خانه / آخرین اخبار / توليدات تاير در ايران پاسخگوی همه نياز بازار نيست

توليدات تاير در ايران پاسخگوی همه نياز بازار نيست

تاير يا لاستيك ازجمله محصولات مغفول‌مانده در اين سال‌هاست كه چين مانند خيلی از صنايع ديگر بازار آن را از توليدكنندگان داخلی گرفته است اما در اين ميان موضوعي كه اهميت پيدا مي‌كند، ناتواني توليدكنندگان داخلي براي مقابله با واردات محصولات بي‌كيفيت چيني و هندي است.

به گزارش کارنت به نقل از تعادل، با اينكه در ايران 9 توليدكننده تاير وجود دارد اما به گفته رييس اتحاديه فروشندگان لاستيك‌فروشان ‌تهران تنها يك يا دو مورد از اين شركت‌ها به ماشين‌آلات جديد مجهزند و بقيه اين شركت‌ها با ماشين‌آلات 40 تا 50 سال پيش كار مي‌كنند. درواقع اين موضوع حاكي از آن است كه با تمام انتقاداتي كه به واردات تاير وجود دارد، اين امر اجتناب‌ناپذير است چراكه توليدات داخلي توانايي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان را ندارند. اما نبايد اين موضوع را ناديده گرفت اين 9كارخانه ظرفيت‌هاي اشتغالزايي بزرگي هم دارند و در حال حاضر نيز نيروهايي در اين كارخانه‌ها مشغول به‌كارند. البته به گفته عضو انجمن تاير، واردات تاير توسط خودروسازان نيز انجام مي‌شود و اين موضوع باعث انباشت توليدات كارخانه‌هاي داخلي و كاهش ۲۰درصدي توليد نسبت به سال گذشته شده است. از همين رو اين انجمن خواستار حمايت دولت شد تا به كمك اين توليد‌كنندگان بيايد و با اتخاذ تدبيري اين توليدكنندگان را از خطر ورشكستگي نجات دهد.

اشباع بازار تاير

رييس اتحاديه فروشندگان لاستيك، روغن، پنچرگيران، فيلترسازان و فيلترفروشان تهران در ادامه درخصوص توانايي توليدكنندگان تاير در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: توليدكنندگان داخلي نمي‌توانند همه سايزهاي تاير را بسازند، به‌همين دليل ناگزير تايرهايي كه نمي‌توان توليد كرد را وارد كرد كه مشابه آن در ايران نيست و اين تايرها طبيعتا گران‌تر هستند. اما اگر تايرهايي باشند كه مشابه آنها در ايران باشد، ارزان‌تر است. عباس سماواتي همچنين وضعيت بازار را اشباع شده دانست و گفت: وضعيت بازار تاير به‌صورتي است كه از توليدات داخلي و واردات اشباع شده است و باتوجه به مشكلات اقتصادي مردم كمتر خريدار تاير هستند و فروشندگان تاير را زير قيمت مي‌فروشند. سماواتي همچنين تاكيد كرد: مشكلي درمورد عرضه تاير وجود ندارد و واردات هم چندان زياد نيست، چراكه به‌دليل اشباع بازار، عرضه و تقاضا در حالت نامتوازن هستند و بايد تقاضا افزايش يابد تا براي واردت نيز صرف اقتصادي وجود داشته باشد.

جايزه براي فروش

وي افزود: شركت‌هاي توليدي براي فروش محصولات خود با روش‌هايي مانند اهداي جايزه و قرعه‌كشي سعي بر آن دارند كه به بازار رونق دهند. رييس اتحاديه لاستيك‌فروشان گفت: توليد تاير در ايران صرفه اقتصادي ندارد و فروش تاير تنها سود يك تا 2درصدي دارد، از همين رو توليدكنندگان ترجيح مي‌دهند، پول خود را در بانك‌ها سپرده‌گذاري ‌كنند و سود بگيرند.

بي‌كيفيت‌ها كالاي قاچاق هستند

وي همچنين درخصوص واردات تاير گفت: واردات تاير در ايران اما بستگي به شخص واردكننده دارد و اگر فرد شناخته‌شده باشد و با كارت بازرگاني معتبر وارد كند، سعي مي‌كند تايرهاي خوب وارد كند و خدمات پس از فروش ارايه دهد اما برخي واردات به‌صورت قاچاق است و بدون پرداخت عوارض گمركي و ماليات سعي مي‌كنند بازار را برهم زنند و تايرهاي بي‌كيفيت را با قيمت كمتر عرضه كنند. سماواتي گفت: بازار قيمت تاير را مشخص مي‌كند و براساس سود و زيان است. در همين حال تايرهاي وارداتي به‌دليل فروش نرفتن سعي مي‌كنند محصول خود را با چند چك به فروش برسانند كه همين براي واردكننده سود زيادي ندارد.

واردات تاير توسط خودروسازان

در همين حال، عضو انجمن تاير از واردات تاير توسط خودروسازان خبر داد و گفت: واردات بي‌رويه تاير باعث انباشت توليدات كارخانه‌هاي داخلي و كاهش ۲۰درصدي توليد نسبت به سال گذشته شده است. اسكندر ستوده بااشاره به واردات بي‌رويه تايرهاي چيني با سطح كيفيت پايين به كشور اظهار داشت: در حال حاضر 70درصد تايرهاي وارداتي توليد چين، 12درصد توليد كره و 7درصد نيز توليد هند هستند و بقيه تايرهاي وارداتي نيز به كشورهاي ديگر اختصاص دارند.

واردات بي‌رويه و كاهش توليد

وي تصريح كرد: واردات بي‌رويه تاير به كشور باعث كاهش توليد شركت‌هاي داخلي شده است، به‌طوري‌ كه امسال نسبت به سال گذشته 20درصد كاهش توليد داشته‌ايم و نسبت به برنامه پيش‌بيني ‌شده نيز افت 30درصدي را شاهد هستيم. ستوده اظهار داشت: اگر فكري به حال واردات بي‌رويه تاير نشود، صنعت داخل با مشكل جدي روبه‌رو خواهد شد. به گفته وي، كارخانه‌هاي داخلي امكان تامين 70درصد نياز كشور به تاير را دارا هستند، اما در حال حاضر بيش از 30درصد نياز كشور از طريق واردات تامين مي‌شود كه عمدتا به تايرهايي با سطح كيفي پايين و با رعايت حداقل استانداردها اختصاص دارد. وي با بيان اينكه تايرهاي توليد داخل كيفيتي بالاتر از استانداردهاي تعيين ‌شده دارند، گفت: متاسفانه خودروسازان نيز در توليدات خود به‌طور كامل از تايرهاي ايراني استفاده نمي‌كنند و نسبت به واردات تاير از چين و نصب آن روي محصولات‌شان اقدام مي‌كنند.

درخواست وزارت صنعت براي استفاده از توليد داخلي

عضو انجمن تاير ادامه داد: وزارت صنعت از خودروسازان خواسته در توليدات خود از تايرهاي ايراني استفاده كنند اما اين مساله رعايت نمي‌شود و همين امر باعث زيان كارخانه‌هاي تايرسازي داخل و انباشت كالا در اين صنعت شده است. وي اظهار داشت: برخي افراد اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه لازمه پيوستن به سازمان تجارت جهاني، واردات آزاد و بدون تعرفه كالاست، اما اين مساله درست نيست و در حال حاضر بسياري از كشورهاي عضو WTO داراي تعرفه‌هاي وارداتي برخي كالاها براي حمايت از توليدات خود هستند. ستوده با تاكيد بر اهميت نقش صنعت تاير در حمل‌‌‌‌ونقل جاده‌يي، به فارس گفت: دولت بايد برنامه‌ريزي مناسبي براي توسعه صنعت تاير داشته باشد، زيرا ممكن است نياز كشور به اين محصول طي 10سال آينده دو برابر ميزان فعلي باشد كه براي تامين اين نياز بايد كارخانه‌هاي فعلي به تكنولوژي روز مجهز شوند و كارخانه‌هاي جديد نيز با همكاري‌ شركت‌هاي خارجي ايجاد شوند. به گفته وي، خصوصي‌سازي در صنعت تاير نيز يكي از الزامات رشد اين صنعت است و كارخانه‌هاي دولتي يا نيمه‌دولتي بايد به بخش خصوصي واقعي واگذار شوند تا از تكنولوژي روز برخوردار شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme