قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / گوناگون / امکان افزایش واردات تا 59درصد وجود دارد

امکان افزایش واردات تا 59درصد وجود دارد

چندی پیش در صدر اخبار خودرویی گزارش گمرک منتشر شد، با این محتوا که واردات خودرو به کشور در سال 94 در حالی با کاهش حدودا 50 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد که به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این اتفاق، تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودروهای وارداتی بود. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با کمرنگ شدن حواشی مربوط به اعمال سیاست‌های جدید، واردات خودرو به کشور در سال جدید، جانی دوباره خواهد گرفت. اما از دیگر سو، واقعیت این است که قوانین برای واردکننده‌ها به شرح سال پیش است و در قوانین گمرک هم تغییراتی ایجاد نشد که به استناد بخواهیم بگوییم افزایش واردات در راه است. اما برخی کارشناسان صنعت واردات خودرو این فرضیه را رد می‌کنند و معتقدند واردات افزایش خواهد یافت زیرا شرایط پسابرجام به این اتفاق کمک می‌کند.

علی شکوهی، کارشناس حوزه واردات خودرو  درباره پیش‌بینی افزایش واردات خودرو درسال جدید با توجه به کاهش 50 درصدی واردات در سال گذشته نسبت به سال 93 به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «قطعا با توجه به این که سال گذشته حدود 57درصد بازار افت داشته است، این میزان تقاضا در بازار وجود دارد که مردم تمایل دارند کالای خارجی و وارداتی خریداری کنند. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود در سال 95 به یک افزایش واردات در مقایسه با سال قبل برسیم که حدود حداقل 50 درصدی باشیم.»

این واردکننده در مورد اینکه آیا ملزومات افزایش واردات وجود دارد یا خیر؟ آیا دولت از واردکننده‌ها حمایت می‌کند و قوانین گمرک درباره واردات بهبود یافته است یا خیر؟ می‌گوید: «روندی که در سال‌های قبل وجود داشته است امسال هم وجود خواهد داشت.» شکوهی، درباره این که چطور با این که روند مانند سال گذشته است واردات افزایش می‌یابد، نیز می‌گوید: «چون سال قبل قسمتی از تقاضا به واسطه انتظار این که برجام صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد از میان رفت.

اما امسال این انتظار را نداریم، برجام صورت گرفته امضا شده و تکلیف روشن شده است، در نتیجه مردم با خیال راحت‌تری برای خرید کالای‌شان به بازار می‌آیند.» این واردکننده درباره انتظار واردکنندگان از بخش دولتی برای رونق واردات خودرو تاکید می‌کند:«تثبیت نرخ ارز مهم‌ترین عاملی است که به بازار سامان می‌دهد یا این که استفاده از حمایت اسنادی برای واردات خودرو خیلی کمک می‌کند هم به واردکننده و هم به بازار.»

افزایش واردات خودرو از واقعیت تا خیال
اواخر سال 93 وزارت صنعت در اقدامی ناگهانی، واردات خودرو توسط نمایندگی‌های متفرقه را مشروط کرد تا عملا ورود خودروهای خارجی به کشور محدود شود. طبق مصوبه وقت وزارت صنعت، تنها واردکنندگان رسمی (که البته رسمی بودن آنها نیز مورد تردید و محل اختلاف بود)، مجاز به واردات خودرو به کشور بودند. بر این اساس، شرکت‌های متفرقه نیز تنها در صورتی می‌توانستند مجوز خدمات پس از فروش از وزارت صنعت دریافت کنند که امکان واردات خودرو به کشور را داشتند و برای این کار باید با نمایندگی‌های رسمی واردکننده، قراردادی مبنی‌بر ارائه خدمات پس از فروش امضا می‌کردند.

در حالی که چند ماه بر سر میزان هزینه پرداختی متفرقه‌ها به نمایندگی‌های رسمی (بابت ارائه خدمات پس از فروش) اختلاف نظر وجود داشت و از همین رو متفرقه‌ها امکان ثبت‌ سفارش محصول را نداشتند. این کشمکش تا همین چند ماه پیش نیز ادامه داشت، تا اینکه در نهایت وزارت صنعت نرخ سه درصدی را برای هزینه خدمات پس از فروش واردکنندگان متفرقه، به تصویب رساند، به این معنی که متفرقه‌ها باید بابت دریافت خدمات پس از فروش از نمایندگی‌های رسمی، سه درصد از قیمت ثبت‌شده خودرو در سایت گمرک را به رسمی‌ها بپردازند. حالا با توجه به حل این مشکل، به‌نظر می‌رسد در سال 95 با افزایش واردات خودرو روبه‌رو خواهیم شد، چه آنکه بخش زیادی از خودروهای ثبت‌سفارش شده توسط غیررسمی‌ها، در سال جاری وارد بازار کشور خواهند شد.

افزایش واردات به معنای ایجاد بازار تصنعی است
با توجه به این اتفاقات در بازار واردات خودرو، محمود نادی، فعال بازار خودرو و واردکننده خودرو نیز درباره این که پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو در سال جدید افزایش ‌یابد، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «طبعا برای این که بازار را به شکل تصنعی به حرکت دربیاورند و این قضیه دوران رکود را روی سیستم‌های مختلف ازجمله در صنعت ساختمان و خودرو به حرکت دربیاورند، لازمه‌اش این است که پیش زمینه‌ای را نسبت به یک‌سری از اخبار ایجاد کنند. ولو این که اخبار فقط ایجاد هیجان و یک بازار تصنعی کند. با توجه به این که هرروز در ساختار کار هستیم، می‌بینیم بازار به هیچ عنوان کشش افزایش واردات ندارد، بلکه روند تعدادش از نظر کمیت، جای افزایش ندارد.

چون تا این لحظه‌ بازار در یک رکود بسیار مشخص هستیم، بنابراین بعید می‌دانم اگر بحث وارداتی بخواهد صورت بگیرد این پیش‌بینی افزایش واردات درست باشد.» نادی درباره این که واردکننده‌ها چه پیشنهادی برای حرکت بازار واردات خودرو دارند نیز می‌گوید:« در حال حاضر تصور می‌کنم اگر رویکرد دولت صرفا توجه به واردات ماشین‌های زیر 80 میلیون تومان باشد و یک مقدار مکانیسم‌های سیستم گمرکات را به شکل تشویقی ایجاد بکند که برای واردکننده‌ها بیشتر صرف داشته باشد که بیایند ماشین‌های زیر 90، 80 میلیون تومان وارد کنند قطعا هم از لحاظ  سیاست‌های دولت نسبت به نگرش خودروهای طبقه متوسط جامعه خوب است و هم این که واردکننده‌ها تشویق و ترغیب می‌شوند.

به‌طور مثال من به عنوان واردکننده می‌خواهم حدود 200 میلیون تومان یک سانتافه وارد کنم، 10 میلیون تومان سود ببرم، حاضر هستم ماشینی با قیمت 80 میلیون تومان وارد کنم و حدود 7 میلیون تومان سود ببرم و هیچ چیزی باعث این موضوع نمی‌شود جز بهبود مکانیسم‌های گمرک و پشتیبانی دولت نسبت به این قضیه، با وقوع این اتفاق در واقع طبقه متوسط هم در خودروهای وارداتی با قیمت ارزان‌تر سهیم می‌شود.»

روزنامه «دنیای خودرو»-سارا غضنفری

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی سایت کارنت (https://telegram.me/carnet_ir ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *