خانه / آخرین اخبار / گزارش خودرویی مرکز پژوهش‌های مجلس

گزارش خودرویی مرکز پژوهش‌های مجلس

«سوخت پاک، خودرو پاک  و هوای پاک» از شعار فعالان و مسوولان زیست محیطی کشور در 29 دی‌ماه هر سال همزمان با فرارسیدن هفته هوای پاک است. در این روز مسوولان زیست محیطی کشور با برگزاری برنامه‌هایی خاص که رونمایی از خودرو برقی و هیبریدی اصولا پای ثابت آن است، بر استفاده یا تولید این خودرو اصرار فراوانی دارند. از سوی دیگر برخی خودروسازان داخلی نیز در اخبار پی‌در‌پی تاکید می‌کنند که تا سال آینده خودرو برقی یا هیبریدی خود را به بازار عرضه خواهند کرد. با تمام این اوصاف چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس با ارائه گزارشی در مورد الزامات و چالش‌های تولید خودروهای الکتریکی در ایران تولید خودروهای برقی را با شرایط خاصی دارای توجیه اقتصادی خوانده است.

به گزارش کارنت، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود تاکید کرده که نتایج تحقیقات نشان داده است خودروهای الکتریکی به‌دلیل عدم‌تولید گازهای آلاینده، مطلوب‌ترین و ایده‌آل‌ترین خودرو در بین انواع خودروها است.  در ادامه این گزارش تاکید شده که بررسی تجربیات اغلب کشورهای پیشرفته و دارای صنعت خودرو، نشان می‌دهد که این کشورها، برنامه جدی و مدونی برای توسعه و تولید انبوه خودروهای الکتریکی دارند و از سال 2009 اغلب کشورهای پیشرفته گرایش قابل‌توجهی به خودروهای الکتریکی پیدا کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که با توجه به این روند و به‌خصوص تشدید بحران آلایندگی شهرهای بزرگ از جمله تهران، به نظر می‌رسد که دولت، خودروسازان و قطعه‌سازان کشورمان از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی لازم را برای ورود و فراگیر شدن تکنولوژی خودروهای الکتریکی در دستور کار قرار دهند.

اما با وجود چالش‌هایی که در تولید و استفاده از این خودرو در کشور وجود دارد، تولید خودروهای برقی همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیازمند حمایت‌های جدی از سوی دولت است.

در ادامه این گزارش آمده که پرداخت کمک هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروساز، پرداخت یارانه به استفاده‌کنندگان از این خودروها، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سطح شهرها برای استفاده از این خودروها، کاهش تعرفه واردات قطعات خودروهای برقی، ایجاد زیرساخت توسعه و تولید موتورهای خودروهای برقی، ایجاد مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی از جمله الزامات تولید و استفاده از خودروی برقی در کشور است.

مرکز پژوهش‌ها همچنین تاکید کرده که با افزایش مصرف برق شهری در صورت استفاده انبوه از این خودروها، عمر کوتاه قطعات موتوری در مقایسه با قطعات موتوری خودروهای احتراقی موجود، مقرون به‌صرفه نبودن ایجاد ایستگاه‌های شارژ باتری، ظرفیت حمل بار و مسافر کم، جهت مصارف شهری و برون شهری در مقایسه با هزینه این خودروها همچنین از جمله چالش‌های تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*