خانه / آخرین اخبار / ۲۷ درصد خودروهای تهرانی در آزمون آلایندگی مردود می‌شوند

۲۷ درصد خودروهای تهرانی در آزمون آلایندگی مردود می‌شوند

۷۲۹ هزار دستگاه خودرو دارای آلایندگی بیش از حد مجاز هستند و این مسئله از دو منظر سوخت و تولید آلایندگی قابل بررسی است.

به گزارش کارنت به نقل از ایلنا، ‌ ولی‌الله آذروش با بیان این‌که در مراکز معاینه فنی ۱۸ آیتم کنترل می‌شود، اظهار کرد: قطعاً خرابی و ایراد خودرو در هر کدام از این ۱۸ آیتم علاوه بر ایجاد خطر و تأثیر در افزایش آلودگی هوا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف مربوط به تعمیرات خودرو و یا افزایش هزینه‌های سوخت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در تهران دو میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی‌، در حال تردد هستند که بر اساس آمار مراکز حدود ۲۷ درصد از این خودرو‌ها از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند. این بدان مفهوم است که ۷۲۹ هزار دستگاه خودرو دارای آلایندگی بیش از حد مجاز هستند و این مسئله از دو منظر سوخت و تولید آلایندگی قابل بررسی است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تصریح کرد: مردود شدن خودرو‌ها از آزمون آلایندگی می‌تواند به سبب عوامل مختلفی مانند خرابی کاتالیست، ایراد در سیستم سوخت‌رسانی و برق خودرو باشد که این عوامل در ‌‌نهایت منتج به افزایش مصرف سوخت خواهند شد.

وی افزود: بر اساس گزارش شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در آذر ۹۳ میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز ۱۴ میلیون لیتر است که قطعاً با رفع ایراد وضعیت آلایندگی ۷۲۹ هزار دستگاه خودرو درصد بالایی از این مصرف روزانه سوخت کاهش و موجب صرفه‌جویی ملی خواهد شد.

آذروش تصریح کرد: با فرض این مسئله که خودروهای مردود شده از آزمون آلایندگی تنها به علت خرابی کاتالیست از استاندارد یورو ۲ به یورو ۱ تنزل یافته باشند بر اساس جداول استاندارد یورو ۷۲۹ هزار دستگاه خودرو مردود شده از آزمون آلایندگی با پیمایش متوسط ۲۰ هزار کیلومتر در سال، سالانه موجب افزایش آلایندگی به میزان ۷ هزار و ۲۹۰ تن مونواکسید کربن و ۶۸۵۳ تن هیدروکربن‌های نسوخته و ناکس خواهند شد. بر اساس گزارش سال ۹۲ مرکز پژوهش‌های مجلس آمار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران ۸ میلیارد دلار است که قطعاً انجام معاینه فنی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این خسارات داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از آزمون‌هایی که در مراکز انجام می‌پذیرد آزمون همراستایی چرخ‌هاست که این ایراد در خودرو موجب لاستیک‌سایی خواهد شد. بر اساس آمار موجود از مراکز معاینه فنی ۱۸ درصد از خودروهای معاینه شده در مراکز از این آزمون مردود می‌شود که در صورت تعمیم این درصد به خودروهای مشمول در حدود ۴۸۶ هزار خودرو از این آزمون مردود خواهند شد و لاستیک آن‌ها پیش از پایان عمر واقعیشان غیرقابل استفاده می‌شود.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تصریح کرد: بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروش لاستیک ۴۰ درصد لاستیک مصرفی تولید داخل و ۶۰ درصد وارداتی است که حداقل قیمت یک جفت لاستیک وارداتی ۱۵۰ دلار است. با توجه به این‌که ۶۰درصد از خودروهای مردودی در آزمون همراستایی چرخ‌ها به علت نیاز به تعویض لاستیک از لاستیک وارداتی استفاده می‌کنند هزینه‌ای در حدود ۴۴ میلیون دلار معادل۱۵۰ میلیارد تومان برای این منظور از کشور خارج می‌شود که تنها با انجام معاینه فنی می‌توان حداقل از خروج این ارز از کشور جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*