قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توقف اجرای قانون خودرو در دهه 70 مشکلات امروز را به بار آورد

توقف اجرای قانون خودرو در دهه 70 مشکلات امروز را به بار آورد

غائله تعیین قیمت خودرو این روزها وارد فاز تازه‌ای شده است، درحالی‌که خودروسازان درخواست خود را برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، این شورا سه ماه است که به دلیل عدم معرفی اعضای جدید تشکیل جلسه نداده است. حال باید دید که سرانجام کار شورای رقابت به کجا خواهد انجامید. از طرف دیگر حدود دوماهی است که کمپین تحریم خرید خودروی صفر داخلی راه‌‌اندازی شده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو می‌گوید: این کمپین راه به جایی نخواهد برد.

نعمت‌بخش افزود: این نکته را نیز باید گفت در صورتی‌که تحریم نیز برچیده شود، تاثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت و نرخ خودرو ارزان نمی‌شود.
خیلی از مردم تصور می‌کنند، شما علت اصلی گرانی خودرو هستید، پاسخ‌تان به مردم در این باره چیست؟
بنده نه دولتی هستم که یک حرفی بزنم و آقای روحانی یا وزیر صنعت خوششان بیاید نه اینکه می‌خواهم کاندید مجلس شوم و مردم به من رای دهند. برخی نمایندگان برای اینکه رای جمع کنند، می‌گویند خودرو ارزان خواهد شد که این مطلب غلطی است. در کل همیشه بنده حقیقت را می‌گویم و حقیقت همیشه تلخ است. همچنین باید بگویم مردم نباید مردم انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند، بلکه در حال حاضر تولید خودرو به دلیل قیمت‌های تحمیلی به‌صرفه نبوده و دارای توجیه اقتصادی نیست و باید افزایش پیدا کند.
این روزها کمپین تحریم خرید خودروی صفر داخلی به راه افتاده، ایجاد چنین موجی به باور شما تا چه میزان باعث کاهش خرید خودرو توسط مردم شده است؟
در زمان ناصرالدین شاه قاجار، تنباکو به‌وسیله میزا رضای کرمانی تحریم شد و مردم از سر اعتقاداتی که داشتند تحریم کردند تنباکو را، اما در مورد تحریم خرید خودرو و راه‌‌اندازی کمپین در این رابطه، نباید زیاد به این مسائل توجه کرد، زیرا در حال حاضر سایپا و ایران خودرو در روز هرکدامشان صدها خودرو تحویل مشتریان خود می‌دهند و شخصی که نیاز به خرید خودرو داشته باشد این کار را انجام خواهد داد و  این کمپین به جایی نخواهد رسید. همچنین در صورت برداشته شدن تحریم‌ها خودرو ارزان نخواهد شد.
این در حالی است که یک تصور در سطح جامعه به وجود آمده، مبنی بر اینکه به دلیل توافق هسته‌ای ممکن است خودرو ارزان شود و مشتریان خرید خود را به تعویق انداخته‌اند، اما باید گفت که این تصور غلطی است و خودرو ارزان نخواهد شد. در حال حاضر سرانه خودرو در کشور ما به ازای هر 5 نفر یک خودرو بسیار پایین است. در این راستا دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم این سرانه را افزایش دهد.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل مدیریت دولتی که بر فضای صنعت خودروسازی حاکم است، این صنعت نمی‌تواند از این وضعیت بحرانی خارج شود، در این باره راه علاج چیست؟
در این زمینه باید به سمت خصوصی‌سازی گام برداریم، این در حالی است که  دولت‌ها نمی‌توانند شرکت داران خوبی باشند و تجربه این موضوع را  نیز ثابت کرده است. بخش خصوصی  را بنده قوی می‌دانم و این بخش می‌تواند به صورت کامل مدیریت خودروسازان را در دست بگیرند.
اوایل دهه 70 صنعت خودروسازی به‌خصوص در زمینه تولید قطعه به دستاوردهای بسیار خوبی رسید، چرا آن روند ادامه پیدا نکرد؟
این موضوع به دلیل تدوین قانون خودرو بود، قانون خودرو در بهمن 71 به تصویب رسید و در نوع خودش قانون خوبی بود که آقای نژاد حسینیان بنیانگذار آن و آقای نوروززاده که در حال حاضر رئیس ایدرو است، در آن زمان رئیس کمیسیون صنایع در مجلس بود و این دو برای تصویب قانون خودرو زحمات زیادی کشید و در آن زمان که بنده مدیر کل خودروی وزارت صنعت بودم، به قطعه‌سازانی که میزان داخلی‌سازی محصولات آن‌ها بیشتر بود، معافیت گمرکی تعلق می‌گرفت اما این معافیت‌ها دارای محدودیت بود و بعد از پنج سال دیگر متوقف شد. شاید اگر آن معافیت‌ها ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانستیم به نتایج بهتری در رابطه با داخلی‌سازی قطعات دست پیدا کنیم.
به بحث داخلی‌سازی اشاره کردید، چرا طی دهه گذشته در این بحث عقب افتادیم و به یک مونتاژ کار تبدیل شدیم؟
وزارت صنایع در گذشته مجوز تولید خودرو زیر تیراژ 100 هزار تا را  می‌داد که این کار غلط بود و نباید انجام می‌شد، اما در حال حاضر بنا شده است دیگر به کسانی‌که قصد دارند به تولید خودرو بپردازند، مجوز 100 هزار تا به بالا داده شود. ذکر این نکته ضروری است که داخلی‌سازی خودرو‌های زیر تیراژ 100 هزار تا توجیه اقتصادی ندارد و باید در مقیاس وسیع داخلی‌سازی صورت گیرد.
همچنین سیاستی که در دولت گذشته در مورد تولید خودرو دنبال می‌شد مبنی بر اینکه در هر شهرستان یک سایت تولید خودرو زده شود، اشتباه بود. یکی از دلایلی که ما در داخلی‌سازی آنگونه که باید و شاید نتوانستیم به سمت جلو حرکت کنیم، همین موضوع است.
در دولت گدشته هر شهری می‌خواست برای خود افتخاری رقم زند، اقدام به زدن سایت تولید می‌کرد که این رویه غلط بود ولی حاکم شد، اما با روی کار آمدن دولت جدید این اقدام مورد اصلاح قرار گرفت و دیگر شاهد تاسیس سایت‌های تولید در شهرستان‌های مختلف نخواهیم بود.
با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در صنعت خودروسازی صورت گرفته، اما این سرمایه بازدهی مناسب نداشته است، علت این امر از دیدگاه شما چیست؟
اصولا حداقل‌ها در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری شده است  و آن‌چنان که باید، در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری نشده است پس در نتیجه نمی‌توان در این زمینه انتظار آنچنانی داشت.
بسیاری معتقدند طی این سال‌ها دولت حمایت خوبی از خودروسازان انجام داده، آیا اینگونه بوده است؟
این موضوع را به هیچ‌وجه قبول ندارم که دولت از خودروسازان حمایت می‌کند، قیمت‌گذاری به وسیله شورای رقابت آیا حمایت از خودروسازان است اینکه دولت قبل بگوید برو در ونزوئلا خط تولید تاسیس کن این حمایت است یا تراشیدن هزینه برای صنعت خودروسازی؟ همچنین تعرفه 40 درصد در این شرایط کسب و کار تعرفه بالایی نیست. زمانی‌که بنز و بی‌ام‌دبلیو وام  5میلیارد یورویی با بهره 5 درصد دریافت می‌کنند اما ما در مقابل برای دریافت وام باید بهره 34 درصدی به بانک‌ها پرداخت کنیم این چه نوع حمایتی است که از خودرو سازان به عمل می‌آید.

روزنامه دنیای خودرو

2 دیدگاه

  1. *دست خدا با جماعت است و خدا با صابران است*

    ای بابا این باز سر و کلش پیدا شد.با اون دروغ های شاخدار.یعنی لال به حرف میاد.
    جناب پرفسور شما لازم نیست به مردم راه و چاه نشون بدی مردم خودشون میدونند چیکار کنند.شما با اون ایده های درخشانت خودروسازی مارو به رتبه یک جهانی رسوندی برای ما کافیه.شما دیگه وقت استراحتته خسته شدی…….!!!

  2. ای بابا ! من دیگه نمیدونم این فسیل منقرض چی از جون ما میخاد؟!! بورو کنار ، جاتو به نیروی جوان بده . بورو نمد مالیتو برس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *