خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / آخرین اخبار / کاهش ترافیک مازندران با شاهراه کمربند جنوبی بابل

کاهش ترافیک مازندران با شاهراه کمربند جنوبی بابل

جاده‌های استان مازندران از جمله مسیرهای پرتردد و رفت وآمد است که در ایام تعطیل سال و مخصوصاً فصل تابستان مسافران زیادی از آنها عبور می کنند. عرض کم جاده ، تراکم ترافيک و کمبود امکانات رفاهي در مسير، مشکل اصلي جاد‌ه‌های این استان است. بابل از جمله شهرهایی که سر راه مسافران قرار دارد و جزو شاهراه‌هایی است که باید برای گذر از شرق به غرب استان از ان عبور کنند.

به گزارش جوان، سالهاست مسافران و شهروندان بابل منتظرند گره ترافیکی کمربند جنوبی این شهر باز شود و بار ترافیکی بسیار سنگینی که در بیشتر ایام سال گریبانگیرشان است، از بین برود. سیزده سال از انجام این پروژه بزرگ و مهم می‌گذرد اما هر روز وعده جدیدی شنیده می‌شود. احداث پل زيرگذر و کمربندی 16 کیلومتری کار بسیار سختی نیست که فقط ساخت فاز اولش، این همه سال طول بكشد.

كمربندي حياتي

کمربند جنوبی بابل از مسیر جاده بابل به آمل، شهید صالحی و گنج افروز می‌گذرد و در مسير جاده بابل به قائمشهر و در روستای”هتکه پشت” به طول 16.5 کیلومتر به پایان می‌رسد. کلنگ کمربندی جنوبی بابل 13 سال پیش به علت ترافیک سنگین ماشین‌های ورودی به شهر زده شد اما تاکنون به دلایل مختلف به بهره برداری نرسیده است. در اين سالها برای ساختن این جاده، احداث پل و تعریض آن کارهایی انجام شده اما تا تکمیل و بهره‌برداری از پروژه راه درازی در پیش است.

طبق گفته مسئولین شهر بابل با وجود پیشرفت‌ در روند کار، این اواخر به دلیل عدم پرداخت وجه فروشندگان زمین انتهای مسیر کمربندی، در روستای هتکه پشت، مردم زمین‌هایشان را پس گرفته‌اند. این درحالی است که براساس گفته مسئولان بابلی باید این کمربندی در هفته دولت امسال افتتاح می‌شد که به دهه فجر موکول شده است و با شرایط موجود این زمان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کاسه صبر همه لبریز شد

تا سال 90 تنها 4 کیلومتر از مسیر موردنظر روکش اسفالت شده بود و به گفته فرماندار بابل باید تا پایان سال 91 جاده کنارگذر جنوبی بابل به صورت کامل بهره‌برداری می‌شد اما عملاً اين اتفاق نیفتاد. در سال 92 و با اوج مشکلات ترافیکی شهر، در بازدید مجلسی‎ها و مسئولان وزارت راه، حسین نیازآذری، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این پروژه نیمه کاره، بعد از 11 سال تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای زیر گذر جاده گنج‌افروز و تملک و دارایی باز هم نیاز به 3.5 میلیارد تومان اعتبار دارد که در صورت تخصیص اعتبار، فاز نخست کمربندی جنوبی بابل دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

شرايط به همان شكل ادامه پيدا كرد تا اينكه در دی ماه 93، در بازديد از كمربند جنوبي بابل، معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: خوشبختانه اعتبار خوبی از طرف معاون وزیر راه و شهرسازی به طرح کمربندی جنوبی بابل اختصاص یافت اما متاسفانه روند سرعت این طرح از سوی پیمانکار قابل قبول نیست.

علی نبیان ادامه داد: تا 25 اسفندماه جاری فاز اول کمربندی جنوبی بابل باید افتتاح و به بهره برداری برسد.

25 اسفند نیز فرا رسید اما بعد از بازدید حجت الاسلام علی اکبر ناصری و حسین نیازآذری دو نماينده مجلس بابل، این نمایندگان در نشست با فرماندار بابل و مسئولان اجرایی طرح نسبت به تاخیر در افتتاح کمربندی جنوبی بابل که قراربود در آن تاريخ به بهره برداری رسد، اعتراض کردند. نیازآذری در جواب به دعوت برای سخنرانی در جلسه گفت: بدلیل تاخیر در افتتاح طرح کمربندی جنوبی بابل سخنرانی نمی کنم و اینگونه اعتراض خود را اعلام می کنم.مي توان گفت تنها مشكل اين طرح اعتبار نيست و بيشتر از همه پيمانكار طرح در اين تاخير دخالت دارد. با وجود حمايتي كه از سوي وزارت راه شده است، اگر در اين سالها هر كدام از مسئولان شهري بخشي از كار را بر عهده مي‌گرفتند، بعد از گذشت يازده سال فاز نخست (4-0 كيلومتر) اين شهر به بهره‌‍برداري مي‌رسيد و مشكلات ترافيكي شهر بابل برطرف مي‌شد.

افتتاح در هفته دولت

در ابتداي سال 94 مسئولان شهري از مراحل كار اين پروژه بازديد كردند و پس از چهار ماه نماينده بابل در مجلس اعلام كرد: براي تكميل فاز يك نياز به غير از 17 ميليارد پرداختي اخير، سه ميليارد تومان اعتبار ديگر دارند تا بتوانند اين طرح را براي افتتاح در هفته دولت آماده كنند. اين تخصيص اعتبار براي تسهيل در خريد املاك موجود در مسير كمربندي است تا هرچه زودتر فاز دوم و سوم اين پروژه راه اندازي شود.البته جعفر آقاجان معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار بابل در اين مورد اعلام كرده است فاز اول این طرح تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید اما طبق قول هايي كه مسئولان بابلي داده‌اند قرار است تا پايان شهريور اين مسير افتتاح شده و تردد در آن امكانپذير شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *