خانه / آخرین اخبار / کیا سول بخریم؟

کیا سول بخریم؟

پس از اپتیما، سول به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کیا به شمار مي‌آید. البته این خودرو در ایران نسبتا ناشناخته است و همچون سایر محصولات کیا، نام و آوازه چندانی ندارد. شاید دلیل این امر، کلاس و فرم بدنه خاص این خودرو باشد که چندان عامه پسند نیست.

soul

به تازگی نسل دوم کیا سول که مدل ۲۰۱۴ این خودرو محسوب مي‌شود، با دستی پر به استقبال خریداران ایرانی آمده است. این مینی ون ۱۳۰ میلیون تومانی از یک طراحی جعبه‌اي شکل با فرمي ‌خاص برخوردار است. ‌هم‌چنين  طراحی چراغ‌‌هاي عقب و فرم درب صندوق بار نیز در نوع خود جالب است، چراغ‌‌هاي جلو نیز ظاهری مشابه چراغ‌‌هاي کیا پیکانتو دارند، و در کل مي‌توان گفت آنچه در ظاهر سول مشاهیده مي‌کنید، منحصر به فرد است و با هیچ خودرویی در کشور شباهت ندارد.

kia soul

از این نظر سول، افراد با سلیقه‌‌هاي خاص را به سوی خود جذب مي‌کند و با ظاهر متمایزش در خیابان‌ها جلب توجه مي‌کند. طراحی کابین سول جذاب و دوست داشتنی است. مهندسی کابین بسیار مناسب است و از شلوغی و گیج کنندگی در کابین خبری نیست. در کابین سول همه چیز فرم دایره‌اي به خود گرفت است. از نشیمنگاه صندلی‌‌هاي جلو گرفته تا طراحی پنل درب ها. کیفیت متریال کابین نسبت به نسل قبلی این خودرو بهبود چشمگیری داشته است و مرغوبیت چرم استفاده شده برای روکش صندلی‌ها و فرمان و پلاستیک فشرده استفاده شده در ساخت کنسول جلو، قابل توجه است.

kia-soul-back

به لطف طراحی جعبه‌اي شکل، کابین سول جادار و راحت است و به قول معروف هیچ فضای پرتی در ساخت بدنه داده نشده است. سقف شیشه‌اي پاناروما نیز به هرچه دلبازتر و روشن تر شدن فضای کابین کمک شایانی مي‌کند. کیا برای سول دو پیشرانه ۴سیلندر ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در نظر گرفته است. که نمونه‌‌هاي وارد شده به کشور اکثرا از گونه ۱.۶ لیتری با جعبه دنده اتوماتیک هستند. قدرت ۱۳۰ اسب بخاری این مدل در کنار شتاب ۱۲ ثانیه ایش برای مصارف شهری مناسب است و نمي‌توان انتظار چندانی از آن داشت. این در حالی است که نمونه ۲ لیتری با پیشرانه قدرتمندتر جذابیت‌‌هاي حرکتی بیشتری دارد.

سیستم تعلیق مدل ۲۰۱۴ این خودرو نسبت به قبل تغییرات زیادی پیدا کرده است و در دفع ناهمواری‌ها و تکان‌‌هاي مسیر توانمند نشان مي‌دهد. عملکرد فرمان نیز مناسب است و به سیستم الکتریکی فلکس استیر مجهز شده است. استفاده از سیستم انژکتور مستقیم در پیشرانه نسل جدید این خودرو به بهبود گشتاور و کاهش مصرف سوخت کمک شایانی کرده است. ‌هم‌چنين  شاسی محکم‌تر در این مدل، ایمنی بیشتری را برای سول ۲۰۱۴ به همراه دارد.

رقبای داخلی و خارجی(هاچ‌بک)

i30

Mazda 3

Renault Scala

پیشنهاد نهایی

اظهار نظر در خصوص بازار هدف سول در ایران کمي‌سخت است. اما با توجه به ظاهر جعبه‌اي شکل و کابین جادار، پیش بینی مي‌شود سول انتخاب خانواده‌‌هاي جمع و جور باشد که با فرهنگ اروپایی زندگی مي‌کنند! طراحی این خودرو خاص است و از این رو خریداران خاص خود را دارد. پس انتظار بازار خرید و فروش مناسبی از آن نداشته باشید.

 

منبع:مجله تخت گاز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme