آخرین اخبار

همه چیز در مورد تایر خودرو

امروزه تایر‌ها از کائوچو، نخ، دوده، سیم، محافظت‌کننده‌ها و برخی دیگر از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که با توجه به شرایطی چون قیمت، بازار هدف و.‌.‌. کیفیت، نوع و میزان مواد به کار رفته در آنها تغییر می‌کند. ساختار تایرها در دو بخش رادیال و بایاس طبقه‌بندی می‌شود. این دو نوع تایر در نوع ساخت و جنس نخ‌های به کار رفته در کالبدشان با هم تفاوت دارند اما نمونه‌های رادیال مزایایی دارند که سبب شده امروزه از آنها به طور گسترده استفاده شود، این مزایا عبارتند از:

  فرمان‌پذیری بهتر
طول عمر بیشتر
کاهش مصرف سوخت
پایداری و چسبندگی بهتر خودرو
مقاومت در برابر پنچری
عملکرد بهتر در زمان ترمزگیری و. . .
تایرها از چند لایه مختلف تشکیل شده‌اند که کامل روی هم پرس و یکدست شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها آج لاستیک است. آج‌ها برجستگی‌هایی هستند که علاوه بر بخشیدن زیبایی به ظاهر تایر، در ترمزگیری و چسبندگی مناسب خودرو به زمین، بسیار تاثیر‌گذارند. این برجستگی‌ها دو مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارند که عبارتند از: راندن آب‌های سطح مسیر به کناره‌ها برای ایجاد چسبندگی بیشتر که به آن اشاره کردیم و خنک‌سازی تایر. همانطور که می‌دانید مالش دو شیء با هر جنسی به هم، گرما ایجاد می‌کند، حال تصور کنید در زمان حرکت خودرو به دلیل اصطکاک تایر با آسفالت، خاک یا هر جنس دیگر، چه گرمای زیادی تولید می‌شود. وجود همین برجستگی‌ها که شیارهای متعددی ایجاد کرده‌اند، هوا را در روی بخش‌هایی از تایر به حرکت درآورده و عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهد. با توجه به نوع خودرو، اندازه و مدل آج‌ها متفاوت است. مثلا در یک خودروی سنگین تجاری از لاستیک‌هایی با آج‌های بلند استفاده می‌کنند تا تحمل بیشتری در زیر فشار داشته باشند و همچنین بتوانند در خنک‌سازی و ترمزگیری تایر مفید عمل کنند، ولی در خودروهای مسابقه‌ای، مانند نمونه‌هایی که در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شوند، آج‌ها را حذف می‌کنند تا چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود، ولی همین عدم وجود آج باعث داغ شدن خیلی زیاد تایر و محدود شدن عمرش فقط به طی چند دور پیست  منجر می‌شود.
تایرها همچون دیگر بخش‌ها نیازمند مراقبت و چک کردن باد در طی زمان‌های کوتاه هستند. همیشه برای جلوگیری از لاستیک‌سایی به میزان باد و تنظیم دقیق زوایای فرمان توجه کنید. باد لاستیک تمامی وزن خودرو را به دوش می‌کشد و اگر تنظیم نباشد، مشکل‌ساز خواهد شد. میزان باد مجاز در فصل‌های مختلف با توجه به تاثیری که دمای هوا‌ روی تایر و باد درون آن می‌گذارد متفاوت است، به همین دلیل باید طبق کاتالوگ، نسبت به تنظیم باد خودرویتان همزمان با شروع تغییرات فصلی اقدام کنید. هر تایری یک میزان مشخص برای افزایش باد دارد که زیاد بودن بیش از حد آن باعث ترکیدنش می‌شود. حداکثر فشار باد قابل تحمل توسط هر تایر ‌ روی دیواره تایر حک شده است. در زیر به بیان برخی ایرادات رایج می‌پردازیم:

تاثیر تنظیم نبودن زوایای فرمان روی تایرها:
چرخ‌ها در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کنند.
لاستیک‌ها در کناره‌ها ساییده شده و زودتر از زمان موعد فرسوده می‌شوند.
فرمان‌پذیری خودرو ضعیف می‌شود.
میزان سایش لاستیک‌ها در هر کدام متفاوت می‌شود و .‌.‌.

معایب کم بودن باد تایرها:
ساییده شدن سریع لاستیک به خصوص در کناره‌ها
اصطکاک بیش از حد تایر و سطح مسیر و در نتیجه افزایش مصرف سوخت
تغییر شکل تایر بر اثر افزایش زیاد دما و فشار
کاهش کیفیت فرمان‌پذیری
کاهش کیفیت ترمزگیری
فشار زیاد به رینگ‌ها و تغییر شکلشان در زمان کاهش بیش از حد باد و یا زمان‌های پنچری و. . .

معایب زیاد بودن باد تایرها:
انتقال بیش از حد ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح مسیر به خودرو و سرنشینان
افزایش احتمال ترکیدن تایر در صورتی که فشار باد فراتر از میزان استاندارد توصیه شده باشد.
ساییده شدن بخش میانی و کاهش عمر مفید تایر
کم شدن چسبندگی و به دنبال آن کاهش ایمنی و.‌.‌.

چند توصیه در مورد تایرها:
در زمان رانندگی در مسیرهای گلی و ماسه‌ای برای افزایش چسبندگی، کمی از میزان نرمال، باد را کمتر کنید.
اگر مدت زمان زیادی سعی در پارک کردن خودرو در  فضایی که نور خورشید در آن می‌تابد دارید، سعی کنید روی لاستیک‌ها را بپوشانید.
اگر بار خودرویتان زیاد است، کمی از میزان نرمال باد را بیشتر کنید.
با توجه به استانداردهای تعریف شده برای خودرویتان نسبت به خرید سایز و نوع مناسب لاستیک اقدام کنید تا عواملی چون مصرف سوخت، کیفیت سیستم فرمان پذیری و همچنین راحتی سرنشینان تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
به دلیل آنکه با تغییر دما و عوامل دیگر، میزان باد لاستیک‌ها در گذر زمان کاهش می‌یابد، همیشه لاستیک زاپاس را مقداری بیشتر از حد ایده‏‏آل توصیه شده توسط سازنده باد کنید.

آشنایی با برخی اعداد و حروف روی لاستیک‌ها
روی دیواره تایرها تعدادی عدد، حرف و کلمه نوشته شده که مختصر توضیحی در مورد  آنها می‌دهیم. فرض کنید روی دیواره لاستیک این عبارت حک شده است: P215/65R15  حرف P در این عبارت بیان‌کننده سواری بودن خودرو است. اگر لاستیک برای دیگر سبک‌های خودرو تولید شده باشد، این حرف نیز تغییر می‌کند، مثلا در خودروهای باری سبک، به جای P،ا LT درج شده است. عدد 215 بیانگر عرض یا همان پهنای تایر بر حسب میلیمتر است. عدد بعدی که همان 65 است، به ما می‌گوید که اندازه دیواره یا فاق لاستیک (فاصله بین رینگ تا لبه بیرونی لاستیک) 65 درصد اندازه پهنای لاستیک است. در اینجا پهنا 215 میلیمتر است و اندازه دیواره نیز چون ذکر شده 65 درصد اندازه پهنای تایر است، حدود 140 میلیمتر است. حرف R ابتدای کلمه رادیال یا شعاعی است. اگر لاستیک بایاس بود حرف B، اگر  ZR درج شد یعنی رادیال سیمی و اگر حرف D  نوشته شد، یعنی مورب. عدد 15 نیز قطر دایره داخلی تایر یا همان سایز رینگ را بر حسب اینچ نشان می‌دهد. برخی از اعداد، حروف و کلمات دیگر نیز روی لاستیک‌ها درج شده که عبارتند از: نام تولیدکننده و مدل، حداکثر فشار باد قابل تحمل بر حسب PSI (پاسکال)، حداکثر بار قابل تحمل بر حسب پوند و. . . توجه داشته باشید که در برخی خودروهای تجاری و شاسی بلند، ممکن است اعداد و حروف به شکل دیگر و با معانی دیگری  روی لاستیک نوشته شده باشند.

برچسب ها

یک نظر

  1. با عرض سلام
    ضمن تشکر از مطلب خوب و آموزنده ی شما، لازم به ذکر است که واحد PSI و پاسکال متفاوت از هم بوده و 6894.757 پاسکال، برابر یک PSI است.
    PSI= Pound force per Square Inch
    یک PSI برابر فشاری است که یک پوند نیرو بر یک اینچ مربع وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *