خانه / آخرین اخبار / گیربکس اتوماتیک داخلی تا سال ۹۶ عرضه می‌شود

گیربکس اتوماتیک داخلی تا سال ۹۶ عرضه می‌شود

گیربکس‌های اتوماتیک گروه صنعتی ایران‌ خودرو که وظیفه طراحی، ساخت و تولید آن را مرکز تحقیقات این شرکت برعهده دارد، در سال ۹۶ روانه بازار خواهد شد.

بر این اساس به گفته کارشناسان، گروه صنعتی ایران‌ خودرو به‌منظور طراحی و تولید گیربکس‌های اتوماتیک درحال انجام مذاکراتی با کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و چین است و از آنجایی که طراحی این نوع از گیربکس‌ها حدود ۲۴ یا ۳۰ ماه به طول می‌انجامد، درحال‌حاضر این گیربکس‌ها به صورت «سی‌کی‌دی» تولید شده و در نیمه نخست سال ۹۵ گیربکس‌های اتوماتیک از نوع «آتی ام» و در نیمه دوم این سال نیز گیربکس‌های «دی‌سی‌تی» روی محصولات ایران‌خودرو اجرا خواهد شد.در همین زمینه چندی پیش مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اعلام این خبر اظهار کرد که ایران‌خودرو پیش از این مراکز تحقیق و طراحی در زمینه‌های بدنه و موتور را ایجاد کرده و به دانش فنی مناسب در این بخش‌ها دست پیدا است. هاشم یکه‌زارع تاسیس مرکز تحقیقات گیربکس را گامی بلند در راه تحقق برنامه راهبردی ایران‌خودرو عنوان کرد و افزود: با توجه به تجربه و تخصص شرکت «چرخشگر»، ماموریت ایجاد مرکز تحقیقات گیربکس به این شرکت داده شده است. وی همکاری با دانشگاه‌های داخلی و خارجی و ظرفیت موجود در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌ویژه نیروی انسانی متخصص را یک الزام در طراحی و تولید گیربکس دانست و گفت که این شرکت با یک شریک خارجی برای آموزش‌های لازم همکاری می‌کند و محصولات تولیدی، نشان(برند) ایران‌خودرو خواهد بود.

تولید گیربکس داخلی در شرکت «چرخشگر»
گیربکس، یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت در خودرو محسوب می‌شود. گیربکس، گشتاور و دور موتور را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب نیرو و سرعت خودرو قابل‌کنترل خواهد بود. به‌طور کلی گیربکس‌ها به ۲دسته تقسیم می‌شوند: گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک. گیربکس معمولی با دست راننده هدایت می‌شود ولی گیربکس اتوماتیک نیاز به تعویض دنده دستی ندارد بلکه این نوع گیربکس‌ها از یک مغز هوشمند به نام «تی‌سی‌یو» برخوردار هستند که براساس شرایط جاده، دور موتور و سرعت، دنده عوض می‌شود.
به گفته مدیر طراحی پلتفرم ایران‌ خودرو، گیربکس‌ها باید با موتور خودرو همخوانی داشته باشند و در واقع نمی‌توان یک گیربکس قدیمی را با یک موتور پیشرفته مطابقت داد و برعکس آن نیز امکان‌پذیر نیست.کیوان وزیری با بیان اینکه گیربکس‌های اتوماتیک از فناوری بالاتر و به دنبال آن قیمت بیشتری در مقایسه با گیربکس‌های معمولی برخوردار هستند، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: مرکز تحقیقات گیربکس ایران‌خودرو در راستای بهبود عملکرد گیربکس‌های معمولی یا دستی حرکت می‌کند ولی تمرکز اصلی این مرکز روی ساخت و تولید گیربکس‌های اتوماتیک و ۶دنده است.وزیری معتقد است: نقش گیربکس‌های اتوماتیک در صنعت خودرو کشور کمرنگ است، به همین منظور گروه صنعتی ایران‌خودرو این خلأ را شناسایی کرد و از نیمه دوم سال ۹۲ به مدت یک سال روی تعیین نقشه و چگونگی دستیابی به گیربکس‌های دستی و اتوماتیک به‌صورت کارشناسی کار کرد. بنابراین همزمان با تولید گیربکس‌های اتوماتیک باید موتورهای جدید و پیشرفته‌ای نیز تدارک دیده می‌شد زیرا فناوری‌های قدیمی موتور با گیربکس‌های جدید مطابقت و هماهنگی لازم را ندارند. وی در ادامه تصریح کرد: شرکت «چرخشگر» به‌عنوان اجرایی کردن فرآیند ساخت گیربکس‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو شناخته شد و در واقع استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو به این شرکت معرفی می‌شود. مدیر طراحی پلتفرم ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌های بلندمدت مرکز تحقیقات گیربکس ایران‌خودرو عنوان کرد: ساخت و طراحی گیربکس‌های اتوماتیک، برنامه بلندمدت گروه صنعتی ایران‌خودرو محسوب می‌شود زیرا طراحی این گیربکس‌ها ۲۴ یا ۳۰ ماه زمان لازم دارد. بنابراین به منظور تحقق این امر درحال انجام مذاکراتی با شرکت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان و چین هستیم تا با کمک این شرکت‌ها بتوانیم کار طراحی این گیربکس را به انجام برسانیم و درنهایت گیربکس‌های اتوماتیک شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۶ روانه بازار خواهد شد. وزیری ادامه داد: درحال‌حاضر و تا زمانی که کار طراحی گیربکس‌های اتوماتیک گروه صنعتی ایران‌خودرو به سرانجام برسد، به‌دلیل محدودیت زمانی برای طراحی و ساخت این نوع از گیربکس‌ها، قطعات گیربکس‌های اتوماتیک به صورت «سی‌کی‌دی» وارد کشور می‌شود. در همین زمینه گروه صنعتی ایران‌خودرو در اوایل سال ۱۳۹۵ گیربکس‌های اتوماتیک از نوع «آتی‌ام» را روی محصولات خود عرضه خواهد کرد و در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ نیز گیربکس‌های «دی‌سی‌تی» روی محصولات ایران‌خودرو اجرا می‌شود.

گیربکس‌های اتوماتیک برتری دارند
درحال‌حاضر در صنعت خودرو روی قطعاتی مانند موتور سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است ولی برای بهره‌برداری از گیربکس‌های جدید سرمایه‌گذاری انجام نشده است. این درحالی است که با توجه به اهمیت این بخش بکارگیری فناوری‌های پیشرفته در گیربکس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین حال استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکت‌های گیربکس‌سازی خوبی در کشور وجود دارد ولی این شرکت‌ها گیربکس‌های دنده‌ای تولید می‌کنند که سروصدای زیادی را ایجاد می‌کنند. بنابراین می‌توان گیربکس‌های فعلی را با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید ارتقا بخشید که سروصدای کمتری را ایجاد کنند و راننده احساس بهتری در هنگام رانندگی داشته باشد. به اعتقاد امیرحسین کاکایی می‌توان یک گیربکس پیشرفته را روی یک موتور معمولی پیاده کرد یا برعکس آن هم مصداق دارد، یعنی می‌توان یک گیربکس معمولی را روی یک موتور پیشرفته پیاده کرد و این ۲ رابطه مستقیمی با هم ندارند. وی عنوان کرد: گیربکس‌های اتوماتیک از نوع «سی‌وی‌تی» و «دی‌سی‌تی» جزو فناوری‌های جدیدی هستند که با توجه به مزیت‌هایی همچون کاهش صدا و لرزه در اتاق خودرو، نرمی بیشتر در سرعت‌گیری، بکارگیری آنها در خودروها ضروری به‌نظر می‌رسد. بر این اساس به نظر می‌رسد، تمرکز و سرمایه‌گذاری روی طراحی و تولید بخش‌های اصلی خودرو همچون پیشرانه‌ها و همچنین گیربکس بتواند بخشی از نیاز خودروهای داخلی را در جهت به روز بودن تامین کند. به عبارتی برای تولید خودروهای به روز و استاندارد، همچنین تامین خواسته‌های مصرف‌کنندگان، تمرکز بر فناوری که به خروجی کارآمدتر و به‌روزتر باشد، می‌تواند فاصله میان خودروسازان ما و بزرگان این عرصه را کمتر کند.

منبع:صمت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

نخستین شرکت ایرانی و ایتالیایی طراحی خودرو در ایران پایه گذاری شد

براي نخستين بار در تاریخ صنعت خودروی كشور شركت مشترك ايراني- ايتاليايي در زمينه طراحي ...