خانه / آخرین اخبار / خواب عمیق بازار خودرو / چرا مردم خودرو نمی خرند

خواب عمیق بازار خودرو / چرا مردم خودرو نمی خرند

بازار خودرو ایران این روزها در خوابی عمیق فرو رفته است، آنقدر عمیق که بیدار کردنش کار هر کسی نیست و این ماجرا، نگرانی هایی جدی را برای اهالی “جاده مخصوص” به وجود آورده است.
به گزارش کارنت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به روایت نمایشگاه داران خودرو، در حال حاضر رکودی شاید بی سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند و بعید به نظر می رسد به این زودی ها نظرشان برگردد و با بازار خودرو آشتی کنند.

برخی از نمایشگاداران می گویند، “ما قبلا منتظر یک تعطیلی بودیم تا کمی استراحت کرده و به حساب و کتاب مان برسیم، اما حالا باید چشم به در بدوزیم تا شاید مشتری از راه برسد و خودرویی بخرد.” در باب اینکه چرا بازار خودرو ایران به این حال و روز افتاده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شود و در این بین، سه فاکتور اصلی “بالا بودن قیمت خودرو”، “کاهش قدرت خرید” و “خوشبینی مشتریان به کاهش قیمت و همچنین ورود محصولات جدید به بازار کشور”، بیش از سایر عوامل، اثرگذار بوده اند.

البته کارشناسان معتقدند نباید از نقش شورای رقابت نیز در رکود فعلی بازار خودرو غافل شد، چه آنکه این شورا نیز با اعلام نکردن قیمت جدید خودروها، به نوعی بازار را بلاتکلیف نگه داشته و مشتریان را سرگردان و معطل خود کرده است.

“خودروهای ارزانی که گرانند در بین دلایلی که برای رکود بازار خودرو مطرح می شود، “بالا بودن قیمت” از اهمیت ویژه تری برخوردار است، چه آنکه حتی ارزان ترین خودروها نیز برای بسیاری از مشتریان ایرانی، گران به حساب می آیند.

تا همین سه سال پیش، خودرویی مانند پراید (ارزانترین خودرو داخلی) قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان داشت، اما همان زمان نیز مشتریان به این قیمت اعتراض داشته و آن را گران می دانستند و این در شرایطی است که حالا پراید از مرز 20 میلیون تومان هم رد شده  و خریدنش برای خیلی ها  به رویا می ماند.

نه فقط پراید، بلکه خودروهای دیگر داخلی مانند پژو 206 و 405 و صد البته محصولات مونتاژی چینی نیز طی سه سال گذشته با افزایش قیمت شدیدی روبرو شده اند و حالا دیگر برای بخش بزرگی از مشتریان بازار، چیزی به اسم خودرو ارزان وجود نداشته و قابل لمس نیست.

به اعتقاد کارشناسان، بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی (منطقی یا غیر منطقی)، دست مشتریان زیای را از بازار کوتاه کرده و حتی اگر فرض کنیم قیمت های فعلی منطقی و مطابق با هزینه های تولید بالا رفته اند، باز هم خیلی ها توان خرید آنها را ندارند.

این موضوع از پایین آمدن قدرت مالی ایرانی ها سرچشمه می گیرد، چه آنکه طی سال های گذشته، به دلایلی از جمله کاهش ارزش پول ملی و تورم فزاینده، توان خرید بسیاری از مشتریان افت کرد و کار به جایی رسید که حتی ارزانترین خودروها نیز برای آنها گران شد.

شاید برخی معتقد باشند خودروهای 20 تا 30 میلیونی داخلی، مشابه خارجی (به لحاظ قیمت) ندارند و کیفیت شان متناسب با قیمت آنهاست، اما حتی اگر این ادعا را هم بپذیریم، قدرت خرید پایین بخشی از مشتریان، اجازه قدم گذاشتن شان به بازار خودرو را نمی دهد.

از همین رو، این دسته از مشتریان  به ناچار صبر پیشه کرده و چشم به آینده دوخته اند تا شاید روزی خودرو ارزانی تولید و یا وارد شود. این در حالی است که نه خودروسازان و نه کارشناسان، هیچ شانسی برای این دسته از مشتریان قائل نبوده و “خودرو ارزان” (زیر 10 تا یا 15 میلیون تومان) را رویایی تعبیر نشدنی می دانند.

“امید به آینده؛ واهی یا واقعی؟ اما شاید موضوعی که این روزها بیش از هر مسئله دیگری به رکود بازار خودرو کشور دامن زده، خوشبینی محض ایرانی ها به آینده بازار است. این خوشبینی، ریشه ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو، که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمد.

توافق های هسته ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، ایرانی ها از دو جهت امیدوار کرد؛ اول اینکه قیمت کالاها به دلیل لغو تحریم، پایین می آید و دوم آنکه کالاهای جدید و به روز دنیا وارد کشور خواهند شد.

در این بین، بخشی از مشتریان بازار خودرو نیز مستثنی نبودند و آنها نیز به هوای آنکه قرار است قیمت خودرو بشکند و محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، خرید خودرو را تحریم کردند تا مبادا ضرر کرده باشند.

به عبارت بهتر، مشتریان معتقدند حالا که قرار است خودرو ارزان شود و محصولات جدید بیایند، پس بهتر است دست نگه داشته و برای خرید عجله نکنند. به عبارت بهتر، این دسته از مشتریان با وجود آنکه توان مالی لازم را دارند، اما خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن خودرو بخرند.

این در حالی است که خودروسازان رسما اعلام کرده اند برنامه ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و هزینه های تولید اصلا چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. همچنین کارشناسان بر این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه ای زمان بر به شمار می رود و شاید دو سال به طول بکشد.

به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و… هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی کرده و شرایط را برای خودرودار شدن شان فراهم کند.

5 دیدگاه

  1. روزای رانتی خداحافظ

    انحصار من خداحافظ

    خداحافظ

    خداحافظ

    روزای خوبم بگو کجا رفت

    تو قصه ها رفت ، یا از اینجا رفت

    انگار که اینجا هیچکی زنده نیست

    خریدن اشغال دیگه کلاس نیست .

    چون پولی واسه خرید تو جیب مردم نیست .

  2. خواهش داریم به کمپین ضد گرانفروشی بپیوندید
    مجازات گرانفروش نخریدن است
    قيمت دلار و خودرو و همه كالاها در سراشيبي سقوط است. پس براي خريد ماشين فعلاً دست نگه داريد مطمئن باشيد با اين كار دلالان و گرانفروشان را تسليم خواست و اراده آهنين خود مي‌نماييم. بنده از كساني هستم كه تصميم داشتم ماشينمو با صفر عوض كنم ولي به حرمت مردم و تحريم گرانفروش‌ها فعلاً دست نگه داشتم.
    خودرو ساز بفهمد که مردم ایران موش آزمایشگاهی نیست که با تولیدات بیکیفیت جان 22 هزار نفر در سال را بگیرد باید در سال 2015 من ایرانی سوار ماشین باکیفیت 2015 شوم نه خودرویی با تکنولوژی 1990 به ایرانی بفروشند
    کمپین خودرو خریدن ممنوع
    خوردو صفر نخرید
    1-دربقیه کشورها خودرو نو مدل 2015 حدود قیمت 20 هزار دلار است . حداقل درآمد هم ماهی 1600 دلار است . یعنی با 13 ماه پس انداز میشود خودروی تکنولوژی 2015 خرید
    اما در ایران حداقل حقوق 1.200.000 است و خودرو حدود 29 میلیون یعنی با 24 ماه حقوق باید خودروی تکنولوژی 1992 را بخریم نه خودروی 2015 را !!!!؟؟؟
    2-بجای فروش ماشین قبلی و جمع کردن 25 میلیون برای خرید ماشین بالاتر . این 25 میلیون را در بانک با سود 22 درصد بگزارین تا هزینه بنزین و قطعات هم بدست آورید
    از خرید خودروی جدید انصراف دهید تا تولید کنندگان قیمتها را نصف نمایند
    در کشورهای همسایه پراید و سمند به یک سوم قیمت فروش میرود . هر کسی رفته و دیده .
    لطفا خودروی نو و صفر نخرید
    برای پاکیزگی هوا و کم شدن ترافیک هم شده از ماشین کمتر استفاده کنید
    خواهش داریم به کمپین ضد گرانفروشی بپیوندید
    مجازات گرانفروش نخریدن است

  3. با سلام
    به نظر من مردم باید درس خوبی به بعضی از تولید کننده های بدهند … تنها حسن نخریدن ماشین های نو از نمایندگی ها و نمایشگاه ها اینه که خودروسازها به خودشون بیان اگه چند ماه دیگه این روند ادامه داشته باشه بایستی جولو پلاسشونو جمع کنن .. ما مردم بودیم که سبب شدیم اینها این قدر گستاخ و قلدر بشن و واسه مردم نرخ تعیین کنند .. الان وقتشه مردم نرخ این ماشینای که قیمت واقعیش رو همه میدونن رو تعیین کنند … به امید روزی که مردم نازنین و صبور و مهربان ما که جزو بهترین مردمان روی زمنند ، از بهترین ها سواری بگیرن نه اینکه بهترین ها سوارشون بشن

  4. توی تلویزیون به مردم توهین میکنن انتظار دارن مردم باهاشون همراه بشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    خودتون توهم دارین

    مردم توهم ندارن
    قیمت خودروهای آشغالتون رو پایین آوردین میفهمید کی توهم داره

    یه موقعی میشه التماس میکنید یکی بخر دوتا ببر

  5. با عدم خرید خودروی داخلی, مونتاژی و وارداتی حداقل تا آخر سال هم کیفیت بهبود می یابد و هم قیمت کاهش می یابد.
    کیفیت به سرعت قابل افزایش است. چرا؟ چون:
    1- کاهش کیفیت به دلیل نصب قطعات چینی بوده که با جایگزین کردن قطعات ژاپنی و اروپایی به سرعت جبران می شود.2- بخشی از بی کیفیتی هم ناشی از بی دقتی و عدم نظارت در کارگاه های ساخت بوده که مثلا خال جوش ها را کم یا حذف کرده بودند که به سرعت بهبود می یابد.
    پس این ادعای نادرستی است که کیفیت در کوتاه مدت قابل بهبود نیست.

    قیمت هم در کوتاه مدت و به سرعت قابل کاهش است. چرا؟
    1- در چند سال گذشته جمع پاداش هیات مدیره و مدیران میانی خودرو سازی ها از رقم چند هزار میلیارد تومان گذشته است. در واقع در پس سیاست های حمایت از صنعت خودرو, از یک گروه مدیران رانت خوار حمایت شده است که به مردم توهین هم می کنند.
    2- این کارخانجات بر اساس توصیه و رفیق بازی و از جیب مردم اسپانسر برخی تیم های ورزشی شده اند که هیچ مزیتی برای آنها نداشته و این نیز صدها میلیارد تومان به هزینه های خودرو سازها اضافه کرده است.
    3- علاوه بر آن خودرو سازان با تاسیس دفاتر و سایت های خارج از کشور سالانه صدها میلیارد تومان زیان ایجاد نموده اند.
    مسدود کردن همین سه منبع اتلاف منابع مالی می تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه های مالی خودرو سازان شود و قیمت نهایی مصرف کننده را به نیم و حتی ثلث برساند.

    همه اینها خواهد شد اگر نخریم و تحریم این صنعت رانتی تداوم یابد.

    لطفا نخرید و نخرید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

رکود سنگین بازار خودرو در نیمه دوم سال

با ورود به نیمه دوم سال و رکودی که به‌طور معمول گریبان بازار خودرو کشور ...