آخرین اخبار

وجود سهمیه های ویژه در شبکه فروش خودرو

شبکه های توزیع خودرو با اخذ سودهای کلان، اقدام به متلاطم کردن بازار می کنند.

به گزارش کارنت به نقل از خانه ملت , علی علی لو – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در باره موضوعات مطرح شده درباره تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد، گفت: شکی نیست که قیمت هر محصولی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و تعیین نرخ دستوری، اقدام کارآمدی نیست.

علی لو شبکه های فروش خودروسازان را عاملی برای تلاطم قیمت در بازار عنوان کرد و افزود: این شبکه های توزیع، میزان قابل توجهی از تولیدات خودروساز را به بازار عرضه کرده، اما با اخذ سودهای کلان، اقدام به متلاطم کردن بازار می کنند.

وی ادامه داد: این شیوه توزیع، یک بازار سازی کاذب بوده و فرآیند طبیعی تعیین قیمت در بازار را خراب می کند.

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح کرد: مورد دیگر وجود یک شبکه توزیع وابسته در خارج از مجموعه خودروسازان بوده که مصادیق آن نیز در بحث تحقیق و تفحص یافته شود.

وی در رابطه با عملکرد این شرکتها گفت: این شرکتها کاملا خصوصی هستند، اما به دلیل ارتباطات نزدیک با خودروسازان، از سهیمه ویژه برخوردارند و تشکیل دهنده شبکه دلالان و صاحبان منافع در بازار همین شرکتها هستند، لذا این بازار هم با بازار آزاد تفاوت دارد .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اگر عرضه در بازار طبیعی باشد و خودروسازان دخل تصرفی در نحوه عرضه نداشته باشند در اینصورت ما هم موافق آن هستیم، اما در شرایط کنونی و با وجود دستهای پشت پرده، نمی توان بازار را آزاد دانست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزایش تولید را از جمله برنامه های خودروسازان عنوان کرد و افزود: البته موضوع حائز اهمیت اینکه برنامه ای برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارند، اما ما معتقدیم که زمینه کاهش قیمت وجود داشته و می توان نسبت به بازنگری قیمت ها اقدام کرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس تصریح کرد: اگر عرضه و تقاضا طبیعی باشد حتی احتمال کاهش قیمت هم وجود دارد، اما برای واگذاری قیمت ها به بازار باید نظارت دقیق وجود داشته باشد .

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *