آخرین اخبار

یک کارشناس صنعت خودرو پیشنهاد داد:همه‌پرسی خودرویی

یک کارشناس صنعت خودرو انحصار در واردات خودرو را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: کاش وزارت صنعت از متقاضیان خودروهای وارداتی درباره نمایندگی‌های متفرقه همه‌پرسی انجام می‌داد، بعد برای حذف واردات متفرقه خودرو چنین تصمیمی می‌گرفت.

 فربد زاوه با بیان اینکه در محدود کردن واردات خودرو طبیعتا رانتی به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: با تصمیم اخیر وزارت صنعت درخصوص منحصر کردن ورود خودروهای خارجی واردات بیش از 70 درصد این کالا در حالی به انحصار دو خودروساز داخلی در می‌آید که اگر مشتریان این کالا از خودروهای وارداتی نمایندگی‌های غیررسمی ناراضی بودند، در جهت خرید از آنها ترغیب نمی‌شدند.

او افزود: محدود کردن واردات خودرو فضایی غیررقابتی درست می‌کند که این خلاف قانون برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه انحصار در واردات خودرو تاثیر منفی در خدمات فروش نمایندگی‌ها می‌گذارد و سرانجام قیمت‌ها را در بازار خودروهای وارداتی افزایش می‌دهد، گفت: اگر دولت می‌خواهد واردات را کاهش دهد باید تعرفه‌ها و عوارض را برای واردات خودروهای خارجی به کشور بالا ببرد نه اینکه واردات را انحصاری کند.

او افزود: معتقدم باید برای چنین تصمیمی برای خریداران خودروهای وارداتی یک همه‌پرسی صورت می‌گرفت و بعد برای 70 درصد بازار تصمیم‌گیری می‌شد. اگر مردم از واردکنندگان متفرقه رضایت نداشتند، سهم واردکنندگان متفرقه از واردات خودرو 70 درصد نبود.

زاوه با بیان اینکه وزارت صنعت نباید برای مشتریان این بازار تعیین و تکلیف کند، گفت: اینکه بعضی از مردم تمایل به خرید خودرو بدون گارانتی یعنی از نمایندگی‌های متفرقه دارند و برخی هم بودجه‌شان به خرید خودروهای گارانتی‌دار می‌رسد، شرایط بازار است و نباید دولت یا وزارت صنعت با این دستوری برخورد کند.

این واردکننده خودرو افزود: محدود شدن واردات بر خدمات فروش نمایندگی‌ها تاثیر خوبی ندارد و تنها قیمت‌های این خودروهای وارداتی را بالا می‌برد. در واقع تنها با این امر رانت یا فسادی برای بازار خودروهای خارجی درست می‌شود، در شرایطی که نمایندگی‌های رسمی بسیاری از تعهدات‌شان به سرانجام نرسیده ساماندهی این اوضاع سخت‌تر می‌شود.

زاوه با بیان اینکه خودروسازان داخلی خودروهای خارجی را با شرایط تحویل فوری به مشتریان این بازار فروخته‌‌اند اما با وجود گذشت ماه‌ها، هنوز خودروی فروخته شده را تحویل نداده‌اند، گفت: اگر واردات به انحصار نمایندگی‌ها در بیاید، حوزه خدمات پس از فروش مختل می‌شود و این نمایندگی‌های رسمی دیگر انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت خدمات ندارند.

او افزود: به نظر می‌رسد با وجود آثارهای منفی چنین تصمیمی وزارت صنعت در خصوص حذف واردات متفرقه خودرو سرانجام از تصمیم خود کوتاه خواهد آمد.

زاوه همچنین درباره افزایش قیمت خودرو که اخیرا زمزمه‌ها از این موضوع حکایت دارد و نعمت‌زاده در مجلس از افزایش قیمت 10 درصدی خبر داده است، افزود: اگر قیمت خودرو افزایش یابد مطمئنا از تعداد مشتریان این بازار کاسته خواهد شد، در صورتی که الان هم فضای بازار خودرو با رکود پیوند خورده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *