آخرین اخبار

گزارشی از آشفته‌ بازار لیزینگ خودرو

در حالی که بیشتر از چند ماه از کلاهبرداری یکی از واردکنندگان متفرقه خودروهای خارجی به اسم «نگین خودروی آفتاب» نمی‌گذرد، هفته اخیر خبر دیگری مبنی بر کلاهبرداری شرکتی به اسم «آسان‌ساز خودرو» در رسانه‌ها منتشر شد. این شرکت نیز که با اسم فروش لیزینگ خودرو وارد بازار شد با پیش‌فروش تعداد مشخصی خودرو به سازمان نظام پزشکی کشور، پس از دریافت مبالغی از پزشکان به عنوان پیش‌پرداخت و اعلام تخفیف سه درصدی زیر قیمت بازار، با عدم تحویل خودروها، مورد پیگرد قرار گرفته و این‌بار با دستور ویژه دادستان تهران تخلف این شرکت مورد پیگیری قرار گرفته است.
به گفته محسن مصلحی، مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه نظام پزشکی، ناتوانی آسان‌ساز خودرو از تحویل خودروها محرز شده است و یکی از دست اندرکاران مربوط به این قرارداد توسط ماموران اداره آگاهی تهران دستگیر شده است. به گفته وی حدود ٧٠ نفر از پزشکان شاکی این پرونده هستند.
انتشار خبر تخلفات ریز و درشت واردکنندگان متفرقه خودرو، در روزهایی اتفاق می‌افتد که مناقشات بر سر ضابطه مند شدن واردات خودرو در کشور هنوز ادامه دارد و با وجود تاکید و شفاف‌سازی‌های مسوولان وزارت صنایع و مجلس شورای اسلامی بر اینکه طرح ساماندهی بازار و التزام واردکنندگان به ارایه خدمات پس از فروش و تضامین لازم ضروری است و محدودیتی نیز برای افزایش تعداد واردکنندگان رسمی وجود ندارد، هنوز نهادهایی همچون شورای رقابت و برخی کارشناسان، با پرداختن به حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن، این طرح را غیر مفید و آسیب زا دانسته و استدلال در نظر گرفته حقوق مصرف‌کنندگان در این طرح را نادیده می‌گیرند!

فریب مردم با تبلیغات و اعتبار‌سازی

فعالیت واردکنندگان غیر‌متفرقه در بازار خودرو برای فروش لیزینگی، آن هم در شرایطی که نظارت خاصی بر فعالیت آنها وجود ندارد، به خودی خود زمینه تخلفاتی را فراهم می‌کند که در بسیاری از موارد به دلیل پراکنده بودن شاکیان، از مالباختگان گرفته تا کسانی که مشکلی در مورد خودرویی که تحویل گرفته‌اند وجود دارد، موضوع رسانه‌ای نمی‌شود.
اما گاهی گستردگی تخلف یک شرکت و روش‌هایی که برای فریب مردم به کار گرفته شده است، منجر به رسانه‌ای شدن قضیه می‌شود، تا شاید شاکیان بتوانند امیدی به پیگیری پرونده داشته باشند.
برای مثال نکته‌ای که در مورد «نگین خودروی آفتاب» بیش از هرچیز جلب‌توجه می‌کرد آگهی‌های تبلیغاتی گسترده برای شرایط ویژه فروش لیزینگی خودرو بود که این آگهی گسترده باعث شده بود تا بدون اعتبار حرفه‌ای و قانونی، مردم زیادی جذب شوند.
و اما شرکت « آسان ساز خودرو» نیز از طریق طرف قرارداد شدن با یک سازمان معتبر مثل سازمان نظام‌پزشکی، اعتماد جامعه پزشکان را جلب کرد تا سرمایه خود را در اختیار این شرکت بگذارند که بعد از گذشت چندین ماه از عدم تحقق تعهدش به تحویل خودرو، کار به دادگاه عمومی و انقلاب تهران رسیده است.
گفتنی است، در خصوص این پرونده صندوق تعاون و رفاه پزشکان سازمان نظام پزشکی، بدون مصوبه هیات‌مدیره اقدام به بستن این قرارداد کرده است که مصلحی در این خصوص اعلام کرده، این موضوع جزو اختیارات قانونی صندوق بوده و از این حیث اقدامی غیرقانونی انجام نشده است.

استفاده متخلفان از نام مشابه نمایندگان رسمی

یکی دیگر از راه‌های جلب اعتماد و فریب مردم توسط برخی وارد‌کنندگان متفرقه از جمله دو مورد اخیر، استفاده از نامی مشابه با نام نمایندگی‌های رسمی خودرو است، تا از این طریق نیز با ایجاد این تشابه و سوء‌تفاهم ضمنی در ذهن مردم، به جلب مشتری بپردازند. چنان‌که نام «نگین خودروی آفتاب» عمدا مشابه با نام نمایندگی رسمی واردات رنو به ایران است و نام «آسان‌ساز خودرو» مشابه اسم نمایندگی رسمی هیوندایی به کشور انتخاب شده است. این نوع تشابهات اسمی در پی بروز چنین تخلفاتی، اعتراض نمایندگی‌های رسمی را نیز به دنبال داشته است چراکه آنها معتقدند این جو منفی باعث می‌شود مردم به اشتباه نمایندگی رسمی را نیز همان نمایندگی متخلف دانسته و اعتماد خود را از دست بدهند.
یکی از کارشناسان خودرویی در خصوص شباهت اسم شرکت متخلف اخیر با « آسان موتور» به خبرنگار ما گفت: وقتی یک برند خودروی خارجی وارد بازار می‌شود، حساسیت‌ها و استاندارد‌های خاصی از طرف شرکت مادر برای حفظ و جایگاه برند آن خودرو در بازار مزبور وجود دارد که از نظر شرکت مادر برای حفظ بازار ضروری است. از خدمات پس از فروش گرفته تا پروسه سفارش و تحویل خودرو، همه اینها علاوه بر نظارت‌های کیفی و قانونی است که توسط سازمان کیفیت و استاندارد ایران و نهاد‌های مشابه بر نحوه فعالیت نمایندگی‌های رسمی وجود دارد.
یکی دیگر از دست‌اندر‌کاران شرکت نگین خودرو نیز در خصوص تشابه اسمی یکی از وارد‌کننده‌های متخلف با این شرکت گفت: نمایندگی‌های رسمی برای آشنا کردن مردم با یک برند خودرویی و حفظ وفاداری‌شان، مسیر صعبی را پشت سر می‌گذارند و در این بین اعتبار و خوشنامی یک نمایندگی خودرو به اندازه اعتبار برند یک خودرو، اهمیت پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: همه اینها در حالی است که یک شرکت وارد‌کننده متفرقه تنها با انتخاب نامی مشابه با یک نمایندگی رسمی، به نوعی این اعتبار را به نام خودش می‌زند و در برخی موارد مثل مورد اخیر، آن هم نه در مسیر درست بلکه در‌راستای تخلف و اجحاف به مشتری ایرانی که نهایتا از روی سوء‌تفاهم می‌تواند بد‌نامی نمایندگی رسمی را نیز به دنبال داشته باشد.

ضابطه‌ مند شدن بازار خودرو، انحصار یا امنیت

به هر روی به نظر می‌رسد، نظارت بر واردات خودرو و رسمی شدن فعالیت واردکنندگان، بدون توجه به نگرانی‌هایی چون ایجاد رانت یا انحصار در این بازار که پرونده آن با ابلاغ دستور‌العمل جدید واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بسته شده است، به مرور در حال تبدیل شدن به یکی از مطالبات شهروندی ایرانی‌هاست، چراکه کالایی مثل خودرو جنبه سرمایه‌ای نیز دارد و حساسیت‌های خاص خود را برای مصرف‌کننده در پی دارد.  از سوی دیگر لازم است فرآیند لیزینگ نیز از امنیت کافی برخوردار باشد تا خریدار اطمینان داشته باشد در پروسه‌ای مشابه، به سرنوشت خریداران خودرو از‌ «نگین خودروی آفتاب» و « آسان ساز خودرو» دچار‌نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *