خانه / آخرین اخبار / نماینده خودروسازان: مردم توهم کاهش قیمت دارند

نماینده خودروسازان: مردم توهم کاهش قیمت دارند

مشاور انجمن خودروسازان و رئیس شورای رقابت در برنامه تیتر امشب بحث کاهش یا افزایش قیمت را مطرح کردند، اما این بحث باز هم بدون نتیجه منطقی و مشخص به اتمام رسید.
برنامه تیتر امشب برای روشن شدن تکلیف خریداران خودرو با دعوت از رئییس شورای رقابت و مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی این موضوع پرداخت که با توجه به کاهش تقاضا آیا قیمت ها رو به کاهش است یا افزایش، اما این گفتگو پرده از بسیاری مسائل نیز برداشت.

به گزارش کارنت به نقل از خبرآنلاین، در روزهای اخیر خودروسازان داخلی با ذکر مصیبت های وارد شده به این صنعت در دوران تحریم قصد افزایش قیمت تولیدات خود را دارند.

این تصمیم به افزایش قیمت خودروسازان در حالی صورت می گیرد که به علت رکود چندین ماهه در بازار خودرو، قیمت برخی خودروها ارزان تر از قیمت کارخانه است و شورای رقابت هم که بعنوان مسئول تعیین قیمت خودرو مشخص شده تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: «عوامل محیطی سبب شده است که در صنعت خودروسازی نوآوری نداشته باشیم.»

اعتراف به پایین بودن کیفیت خودرو

میرخانی با اشاره به تضعیف صنایع و بخصوص صنعت خودروسازی در دوران دولت دهم اظهار کرد: « در دوران آقای احمدی نژاد قطعه سازان ورشکست شدند و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت بازگردد.»

وی افزود: «مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم»

کاهش قیمت خودرو توهم است

میرخانی در بخشی از صحبت های خود به انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو پس از رفع تحریم ها اشاره کرده و این انتظار را توهم نامید و گفت: «این توهم که در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی پایین می آید باید بشکند.»

میرخانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت افزود: اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین تر بیاید باید هزینه ها را کاهش دهیم و این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر 100 هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.»

رضا شیوا در پاسخ به این موضوع سوال کرد: «اگر 100 هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟؟؟»

میرخانی در ادامه با بیان بخشی از سوء مدیریت های دولت قبل در صنعت خودرو به مراسم تودیع مدیرعامل سابق ایران خودرو اشاره کرد که گفته بود: «من یک فایلی دارم که 7 هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود. نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشیند.»

وی به وزارت محرابیان که حتی در تعیین معاونان ایران خودرو نیز اعمال نفوذ می کرد نیز اشاره کرد و گفت: «باید در خصوص کیفیت ابتدا ریشه های این بی کیفیتی را بررسی کرد، مردم حق دارند که از این مسائل مطلع شوند.»

رضا شیوا رییس شورای رقابت درباره شرایط بازار در خصوص قیمت خودرو گفت: «از سال گذشته برای خودروسازان شرایطی گذاشته شد و خودروسازان با آن همکاری کردند و حاشیه بازار از بین رفت و قیمت خودروهای زیر 2500 سی سی در سایت های خودروسازان نوشته می شد و واسطه دیگر در فروش دخالت نداشت، و اما بعد از بحث توافق انتظار مردم در کاهش خودرو بود و به همین دلیل ما با افت تقاضا مواجه شدیم و اکنون تولید و تقاضا متناسب نیستند و با توجه به رکود تورمی ، هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.»

وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران خارجی با تولید کنندگان داخلی همکاری کنند و تکنولوژی و نوآوری وارد کشور شود و گفت: «خودروهای داخلی فاقد تکنولوژی هستند و نیاز است که در این بخش سرمایه گذاری شود.»

رئیس شورای رقابت افزود:« اکنون تقاضا پایین است و بهترین موقع برای خرید است و الان قیمت در کف است.»

میرخانی رشتی در ادامه سخنان خود از شورای رقابت خواست که طبق فرمول خود و به رغم وجود رکودی که وجود دارد بر اساس قانون قیمت ها را اعلام و به وظیفه خود عمل کند.

وی به یکی از واردکنندگانی که از سال 2014 تا کنون 3 هزار خودرو وارد کشور کرده و در گمرک مانده و به تازگی ترخیص شده است اشاره کرده و گفت: «با توجه به اینکه خودروهای 2016 تا چند ماه دیگر وارد بازار می شوند این وارد کننده اقدام به کاهش 20 میلیون تومانی قیمت خودورهایش کرده است که این موضوع سبب به هم خوردن توازن قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی شده است.»

سیدهادی حسینی نماینده مجلس یکی دیگر از مهمانان تیتر امشب بود که به طور تلفنی وارد بحث شد تا درباره شرایط بازار خودرو اظهار نظر کند.

این نماینده مجلس گفت: «اقتصاد علمی بر منطق اقتصاد کشور ما حکمفرما نیست، و فشارهایی که در ادوار مختلف بر صنعت خودروسازی وارد شده سبب شده که خودروسازی زیر بار حاشیه ها قرار بگیرد.»

وی تاکید کرد: «اگر خودروسازان را مجبور به کاهش قیمت کنیم، خودروسازان ناگزیر به توقف تولید هستند، اما خودروسازان تعهدات خود را در قبال قطعه سازان رعایت نمی کنند، در حالیکه خودروسازان پیش فروش می کنند و نظام خودرو سازی در رابطه با قطعه سازان ظالمانه است.»

7 دیدگاه

  1. آقاجان مردم دوست ندارن فعلا ماشین بخرن به شما چه ،اصلا ما دوست داریم هر وقت که ماشین گرونتر شد بخریم
    شما اینقدر غرور و تکبر دارین که هنوز نمیتونین اعتراف کنید که شما به مردم احتیاج دارید نه مردم به شما

    • این قدر مردم را بوق فرض کرده اند که حالا بجای عذرخواهی توهین میکنند،حالا دیگر اصلن نمییییییییییی خریيیییممممممممممممممم

  2. اگر ایرانی ی هستی اگر ظلم را نمیپذیری خواهش میکنم نخرید دوستان بخدا طوری نمیشه من از بهمن ماه گذشته تا الان بدون ماشینم طوری هم نشده بخدا اندکی صبر سحر نزدیک است

  3. اقا کی جلوی شما را گرفته گران کنید ملت هم حق نخریدن دارند مجبور که نیستند مگه خودرو نان شب است نمیخواهند .
    دست از سر مردم ایران بردارید برای بازارهای جهانیتان تولید کنید .خخخخخخخ

    اینقدر هم مزاحم اوقات شریف ملت نشوید چرت و پرت و یاوه بافی کنید بگذارید این اخر شبی یه فیلم کمدی ببینیم .

  4. بازم میگن این ماشینای داخلی فاقد تکنولوژی هستند.تو رو خدا بیاید 405 کروک بساز 😐
    از این ماشینای 20 – 30 سال پیش چی میخواید.حتما سودش زیاده ک ازش دست بر نمیدارید دیگه.اگه راست میگید
    ماشینای بروز دنیا رو مونتاژ کنید با همین قیمت. -_-
    دیگه بسه…

  5. توهم و شما خودرو سازا زدین نه مردم . وقتشه بیدار بشین چون دیگه مردم گول نمیخورن .

  6. سرتیپ زاده

    آقای میرخانی مشاور انجمن خودر وسازان درمصاحبه خود گفت ، بیش از 100000خودرو روی دستمان ودر نامه چهار وزیر ، وزیر صنعت اشاره نموده تا کنون240000هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو زیان وارد شده……

    1 – داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند ، وی گفت : ۷ هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود ، نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشینند.»
    ج – جناب میر خانی کدام فارغ التحصیلان درحوزه صنعت را میگویید ، منظور شما همان 7هزار استخدامی اجباریست ، جناب میر خانی چرا زیر بار این ننگ رفتید ، مگر خودرو اسباب بازی ست ، شما ها با سادگی وصداقت این مردم بازی کردید هنوز هم از افکار پوچ واشتباه خود دست بر نداشته ونه تنها عبرت نگرفتید بلکه ازآمال وآرزوهای آینده سخن میگویید ، حال بعد از 30 سال کودک خودرو شما نتنها فارغ التحصیل نشده بلکه همان دبستانیست ؟
    2 – آقای میر خانی گفت : اگر ۱۰۰ هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.
    ج – جناب آقای رضا شیوا در پاسخ به این موضوع جواب داد : « اگر ۱۰۰ هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد ؟؟؟ »
    3 – آقای میر خانی افزود : « مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم »
    ج – آقای میر خانی : شما با جان ومال صدها هزار انسان بیگناه بازی کردید ، چه عزیزانی که کشته یا نقص عضو یا قطع نخاع نشده و نمیشوند ، آیا اگر این اتفاق در کشور هایی مانند چین یا ژاپن و ……. میافتاد آنهم بعد از 30سال از بین بردن انسانهای بیگناه ، دولت باآنها چه رفتاری و باخودشان چه میکردند؟
    4 – آقای میر خانی فرمودند : بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت باز گردد .
    ج – آقای میر خانی به اندازه کافی انسانها به چرخه صنعت برگشتند بگذارید همانطور کرکره ها پایین باشد ، شاید بتوان انسانهای دیگری را از این مصیبت نجات داد .
    هزار میز کیاست به آن نمی ارزد …… که خواجه ای ز در آید وگوید خان تو معزولی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

تعهد خودروسازان به حذف حاشیه بازار خودروهای مشمول قیمت‌گذاری

رئیس شورای رقابت گفت: با ارسال یک نامه به خودروسازان دلیل حاشیه قیمت بالاهای این ...