خانه / آخرین اخبار / حل مشكلات قيمت گذاري و جلب رضايت مردم با ورود خودرو به بورس كالا

حل مشكلات قيمت گذاري و جلب رضايت مردم با ورود خودرو به بورس كالا

تجربه سال ها قيمت گذاري خودرو در نهادهاي دولتي، كميته قيمت گذاري، و شوراي رقابت و نظارت سازمان هاي حمايت از مصرف كننده و توليد كننده و همچنين نارضايتي مشتريان و مصرف كنندگان خودرو، و نوسانات قيمت در اثر تحولات سال هاي اخير، لازم است كه خودرو به عنوان كالايي رقابتي و مصرفي در بورس كالا كشف قيمت شود و صنعت خودرو از فوايد و منافع بسياري كه براي مردم و خودروسازان ايجاد مي كند، بهره مند شود.

به دنبال چند دهه مشكلات قيمت گذاري خودرو در كميته قيمت گذاري خودرو، سازمان هاي دولتي، شوراي رقابت و… و نارضايتي مردم و مشتريان خودروهاي داخلي، برخي كارشناسان، با توجه به انحصاري نبودن خودروهاي داخلي و افزايش تنوع و تيراژ آن معتقدند كه خودرو به كالايي رقابتي و مصرفي تبديل شده است و يك كالاي استراتژيك و اساسي و يا انحصاري نيست كه توسط دولت و يا سيستم اداري كشف قيمت شود.

از آنجا كه مطابق قانون، اگر کالایی انحصاری باشد باید در شورای رقابت قیمتگذاری شود و اگر  رقابتی باشد باید در بورس کالا کشف قیمت شود، در نتيجه ويژگي هاي بازار خودرو نشان مي دهد كه قيمت خودرو بايد در بازار رقابتي و بورس كالا تعيين شود.
اگرچه برخي كارشناسان صنعت خودرو معتقدند كه خودرو بايد در بازار تعيين قيمت شود اما به دليل نوسانات اقتصادي و كاهش عرضه خودرو و همچنين نوسان نرخ ارز و تورم و… لازم است كه يك بازار تخصصي و رقابتي مانند بورس كالا در جريان كشف قيمت خودرو به مسوولان و مديران شركت هاي خودروسازي كمك كند.

براين اساس، تلاش هایی برای خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت آغاز شده، تا  از طريق بورس کالا كه بازاری رقابتی است نسبت به كشف قيمت خودروها اقدام شود و در صورت آمادگی خودروسازان و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشف قیمت خودروهای تولید داخل در بورس كالا انجام خواهد شد.

برخي كارشناسان معتقدند كه قیمت گذاری خودرو در بورس کالا ويژگي ها و فوايد بسياري براي صنعت خودرو، و خريداران خواهد داشت و در قيمت گذاري خودرو، تامين منابع و حل مشكلات صنعت خودرو اثرگذار خواهد بود و در كسب رضايت مشتريان و مردم از نظر تعيين قيمت منطقي نيز موثر است.

براين اساس، در شرايط كنوني كه تيراژ توليد خودروسازان و تنوع خودروها نسبت به گذشته رشد زيادي داشته، به نظر مي رسد كه كشف قيمت خودرو در بورس كالا، مي تواند مشكلات كنوني قيمتگذاري خودرو در شركت هاي خودروساز و شوراي رقابت را حل كند.
همچنين ورود خودروسازها به بورس کالا فوايد بسياري برای خودرو سازها دارد و امکان تامین مالی، و فروش سلف و نسیه  را برای خریدارها فراهم مي كند و همچنين مشکل جریمه تاخیر در تحویل خودرو نيز  حل می شود.

حال با توجه به اين موضوع که بازار خودرو يکي از منسجم ترين بازارهاي کشور است آيا بورس کالامي تواند جاي مناسبي براي حل مشکلات خودروسازان باشد؟
پاسخ کارشناسان به اين سوال با ترديدهاي فراواني همراه است، حتي بسياري از کارشناسان بورس کالابا توجه به شناخت اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس از ساز و کار بورس کالا، از اين تصميم آنها متعجب مي شوند.
يک کارشناس بورس کالا مي گويد: ابتدا بايد ديد مکانيزم اجرايي اين طرح چگونه خواهد بود، زيرا کالاهايي که در بورس کالاارائه مي شوند عمدتا مواد اوليه و در احجام بزرگ هستند. او در ادامه مي گويد: پس با توجه به حجم معاملات مشخص است که فرد نمي تواند در معاملات بورس کالاورود پيدا کند. اما اين کارشناس دو بحث را در رابطه با ورود خودرو به بورس کالامطرح مي کند، اولين بحث به تعداد انبوه خودرو باز مي گردد و محدوديت هاي معامله در بورس.
اين کارشناس در خوش بينانه ترين حالت روزهاي کاري بورس کالارا ۲۰۰ روز مي داند که در مقايسه با تعداد خودروهاي توليد شده در يک سال، زمان بسيار کمي براي معامله باقي مي ماند. براي مثال در حالي که خودروسازان در سال جاري و با وجود افت ۵۰ درصدي توليد، نزديک به ۷۰۰ هزار خودرو توليد کرده اند، براي معامله اين تعداد خودرو، بايد روزانه ۳ تا ۴ هزار دستگاه خودرو معامله شود که اين ميزان معامله تنها در بسته هاي هزار تايي ممکن خواهد بود. حال با توجه به گفته هاي اين کارشناس بورس کالا، چنانچه توليدات خودروسازان دوباره مانند سال قبل شود، معامله بسيار سخت به نظر مي رسد.
دومين بحثي که اين کارشناس در رابطه با خودرو و بورس کالامطرح مي کند اين است که کالاهاي وارد شده به بورس کالابايد همگن باشند تا خريدار بداند کالايي که قصد خريد آن را دارد دقيقا از لحاظ فني داراي چه مشخصاتي است، اين در حالي است که با توجه به تنوع خودروهاي توليد شده در کشور و تنوع آپشن هاي آنها عملانمي توان خودرو را کالايي همگن فرض کرد. مگر اينکه مثلاخودروها را در دسته هاي چند هزارتايي و با مشخصات کاملايکسان به توليد رساند که اين اتفاق در نهايت به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.
اين کارشناس با توجه به مشکلات موجود اين کار را عملانشدني پيش بيني مي کند و آن را در حد يک شعار مي داند و مي گويد: به نظر مي رسد اطلاعات اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس از نظر فني کافي نبوده که تصميم به ورود کالابه بورس کالاگرفته اند. هر چند اين کارشناس، بورس را به صورت کلي بازاري مي داند که به دليل گستردگي و راحتي ورود و خروج افراد به آن، مي تواند قيمت گذاري يک کالارا به صورت شفاف و به بهينه ترين قيمت در هر زمان انجام دهد، اما به دلايل گفته شده خودرو نمي تواند به بورس کالاوارد شود زيرا در نهايت يکي از طرف هاي معامله ضربه خواهند خورد.
اما آيا ورود خودروسازان به بورس مي تواند مشکلات آنها را حل کند؟ کارشناسان اقتصادي در اين رابطه عقيده دارند در حال حاضر خودروسازان براي فروش مشکلي ندارند و بزرگ ترين مشکل کمبود عرضه خودرو به بازار است. حالاهم تا زماني که موضوع توليد حل نشود و خودروسازان از لحاظ حجمي نتوانند پاسخگوي بازار باشند، بورس يا هر چيز ديگري نمي تواند مشکلي را حل کند و اين يک تئوري ساده اقتصادي است: زماني که تقاضا بيشتر از عرضه باشد، قيمت ها افزايش پيدا مي کند. از آنجا که هدف از وارد کردن خودرو به بورس پايين آوردن قيمت ها است، در شرايط فعلي که توليد مشکل دارد و عرضه کم است بعيد است قيمت ها پايين بيايند.

ديگر هدف از وارد شدن خودرو به بورس کالادسترسي آسان مشتري به خودرو است که باز هم اين اتفاق رخ نخواهد داد، زيرا توليد خودرو همچنان مشکل دارد. اما از آنجا که مشتري هاي عادي بازار خودرو با توجه به حجم معاملات در بورس کالانمي توانند خودروها را در بسته هايي مثلاهزارتايي معامله بکنند، اميدي به قطع شدن دست دلال ها از اين بازار نيز وجود ندارد.
اما ايرج نديمي، به عنوان يکي از نويسندگان سناريوي خودرو و بورس کالابا شنيدن نظرات و نقدهايي که مخالفت خود را با اين طرح اعلام کرده اند مي گويد: نمي دانم اين افراد به کدام دليل فني يا اقتصادي اصرار دارند که خودرو در بورس ارائه نشود.
او در ادامه صحبت هايش مي گويد: قانون بورس در مجلس هفتم با اين هدف نوشته شد که به عنوان يک چتر جامع اقتصادي عمل کند. نديمي وارد شدن خودرو به بورس را مساوي با شفاف سازي قيمت، تامين نقدينگي خودروسازان و عدم وابستگي خودروسازان به بانک ها و همچنين قطع شدن دست دلال ها از بازار خودرو مي داند. او اعتقاد دارد که حجم عظيمي از سرمايه در صنعت خودرو گردش دارد که هيچ نظارتي بر آن وجود ندارد.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس با ابراز نگراني از وضعيت صنعت خودرو مي گويد: اگر مجلس خود را کنار بکشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ قبل از اينکه انفجاري در صنعت خودرو رخ بدهد بايد فکري به حال اين صنعت کرد که يکي از اين فکرها شفاف سازي از طريق بورس است، اما با توجه به نظرات کارشناسان و روشن نبودن ساز و کارها در صورت ورود خودرو به بورس کالابراي خودروسازان، ممکن است اين ماجرا خود به مشکلي تبديل شود که مشکلات اصلي خودروسازان را به سايه بکشاند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

احتمال افت تولید و رواج دلالی در بازار قوت گرفت

افزایش قیمت خودرودر حالی به یک خواسته معمول در بین خودرو سازان تبدیل شده که ...