خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / آخرین اخبار / خودروسازان ایرانی مونتاژکار چینی‌ها شده‌اند!

خودروسازان ایرانی مونتاژکار چینی‌ها شده‌اند!

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه خودروسازان داخلی مونتاژکار چینی‌ها شده‌اند، گفت: برنامه جدی برای خدمات پس از فروش مناسب محصولات چینی در ایران وجود ندارد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با  ایسنا، در رابطه با نحوه همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی در فضای پسابرجام، اظهار کرد: در فضای مثبت ایجاد شده در پسابرجام باید با خودروسازان چینی تعامل و همکاری مناسبی وجود داشته باشد زیرا چینی‌ها در صنعت خودروسازی رشد بسیار زیادی را به ثبت رسانده‌اند و شرکت‌های ایرانی می‌توانند از دانش فنی و تکنولوژی آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه انتقال دانش فنی از شرق به ایران خواهد رسید، تأکید کرد: نکته مهم آن است که نحوه فعالیت و همکاری با طرف چینی کاملاً مشخص شود و برنامه مدون و قابل اتکایی در زمینه فعالیت با شرکت‌های چینی ترسیم شود که در حال حاضر همکاری با شرکت‌های خودروساز چینی بدون هیچگونه هدف و برنامه‌ریزی مناسبی صورت می‌گیرد.

او یادآور شد: در سطح بین‌المللی روال فعالیت خودروسازان جهانی اینگونه است که طراحی محصول در کشور مادر صورت می‌گیرد و مونتاژ محصول با توجه به‌صرفه اقتصادی در کشور چین انجام می‌شود اما روند فعالیت در ایران کاملاً عکس روند جهانی است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در صنعت خودروسازی ایران، زمانی که جوینت ونچری با شرکت‌های چینی ایجاد می‌شود، طرف ایرانی تنها به مونتاژ محصول می‌پردازد و تأکیدی بر انتقال دانش فنی و تولید محصول مشترک از سوی طرف ایرانی وجود ندارد. ضمن اینکه برنامه جدی نیز برای خدمات پس از فروش مناسب محصولات چینی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت ارتباط با چینی‌ها بسیار مناسب است اما این ارتباط نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد، یادآور شد: در سطح کلان و سیاست‌گذاری صنعت خودرو باید برنامه فعالیت خودروسازان در سطح بین‌المللی تدوین شود.

خلخالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعرفه واردات قطعات خودرو به‌گونه‌ای است که شرکت‌های چینی محصولات خود را به‌صورت CKD به ایران وارد می‌کنند که باید این موضوع به‌گونه‌ای مدیریت شود که شرکت‌های داخلی تنها مونتاژکار چینی‌ها نشوند و بهترین منفعت از فعالیت با چینی‌ها برای شرکت‌های ایرانی حاصل شود.

2 دیدگاه

  1. متاسفانه بدلیل تحریم و عدم دانش فنی و تجهیزات روز مجبور است حالا ورود SKD را مردم قبول ندارند و دائم از بیکیفیتیش میگن وای بحال CKD که درصد خطا بالا ایرانیزه شدن و تعویض متریالها نیز مطرح می شود اونم بدون نظارت شرکت سازنده

  2. همین خودرو های چینی از سره خودروسازان داخلی(آشغال سازا) هم زیاده
    سالها به مردم خیانت کردن و تا سالها خواهند کرد
    چه کسی میخواد جلوشونو بگیره؟؟؟
    آه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *