خانه / آخرین اخبار / تست جامع جک S5 با گیربکس اتوماتیک

تست جامع جک S5 با گیربکس اتوماتیک

در بین محصولات متنوع و رنگارنگ چینی چند محصول شاخص تر از بقیه هستند که بدون شک جک S5 یکی از آنها است، شاسی بلند سایز متوسط جادار با طراحی زیبا و موتور قدرتمند توربو که سبب شده با گیربکس دستی به یکی از بهترین انتخاب های محدوده 80 میلیون تومان بدل شود. نسخه گیربکس دستی S5 را در بدو ورود آزمایش کردیم حالا فرصتی دوروزه دست داد تا طی سفری S5 با گیربکس اتوماتیک را به بوته آزمایش همه جانبه بگذاريم.

s5-test1

در نمای پشتی S5 با گیربکس دستی، نوشته 2.0T به چشم میخورد که مشخصات موتور خودرو را گوشزد مينماید یک موتور 2 لیتری توربو به قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتن متر که در نسخه اتوماتیک هم مورد استفاده قرار گرفته است اما مسئولان جک تصمیم گرفته اند نوشته پشت را به مشخصات گیربکس خودرو اختصاص دهند و به همین دلیل هم حروف 6DCT (گیربکس 6 سرعته با کلاچ دوبل Double Clutch Transmition) در نمای پشتی به چشم میخورد. اگر بخواهیم حرف آخر را همین ابتدا بزنیم باید بگوییم این گیربکس اگرچه بی نقص نیست اما در میان چینی ها بهترین است. گیربکس به طرز قابل توجهی تمایل به افزایش سریع دنده ها دارد به نحوی‌ که به محض حرکت در عرض چند ثانیه کوتاه دنده 3 و در سرعت حدود 60 کیلومتر در ساعت دنده ششم درگیر ميشود (نکته جالب اینکه در بخش میانی نشانگر سرعت کنار علامت D یا Driver عدد دنده درگیر هم به نمایش در می آید).

این موضوع دو مزیت عمده در پی دارد اول این‌که اگر با خونسردي رانندگی کنید دور موتور را به زحمت در دورهاي بالای 2200 خواهید دید که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و کاهش نفوذ صدای موتور به درون کابین است اما فراموش نکنید که در این حالت، خودرو رو پا و آماده جهیدن نیست خصوصا این‌که منحنی گشتاور از دور 2000 به بالا در محدوده بیشینه خود قرار میگیرد، اگر پدال گاز را به ناگاه بفشارید، گیربکس سریعا عکس العمل نشان میدهد و به سرعت از دنده 6 به 3 معکوس می‌کشد، حال زمانی است که موتور توربو مجال خودنمایی می یابد و S5 حدود 1.5 تنی را با شتاب عالی که کمتر در بین چینی ها شاهد هستیم به جلو پرتاب می‌کند، اما به محض کم کردن فشار از روی پدال گاز دوباره دنده ها به سرعت افزایش می‌یابند تا گیربکس به دنده مورد علاقه خود یعنی 6 برسد به همین دلیل در سربالایی ها بهتر است گیربکس را در حالت S یا اسپرت قرار دهيم تا دنده های قدرتمندتر بیشتر درگیر باشند.

s5-test2

در حالت S هم تعویض دنده در دورهای بالاتر موتور است و گرنه در وزن فرمان، سفتی سامانه تعلیق احساس نمی شود.

خودرو درحالت رانندگی دینامیک خصوصا در مسیر پر پیچ و خم تا حدودی از کم فرمانی رنج میبرد و با توجه به ارتفاع خودرو و مرکز ثقل بالای آن باید جانب احتیاط در سر پیچ های تند را رعایت کرد، ما نیز صرفا جهت احتیاط هیچ گاه ESP خودرو را از حالت فعال خارج نکردیم.

ترکیب موتور و گیربکس همانطور که ذکر شد عالی است اما در تست شتابگیری به زحمت بتوان به شتاب کمتر از 11 ثانیه دست یافت که دلیل اصلی آن تعلل گیربکس در لحظه شتابگیری اولیه است. هنگام رانندگي میتوان از نرمی فرمان و کابین نسبتا بی صدای S5 در ترافیک لذت برد. کیفیت متریال کابین بالاتر از متوسط چینی ها ارزیابی میشود اما همچنان قابل رقابت با همتایان کره ای نیست.

صندلی راننده با تنظیمات 6 جهته برقی قادر است بهترین جایگاه را برای راننده فراهم نماید و نکته دلپذیر این که گودی کمر هم قابل تنظیم است تا در طی مسافت های طولانی از رنج خستگی کمر بکاهد ناگفته نماند که راننده میتواند دو حافظه برای موقعیت صندلی تعریف و ست کند. تنظیمات صندلی سرنشین جلو، دستی است اما هردو صندلی به گرم‌کن مجهز هستند.

صفحه نمایش لمسی مجهز به DVD Player با قابلیت اتصال iPod، USB و AUX همان چیزی است که از این کلاس خودرو در این محدوده قیمت انتظار دارید اما سمت چپ فرمان جای دکمه های تثبیت کروز‌ کنترل خالی است.

s5-test3

در واقع عدم وجود کروز‌کنترل نکته‌ای است که جای تعجب دارد. مکان قرارگرفتن دسته راهنما و برف پاک‌کن هم تا حدودی دور از فرمان درنظر گرفته شده است که باید بدان عادت کنید. این دو موضوع به علاوه عدم وجود دریچه تهویه برای ردیف عقب جزو معدود نکات سوال برانگیز S5 هستند . جدا از این با در نظر گرفتن فضای جادار در هردو ردیف، صندلیهای چرمی راحت، صندوق عقب کاملا بزرگ، سانروف، هشدار تصادف از جلو و عقب، دوربین دید عقب، آینه های جانبی برقی همراه با گرم‌کن، دکمه استارت، گرم‌کن شیشه جلو، حسگر باران، تهویه دو منطقه ای، ترمز دستی برقی، سامانه خزش از سرازیری، بخارزدای شیشه جلو، خروجی برق از 12 ولت، چراغهای خودکار و …. میتوان نام برد.

کارایی چراغ های خودکار در مسیری همانند جاده چالوس با وجود تونل های متعدد کاملا به چشم می‌آ‌ید.

ناگفته نماند که چراغ های پشت آمپر (نشانگرهای سرعت و دور موتور) همواره روشن هستند تا با وضوح بیشتری در مرکز دید راننده قرار گیرند. کرمان موتور این روزها از فروش خوب محصولات جک نهایت بهره را میبرد و انصافا هم طی سالهای گذشته نشان داده که در زمینه تامین قطعات و یا خدمات پساز فروش نقطه ضعفی ندارد. از طرفی هرچقدر دیگر محصولات چینی در زمینه تامین پیشرانه دست و پایشان بسته است، مدلهای متنوع جک از پیشرانه ای متناسب با ابعاد خودرو سود میبرند و همانطور که در تست مدل دنده ای متذکر شده بودیم فقط جای یک شاسی بلند قیمت مناسب با گیربکس اتوماتیک خالی بود که S5 اتوماتیک توانست این خال را پر کند.

ترکیب موتور و گیربکس در شتابگیری‌های ثانویه و سبقت گیری ها عالی است و از این جهت S5 توان رقابت با هم تایان کره ای خود همچون هیوندای ix35 را دارد.

البته ناگفته نماند که در راهروهای شركت کرمان موتور خبر حضور جک S3 هم به گوش میرسد که در صورت ورود به بازار سبد محصولات کرمان موتور را در رده کراس اوورهای سایز کوچک تکمیل خواهد کرد.
s5-test4 حمید کلاته – ماهنامه سرعت

6 دیدگاه

  1. محمد اسماعیل نیکزاد

    اما با این همه پارامتر های مثبت همه گلایه از سوخت بالای این خودرو را چه در نسخه دستی و چه در نسخه اوتوماتیک داشتند

  2. باسلام معلومه که مطلب جهت داره اقا با ان مصرف بالا که قدرت هم نداشته باشه که دیگه هیچ اینوع ماشینها درصورتی خوبه که قدرت بالا با مصرف کم داشته باشند اندازه شش سیلندر مصرفشه اقا بعدشم این شرکت چون رعایت حقوق مصرف کننده براش بی معنی است طلاهم که تولید کند نباید خرید باور ندارید از مصرف کننده بپرسید بیچار فولکس واگن مثل کرمان موتور اگر بلد بود دروغ بگه ابروش نمی رفت

    • مشخصه تا حالا سوار هم نشدید مصرفش از توسان واسپرتج کم تره قدرتش بیشتر اتفاقا خیلی هم مشتری مدار هستن به من که هم سود تاخیر دادن هم کادو از طرف کرمان موتور اومد درب منزل پراید که نیست۱۵۰۰ کیلو وزن داره ماشین

      • سلام کی خریدی حالا یک سری بزن فکر کنم برای کرمان موتر کار میکنی که اینجوری تعصب داری میگن مصرف بالا بخاطر بنزین حالا چرا این بنزین برای خودرو های دیگه درسته ومطابق با مشخصات فنی موتر یعنی مصرف با دفترچه درسته ولی در محصولات کرمان موتور همچیز به کیفیت سوخت ختم میشود عزیز سینی موتور رکاب نمد وکفی برمیدارند حالا دلت به کادو خوشه ایول بابا

  3. سید مرتضی

    مصرفش تو جاده کفی 8 لیتر و در داخل شهر حدود 11 و12 هستش که با توسان و اسپورتیج یکسانه
    تازه با توجه به اینکه موتور جک توربو هستش و باید مصرفش بالاتر باشه ولی مصرف معقولی داره
    با توجه به موتور 174 اسب بخاری
    یکی از دلایل مصرف معقولش گیر بکس دو کلاچه و هوشمندی گیربکس در سبک کردن سریع دنده هستش
    ولی تو این مقاله به یه نکته اصلی توجه نشده و اونم کیفیت پاین رنگ محصولات کرمان موتور هستش
    انگار که اصلا هیچ آستری تو این ماشین و بقیه محصولات کرمان موتور به کار نرفته و با کوچکترین تصادفی رنگ میریزه
    واقعا حیف از این ماشین خوب که همچین رنگی داشته باشه

    • باسلام دوست عزیز اقا مرتضی ماشین باید مطابق اطلاعات دفترچه خودش باشه نه با ماشینهای دیگه مقایسه بشه مصرف بیشتر ماشینها با بنزین مملکت ما مخونه بجز محصولات کرمان موتور اونها مشتری را نادان فرض میکنند و میگین بنزین استاندارد نیست کرمان موتور دیگه با سازمان حمایت از مصرف کنند معلومه یک جوری زد وبند داره که اینجور رفتار میکنه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*