خانه / آخرین اخبار / لایحه‌ای برای مدیریت سفر شهری با خودروی شخصی

لایحه‌ای برای مدیریت سفر شهری با خودروی شخصی

یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کاهش بار ترافیک در کلانشهرهای توسعه یافته جهان، واگذاری مدیریت تردد در شهر به‌خود مردم است؛ در واقع مدیریت شهری چنین کلانشهرهایی با اتخاذ روش‌های گوناگون، باعث می‌شوند تا شهروندان برای تردد در شهر اولا استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهند.

و ثانيا درنظر داشته باشند كه تردد با وسيله شخصي، بار مالي قابل توجهي به شهر تحميل مي‌كند و در جبران آن بايد سهيم باشند؛ به همين دليل در شهرهاي بزرگ علاوه بر تعريف رينگ‌ها و محدوده‌هاي طرح ترافيك، عوارضي نيز براي تردد در برخي از مسيرهاي مهم تعريف مي‌شود. بر همين اساس مديريت شهري تهران طي سال‌هاي اخير علاوه بر تكميل رينگ بزرگراهي پايتخت مطابق طرح جامع پايتخت و همچنين توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي با وجود همه كاستي‌هاي مالي، سعي كرده است تا با طرح‌هايي شهروندان را نيز براي مديريت سفرهاي خود‌شان دخيل كند.

به همين منظور شهرداري تهران، سال گذشته لايحه‌اي تحت عنوان اخذ عوارض تردد از معابر خاص را به شوراي شهر ارائه كرد. اين لايحه به‌گونه‌اي تنظيم شده بود كه مبالغ دريافتي ناشي از تردد در برخي مسيرها در روندي كاملا شفاف، صرف توسعه حمل‌ونقل عمومي شود. اما پس از گذشت دست‌كم 7ماه از جدي شدن بحث بر سر اين لايحه، همچنان تصويب آن محقق نشده است.

البته اين لايحه تاكنون با موانعي جدي روبه‌رو بوده؛ به‌طور نمونه اسفند‌ماه سال قبل، مجلس هنگام بررسي لايحه بودجه سال 94دولت، بند الحاقي مورد پيشنهاد دولت به همين منظور را حذف كرد. دولت در اين بند به شهرداري‌هاي كلانشهرها اجازه داده بود تا با تصويب شوراي شهر، نسبت به اخذ عوارض تردد انواع خودروها اقدام كنند. حالا اما رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، از بررسي مجدد اين لايحه خبر مي‌دهد. اينطور كه عليرضا دبير گفته احتمالا اين طرح براي 2 سال به‌صورت پايلوت در برخي از تونل‌ها اجرا مي‌شود.

وي با اشاره به بررسي لايحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهري در اين كميسيون با حضور تشكري‌هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: «در اين جلسه نظرات كميسيون‌هاي ديگر نيز بررسي شد. كميسيون سلامت و خدمات شهري ابهاماتي را درباره سازوكار اجرايي كردن اين لايحه مطرح و پيشنهاد كرده اين طرح براي 2‌سال به‌صورت پايلوت در برخي از تونل‌ها اجرا شود.» به گفته وي، دريافت عوارض تردد از تونل‌ها يا پل‌هايي كه مسير جايگزين دارند منطقي است اما اين عوارض بايد رقمي منطقي داشته باشد.

  • نرخ عوارض شناور است يا ثابت؟

عليرضا دبير صحبت از تعيين و نحوه دريافت نرخ عوارض را در حالي به ميان آورده است كه اقبال شاكري، رئيس كميته شوراي شهر تهران اعلام كرده كه براي اجراي اين كار، كارت‌هاي اعتباري مخصوصي درنظر گرفته مي‌شود. به گفته وي با اين كارت‌ها شهروندان مي‌توانند علاوه بر پرداخت نرخ پاركينگ‌هاي درون شهري و حاشيه‌اي، كرايه اتوبوس، تاكسي، مترو، عوارض تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌هاي شهري را نيز بپردازند.

البته شاكري سال پيش گفته بود كه روي شيشه جلوي خودروي دارندگان اينگونه كارت‌ها، ميكروچيپ‌هايي نصب مي‌شود تا هنگام تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها به‌صورت الكترونيك عوارض درنظر گرفته شده، اخذ و از مبلغ كارت كسر شود، اما وي حالا مي‌گويد كه بين نحوه اخذ عوارض به‌صورت الكترونيكي يا از طريق ثبت پلاك، شهرداري با ثبت پلاك موافقت بيشتري دارد. وي همچنين اعلام مي‌كند كه بيشتر اعضا پيشنهاد داده‌اند رقم عوارض شناور باشد و براساس نوع خودرو و ساعات روز تغيير كند. شناور بودن عوارض تردد مورد نظر دولت هم بوده اما هنوزاحتمال اينكه نرخ ثابت ۳۰۰ تومان هم درنظر گرفته شود وجود دارد.

  • عوارض به كدام معابر تعلق مي‌گيرد؟

اگرچه در آخرين جلسه كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، گفته شده كه درصورت نهايي شدن لايحه، به‌طور پايلوت فقط براي تونل‌‌هاي پايتخت اجرا شود اما شاكري مي‌گويد كه احتمال دارد علاوه بر تونل‌هاي نيايش، رسالت و توحيد، بزرگراه‌هاي صدر و امام علي نيز شامل طرح شوند. محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شورا نيز اجراي آزمايشي اين طرح در يك يا 2 بزرگراه را قابل‌قبول مي‌داند.

  • چه خودروهايي عوارض نمي‌پردازند؟

يكي از موضوعات مهمي كه درصورت تصويب لايحه بايد درنظر گرفته شود اين است كه برخي خودروها مشمول اخذ عوارض نمي‌شوند.

اين خودروها عبارتند از:
خودروهاي برقي و هيبريدي در جهت كمك به حفظ محيط‌زيست
خودروهاي امدادي، نظامي و انتظامي و خودروهاي معلولان
خودروهاي حمل‌ونقل عمومي مسافر ازجمله تاكسي‌هاي تحت نظارت سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران
خودروهاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني و ميني‌بوسراني تهران و حومه
خودروهاي آژانس‌ها و مؤسسات كرايه خودرو به شرط دارا بودن مجوز از شهرداري

 

منبع :همشهری آنلاین

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

اخذ عوارض از تردد خودروها در کلانشهرها حذف شد

نمایندگان مجلس با حذف بندی از لایحه بودجه، با اخذ عوارض از وسایل نقلیه در ...