آخرین اخبار

رشد ۳۹ درصدی درآمد خودروسازی

گزارش ارائه شده از سوی سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان سال گذشته به سازمان بورس، حکایت از رشد فروش این سه خودروساز دارد. به‌طوری‌که سه خودروساز یاد شده در مجموع ۸۸۷ هزار و ۶۳۰ دستگاه خودرو در سال ۹۸ به فروش رساندند که از این تعداد خودروی تولیدی ۳۶ هزار میلیارد تومان در آمد کسب کرده‌اند.

به گزارش کارنت به نقل از دنیای اقتصاد، براساس صورت‌های مالی خودروسازان، این شرکت‌ها از لحاظ تولید و میزان درآمد نسبت به سال 97 روند صعودی را طی کردند. این روند در شرایطی است که سیاست‌گذار کلان خودرو در انتهای سال 97 پیش‌بینی کرده بود که خودروسازان حداقل یک میلیون و حداکثر یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 98 تولید کند حال آنکه این امر با توجه به تداوم چالش‌های خودروسازی کشور محقق نشد و دو شرکت خودروساز 863 دستگاه خودرو از خط تولید خارج کردند. در مورد اینکه چرا برنامه‌ریزی سیاست‌گذار کلان خودرو مبنی بر تولید یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو محقق نشد دلایل زیادی مطرح است حال آنکه بسیاری از کارشناسان متفق‌القول معتقدند، سیاست‌گذاری مربوط به همین سیاست‌گذاران مانع از رشد تولید شده است. همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها، تولید خودرو به دلیل شوک وارده به بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و همچنین خروج شرکای خارجی و عدم دسترسی به قطعه روند نزولی پیدا کرد. اما سیاست‌گذار کلان خودرو با توجه به انباشت تولید خودروهای ناقص، نبود قطعه و در ادامه عدم امکان تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال 97 تمهیداتی در راستای بهبود وضعیت خودروسازی کشور در سال 98 اندیشید. به‌طوری‌که با کاهش تولید در ابتدا محصولات ناقص دپو شده در پارکینگ خودروسازان را کامل و تحویل خودروهای ثبت نامی را تسریع بخشید. از سوی دیگر با در نظر گرفتن تسهیلات و اعتبارات مشخصی تولید قطعه در شرکت‌های قطعه‌ساز سرعت بخشید که همین امر منجر به افزایش تولید در انتهای سال 97 و ابتدای سال 98 شد. اما بهبود موقت تولید در شرکت‌های خودروساز مانع از آن شد که سیاست‌گذار خودرو به‌طور اصولی به اصلاح ساختار خودروسازی کشور بپردازد. به‌خصوص اصلاحاتی در قیمت‌گذاری که مانع بزرگی در راستای بهبود وضعیت خودروسازان محسوب می‌شود.

در هر صورت آنچه مشخص است اگر چه خودروساز در میزان فروش و تولید در سال 98 نسبت به سال 97 با اندکی رشد روبه‌رو بوده اما این میزان رشد همچنان با نارضایتی سیاست‌گذار خودرو همراه است. حال آنکه به نظر می‌رسد اگر دولت قیمت‌ها را واقعی کند و دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد در وهله اول تولید و فروش خودروساز افزایش می‌یابد و در وهله دوم سودش نصیب مصرف‌کننده واقعی می‌شود و در انتها نیز سیاست‌گذار به آنچه خواسته و ایده‌اش است می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد که رفتار پوپولیستی سیاست‌گذار کلان خودرو مانع از واگذاری قیمت به بازار شده به این ترتیب باید در انتظار سرریز تقاضاهای سال 97 و 98 خودرو به سال 99 باشیم. اما بررسی گزارش‌های خودروسازان به سایت کدال سازمان بورس حکایت از رشد فروش سال 98 دارد به‌‌طوری‌که فروش 14 درصد رشد داشته و خودروسازان 109 هزار و 415 دستگاه خودرو بیشتر نسبت به سال 97 فروخته‌اند.

همچنین رشد درآمد خودروسازان در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن 3/ 39 درصد بوده است. در ادامه این آمار همچنین آمده است که تعداد فروش خودروسازان در پایان 98 تعداد 887 هزار و 630 دستگاه بوده است. این در شرایطی است که تعداد فروش خودروسازان در پایان 97 به میزان 778 هزار و 215 دستگاه برآورد شده بود. اما فروش خودروسازان در سال 98 همچنین 35 هزار و 975 میلیارد و 170 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده حال آنکه فروش این سه شرکت در سال 97 به میزان 25 هزار و 808 میلیارد و 127 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

رشد فروش خودروسازی
به سراغ جزئیات آمار فروش خودروسازان در سال گذشته برویم و ببینیم ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هر یک، چه عملکردی تا پایان اسفندماه سال 98 به نام خود ثبت کرده‌اند. همان‌طور که عنوان شد در حالت تجمیعی، 887 هزار و 630 دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ تا پایان سال گذشته به فروش رسیده که نتیجه آن، درآمد 35 هزار و 975 میلیارد و 170 میلیون و 900 هزار تومانی بوده است. در بین خودروهای به فروش رفته تا پایان اسفندماه پارسال، بیشترین آمار فروش به خانواده پژو جز مدل 2008 تعلق دارد. کمترین میزان فروش در این بازه زمانی نیز به سوزوکی گرندویتارا تعلق دارد، خودرویی که دیگر مونتاژ نمی‌شود. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها 403 هزار و 548 دستگاه انواع محصول را تا پایان سال گذشته به فروش رسانده‌اند که ماحصل آن، درآمد حدود 22 هزار میلیارد و 652 میلیون و 900 هزار تومانی بوده است. بیشترین رقم فروش در ایران‌خودرو طبعا متعلق به گروه پژو بوده و ویتارا نیز کمترین رقم را به خود اختصاص داده است. طبق صورت‌های مالی ایران‌خودرو، این شرکت در طول سال گذشته تنها 122 دستگاه ویتارا فروخته است و آمار فروش محصولات خانواده پژو به جز پژو 2008 نیز عدد 290 هزار و 403 دستگاه را نشان می‌دهد. مبلغ 14 هزار و 977 میلیارد و 266 میلیون و 500 هزار تومان رقمی است که ایران خودرو از محل فروش گروه پژو به دست آورده است. این خودروساز اما در طی سال گذشته 52 هزار و 43 دستگاه سمند نیز فروخته و از این محل، درآمدی بالغ بر دوهزارو 408 میلیارد و 427میلیون و 800 هزار تومان کسب کرده است. فروش 7 هزار و 903 دستگاه رانا نیز درآمدی معادل 404 میلیارد و 250 میلیون و 600 هزار تومانی نصیب ایران‌خودرو کرده و از ناحیه فروش 34 هزار و 234 دستگاه دنا هم درآمدی بیش از 2 هزار و 333 میلیارد تومان به خزانه ایران‌خودرو واریز شده است.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، تندر90 درآمدی بالغ بر 93 میلیارد و 257 میلیون تومانی نصیب این شرکت کرده است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان اسفندماه سال گذشته، 2 هزار و 211 دستگاه از این محصول را به فروش رسانده‌اند. گفته می‌شود تولید تندر90 در ایران‌خودرو همچنان و به‌صورت قطره‌چکانی در این شرکت ادامه دارد. از تندر90 که بگذریم، ایران‌خودرو از محل فروش شاسی بلند چینی خود به نام هایما، بیش از 737 میلیارد و 279 میلیون تومان درآمد کسب کرده است. تا پایان سال گذشته، 7 هزار و 223 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده و مونتاژ آن همچنان ادامه دارد. دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ فنگ نیز آماری سه هزار و 585 دستگاهی در فروش از خود به جا گذاشته که ماحصل آن، درآمدی حدود 151 میلیارد و 581 میلیون تومان بوده است. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام پژو 2008 نیز تا پایان سال گذشته فروش پنج هزار و 824 دستگاهی داشته که از ناحیه آن، ایران‌خودرویی‌ها درآمد 586 میلیارد و 215 میلیون و 500 هزار تومانی داشته‌اند.

از ایران‌خودرو بگذریم و به سایپا برویم، شرکتی که لقب پرفروش‌ترین محصول آن در سال گذشته به پراید تعلق داشته است. پراید که از چند ماه دیگر تولید برخی از مدل‌های آن متوقف خواهد شد، فروش 208 هزار و 573 دستگاهی تا پایان اسفندماه سال گذشته داشته است. بر این اساس، سایپایی‌ها از ناحیه فروش این تعداد پراید، بالغ بر پنج هزار و 946 میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. در رده بعدی، تیبا قرار دارد، خودرویی که با رفتن پراید، به احتمال فراوان در صدر جدول فروش این خودروسازی کشور قرار خواهد گرفت. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، سایپایی‌ها تا پایان اسفند ماه سال گذشته 163 هزار و 664 دستگاه تیبا به فروش رسانده‌اند که نتیجه آن، کسب درآمد بالغ بر پنج هزار و 792 میلیارد تومان بوده است، یعنی رقمی نزدیک به پراید. در بین دیگر محصولات سایپا، سراتو که ظاهرا دیگر مونتاژ نمی‌شود، سه هزار و 928 دستگاه فروش در 12 ماهه سال 98 داشته که درآمد حاصل از آن، بالغ بر 831 میلیارد تومان بوده است. سایپایی‌ها اما ازمحل فروش یک هزار و 157 دستگاه آریو توانسته‌اند بیش از 69 میلیارد تومان درآمد کسب کنند. دیگر محصول چینی سایپا به نام چانگان نیز که پنج هزار و 242 دستگاه فروش در سال 98 داشته، درآمدی بالغ بر 614 میلیارد تومان نصیب نارنجی‌های جاده مخصوص کرده است. در نهایت اما بخش دیگری از درآمد سال گذشته سایپا به قطعات صادراتی اختصاص دارد.آمارها اما نشان می‌دهند سایپا در مجموع طی سال گذشته، 382 هزار و 564 دستگاه فروش داشته که درآمد حاصل از آن بالغ بر 13هزار و 254 میلیارد تومان بوده است. کمترین تعداد و درآمد فروش در بین محصولات سایپا تا پایان سال 98 به آریو تعلق گرفته است، محصولی که بعید است تولید آن ادامه داشته باشد.

در نهایت اما به پارس خودرو برویم و ببینیم این شرکت چه کارنامه‌ای در فروش طی 12 ماهه سال 98 از خود به جا گذاشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، پارس خودرویی‌ها که طی سال گذشته 101 هزار و 518 دستگاه فروش داشته‌اند. آمار فروش اندک پارس خودرو ریشه در تحریم و رفتن شرکای خارجی این شرکت دارد که روند آن از اواسط سال 97 آغاز شد. در واقع حذف تدریجی رنو و برلیانس از خطوط تولید پارس خودرو، دلیل اصلی افت فروش این شرکت طی امسال است. این تعداد فروش اما درآمدی بالغ بر هزار میلیارد تومان نصیب پارس خودرویی‌ها کرده است. در بین محصولات این شرکت، بیشترین تعداد فروش به پراید تعلق داشته است. پراید به‌صورت حق‌العمل‌کاری در پارس خودرو تولید می‌شود و در سال گذشته 88 هزار و 24 دستگاه فروش داشته است. فروش این خودرو درآمدی بیش از 281 میلیارد تومان نصیب پارس خودرو کرده است. در بین دیگر محصولات پارس خودرو، خانواده رنو با فروشی پنج هزار و 709 دستگاهی تا پایان اسفندماه 98، بالغ بر 275 میلیارد تومان درآمد بر‌ای سومین خودروساز بزرگ ایران داشته است. دیگر محصول پارس خودرو به نام برلیانس اما فروشی 789 دستگاهی داشته و از محل آن، بالغ بر 37 میلیارد تومان درآمد نصیب این شرکت شده است. برلیانس جزو آن دسته از خودروهایی است که مشخص نیست بالاخره مونتاژ آن در خودروسازی کشور ادامه می‌یابد یا این محصول نیز به جمع رفته‌ها می‌پیوندد. پارس خودرویی‌ها اما دو محصول دیگر یعنی کوئیک و ساینا را امسال به خطوط تولید خود اضافه کرده‌اند که در این بین تنها آمار فروش کوئیک اعلام شده است. طبق صورت‌های مالی پارس خودرو، 6 هزار و 996 دستگاه کوئیک تا پایان سال گذشته توسط پارس خودرو به فروش رفته که درآمدی بالغ بر 414 میلیارد تومان برای این شرکت داشته است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *