرو استفاده کرده است.

تعهدات ضمانت نامه اجرا نمی شود

یکی دیگر از رانندگان خودروهای سواری که بیشتر در شهر با خودرویش تردد می کند از نمایندگی مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرویش گلایه و اظهار می کند: نمایندگی نسبت به خدمات پس از فروش و تعهداتی که در ضمانت نامه خودرو متقبل شده، خدمات مناسبی ارائه نمی دهد و جوابگوی خریداران نیست.

تعمیرکاران غیر حرفه ای

یکی از رانندگان تاکسی درون شهری هم نسبت به غیر حرفه ای بودن بسیاری از تعمیرکاران خودرو گلایه مند است و در این موردمی گوید: خیلی از تعمیرکاران خودرو افراد جوانی هستند که بعد از کمتر از یک سال یا شاید ۶ ماه شاگردی در مکانیکی، اقدام به راه اندازی تعمیرگاه اتومبیل کرده اند.

وی می افزاید: اغلب این تعمیرکاران جوان تخصص کافی در تعمیرات خودرو ندارند و در بسیاری از موارد خسارت های سنگینی به خودرو وارد می کنند. موضوعی که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی شهرستان بجنورد نیز آن را تایید می کند و در مورد آن به مردم هشدار می دهد.

«رازیان»  می گوید: متأسفانه برخی از تعمیرکاران خودرو در رفع یکسری ایرادات فنی خودرو به ویژه خودروهای خارجی تخصص کافی ندارند اما تعمیرات این خودروها را نیز بر عهده می گیرند و در بسیاری از موارد به آن ها خسارت وارد می کنند.

اجاره بالای مغازه، دلیلی برای کم فروشی

وی با بیان این که در سال ۹۳ تاکنون حدود ۳۰۰ شکایت از تعمیرکاران خودرو در شهرستان بجنورد از سوی مشتریان به اتحادیه رسیده است، ادامه می دهد: در برخی موارد هم کیفیت پایین لوازم یدکی که معمولاً اجناس چینی یا تقلبی هستند، موجب بروز ایرادات فنی در خودرو و بروز حادثه های مرگبار برای راننده می شود.

«رازیان» برخی از کم فروشی ها و استفاده از اجناس بی کیفیت با قیمت پایین و محاسبه قیمت اجناس باکیفیت برای مشتری از سوی عده ای از تعمیرکاران را نیز به دلیل وضعیت نامطلوب درآمد آن ها و اجاره بهای سنگین مغازه ها عنوان می کند.

تعمیرکاران با تجربه در سایت قرار می گیرند

به گفته وی، اتحادیه تعمیرکاران خودروی بجنورد برای مشخص کردن تعمیرکاران با تجربه و خوشنام، به زودی فهرست تمامی تعمیرکاران و درجه کیفی خدمات فنی آن ها را در سایت این اتحادیه قرار خواهد داد تا شهروندان و مسافران با آگاهی از سطح توانایی ها و تخصص فنی و حرفه ای تعمیرکاران، برای تعمیر خودرو به آن ها مراجعه کنند.

۱۰۲ پرونده در سال ۹۳ برای تعمیرکاران

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان شمالی در ارتباط با تخلفات تعمیرکاران خودرو و مشاغل مربوط به آن می گوید: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۱۰۲پرونده در تعزیرات حکومتی استان در ارتباط با تخلفات تعمیرکاران خودرو و مشاغل مربوط به آن مانند صافکاری ها، فروشگاه های لوازم یدکی و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

عدم تعهد به ضمانت نامه در صدر شکایت هاست

«داریوش جودکی» اظهار می دارد: متخلفان این ۱۰۲ مورد که برای آن ها در تعزیرات حکومتی استان پرونده تشکیل شد همگی به پرداخت خسارات وارد شده به مصرف کنندگان شاکی و در مجموع پرداخت ۱۶۳ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹۷۲ ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

به گفته وی، عمده تخلفاتی که طی امسال در این ارتباط از سوی استفاده کنندگان خودروها به تعزیرات حکومتی استان گزارش و نسبت به آن ها شکایت شده است مربوط به عدم تعهد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو نسبت به ضمانت نامه هاست.

«جودکی» در این باره می گوید: مطابق ماده ۵۸ قانون کم فروشی مصوب سال ۱۳۸۶، انجام ندادن خدمات پس از فروش در دوره ضمانت توسط شرکت متعهد، کم فروشی محسوب می شود و بر اساس قانون متخلف در این زمینه محکوم به پرداخت خسارت و جریمه ماده ۵۸ قانون کم فروشی خواهد شد.

به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی با بیان این که تمامی نمایندگان مجاز ملزم به رعایت این قانون هستند تصریح کرد: مصرف کنندگان خودرو به طور حتم به تعمیرگاه هایی که دارای پروانه معتبر و مورد تایید نظام صنفی هستند مراجعه و سعی کنند تعمیر خودروهای شان را به تعمیرکاران متعهد و خوشنام بسپارند.

با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و آغاز مسافرت ها خانواده ها این روزها خودروهای خود را برای مسافرت آماده می کنند و یا هنگام مسافرت ممکن است خودرویشان به تعمیر نیاز داشته باشد و این یعنی در این ایام نیاز مردم به تعمیرکاران خودرو بیش از هر زمان دیگری است و اندک تعمیرکاران متقلب می توانند از این فرصت بیش از گذشته سوء استفاده کنند بنابراین لازم است دستگاه های نظارتی در این ایام نظارت های خود را بیشتر کنند تا از بروز حوادثی که به واسطه طمع برخی افراد سودجو ممکن است رخ دهد پیشگیری شود.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *