خانه / آخرین اخبار / روزهای تکراری رکود بازار خودرو

روزهای تکراری رکود بازار خودرو

پیش‌فروش‌های خودرو به مناسبت ایام دهه فجر آغاز شده است و دو خودروساز بزرگ جاده مخصوص محصولات خود را با شرایط ویژه به مشتریان خودرو عرضه می‌کنند. درحالی که ماه گذشته فعالان بازار خودرو از تعیین ‌تکلیف بازار شب عید خودرو با فروش‌های فوق‌العاده خودرو خبر داده بودند، حالا در روزهای نخستین دومین ماه فصل زمستان این وعده محقق شده است و خودروسازان برخی محصولات خود را در این فروش‌های وی‍ژه عرضه کردند. ایران‌خودرو محصولات خود را با سود مشارکت 18 تا 25درصد در این جشنواره عرضه کرده و سایپا نیز با شرایطی مشابه محصولات خود را پیش‌فروش کرده است.

امسال باتوجه به اینکه بازار خودرو چندان روزهای پررونقی را به خود ندیده، نمی‌توان توقع رونق را در ماه‌های آخر سال داشت. چراکه در سال93 تب‌وتاب‌های ناشی از قیمت‌گذاری خودرو این بازار را در رکود عمیق فرو برد و به گفته فعالان بازار خودرو به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، دیگر آنچنان تقاضایی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. درهمین حال، رضا شیوا رییس شورای رقابت با تاکید بر اینکه احتمال افزایش قیمت خودرو وجود ندارد، گفت: «بحث افزایش قیمت خودرو دیگر در دستور کار شورای رقابت قرار ندارد و ما با افزایش قیمت تندر90 هم موافقت نکرده‌ایم. شورا درصورتی با افزایش قیمت‌ها موافقت می‎کند که تولیدکننده خودرو شاهد تورم باشد، اما در غیر این صورت قیمت خودرو افزایشی پیدا نخواهد کرد.» این صحبت‌های رضا شیوا درحالی است که طبق روال هرسال افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال، باعث تغییر در قیمت خودروها می‌شود البته درحالی که انتظار روزهای گرم در سرمای ماه‌های آخر سال می‌رفت اما این امر همچنان به وقوع نپیوسته است و همچنان بازار در روزهای تکراری رکود به سر می‌برد.

خودرو گران نمی‌شود

در هرحال، با شرایط به‌وجود آمده و اعلام پیش‌فروش‌های خودرو، احتمال افزایش قیمت آنچنانی وجود ندارد اما توقعی که از بازار شب عید خودرو می‌رود، افزایش تقاضا است چراکه با افزایش مسافرت‌ها مشتریان خودرو میل به خرید یا تعویض می‌یابند. به گفته فعالان بازار و باتوجه به شواهد، مشتریان خودرو که کمتر از 10میلیون تومان دارند، می‌توانند در روزهای آخر سال به سراغ خودروهای کارکرده مانند پراید‌های مدل‌های سال1385 به پایین و پ‍ژو‌های مدل‌های سال‌های1382 به پایین بروند. البته خودروهای دیگر مدل‌ها و برندها با میزان کارکرد بالاتر و قدیمی‌تر نیز هستند. این درحالی است که برای خرید خودروهای صفر باید حداقل 19 تا 20میلیون تومان به بالا داشته باشند تا بتوانند خودرو صفر بخرند.

عدم استقبال از بازار خودرو

منصوری نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران درخصوص بازار خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: بازار خودرو برخلاف سال‌های گذشته آنچنان با استقبالی مواجه نشده است. وی در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد امسال مردم با معضل جدی عدم وجود نقدینگی مواجه هستند. منصوری همچنین در ادامه افزود: قطعا تولید‌کنندگان خودرو نیز باید این مساله را درنظر بگیرند و شرایط خرید برای مردم را آسان‌تر کنند.

این فعال بازار خودرو درخصوص تاثیر پیش‌فروش‌های خودروسازان در بهمن گفت: این پیش‌فروش‌ها فعلا تاثیر چندانی بر بازار خودرو نگذاشته است. به هرحال باید خودروسازان توجه داشته باشند که مانند سال گذشته که تحویل خودروهای 10 تا 15روزه به سال93 کشیده شد، این اتفاق در سال‌جاری نیفتد و به وعده‌های خود سر زمان مقرر عمل کنند.

وی همچنین در ادامه بااشاره به بازار وارداتی‌ها گفت: باتوجه به نوسانات ارزی درچند وقت اخیر، قیمت خودروهای وارداتی با ثبات مواجه نیست و دچار افت‌وخیز می‌شود.

پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی

پراید، پژو پارس، ام‌وی‌ام X33، آریو، میتسوبیشی لنسر و اسپورتیج؛ پرفروش‌ترین خودروهای سواری در رده‌های قیمتی مختلف در 6ماهه نخست امسال بوده‌اند. به گزارش ایسنا، در 6ماهه نخست امسال در گروه خودروهایی با سطح قیمتی کمتر از 25میلیون تومان، خودروی پراید131 معادل 57.8درصد بازار خودرو در این سطح قیمتی را دراختیار داشته است. اما در خودروهای با سطح قیمتی بین 25 تا 50میلیون تومان نیز، خودروی پژو پارس معادل 26.4درصد سهم بازار این گروه قیمتی را دراختیار داشته است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی 50 تا 75میلیون تومان نیز خودروی ام‌وی‌ام ‌X33 پرفروش‌ترین خودرو در بین دیگر خودروهای قرار گرفته در این سطح قیمتی بوده است. اما در خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100میلیون تومان نیز خودروی آریو 32.5درصد سهم بازار را دراختیار داشته است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی 100 تا 125میلیون تومان هم خودروی میتسوبیشی لنسر (1800) معادل 22.1درصد سهم بازار را دراختیار داشته است. در خودروهای با سطح قیمتی بیشتر از 125میلیون تومان هم خودروی اسپورتیج با کسب 32درصد سهم بازار بیشترین فروش را در این گروه قیمتی داشته است.

کارت طلایی خودرو اجباری نیست

رییس شورای رقابت در مورد این‌که ارایه کارت طلایی خودرو امری اختیاری است، گفت: هیچ خودروسازی نمی‌تواند کارت طلایی خودرو را به اجبار به مشتریان بفروشد و آنها باید در این زمینه مختار باشند. رضا شیوا همچنین به ایسنا گفت: خودروسازان داخلی براساس ضوابط و قواعد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خودروهای خود را تا 40000کیلومتر یا دو سال بعد از فروش ضمانت کنند و هر خودروسازی باید این قانون را رعایت کند. اما باتوجه به اینکه برخی خودروسازان، خودروهای خود را به‌صورت اقساطی دراختیار مشتریان قرار می‌دهند، آنها را تا پایان اقساط بیمه بدنه می‌کنند که تا به اتمام رسیدن اقساط، خودرو کمترین آسیب را ببیند. اما برخی این خدمات را در قالب کارت طلایی به مشتریان ارایه می‌دادند و مشتری را مجبور به پرداخت مبلغی بابت این کارت می‌کردند. اما این کارت نباید اجباری باشد و باید به‌صورت اختیاری دراختیار خریدار قرار گیرد، چون هیچ الزام قانونی در مورد این موضوع وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*