خانه / آخرین اخبار / بیش از 40 درصد جاده هاوضعیت بدی دارند/جریمه های رانندگی افزایش می یابد

بیش از 40 درصد جاده هاوضعیت بدی دارند/جریمه های رانندگی افزایش می یابد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با داشتن 48 هزار کیلومتر راه شریانی بیش از 75 درصد حمل و نقل از این طریق صورت می گیرد گفت:این در حالی است که به دلیل عدم سرمایه گذاری بیش از 40 درصد از این جاده ها در وضعیت بد و بدتر قرار دارند.

نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای امروز صبح در سالن همایش های برج میلاد با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی شروع بکار کرد ،علی‌اکبر آشوری دبیر این همایش گفت: یکی از نشانه‌های بارز قرن حاضر، سرعت تغییر و تحولات علمی و فنی است؛ در حال حاضر بشر به طور مداوم با نوآوری و فناوری‌های نوین مواجه است و به فراخور نیاز خود از آنها در زمینه‌های مختلف و در جهت بهبود امور استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از فناوری‌های نوین که در دهه‌های اخیر در حوزه حمل و نقل به طور گسترده در جهان رواج یافته است، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند است که موجب تحولات و بهبود عملکرد و بهره‌وری در ایمنی حمل و نقل شده است.

دبیر نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای گفت:‌ در ایران به دلیل سهم 95 درصدی حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی کالا و مسافر انعطاف‌پذیری و پوشش سراسری و گستره وسیع فعالیت‌ها در کشور و تأثیرگذاری آن بر روی توسعه سایر بخش‌ها، ارتقای بهره‌وری و ایمنی این زیربخش اهمیت مضاعف دارد.

آشوری افزود: در برنامه‌های بلندمدت سازمان راهداری نیز همواره ارتقای ایمنی عبور و مرور و ارتقای سطح خدمات و بهره‌وری جایگاه ویژه‌ای داشته است.ایجاد تحول در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای غیر از به کارگیری فناوری‌های نوین و سامانه‌های حمل و نقل هوشمند امکان‌پذیر نیست، در این راستا و به منظور کاهش زمان و هزینه، استفاده از تجربه‌های موفق کشورهای دیگر در اجرای طرح هوشمندسازی جاده‌ها و معرفی جدیدترین سامانه‌های هوشمند جاده‌ای و مشارکت بخش دولتی و خصوصی در اجرای این طرح‌ها ضروری است.

آشوری گفت: برگزاری همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای امری مغتنم برای سازمان راهداری است و انتظار می‌رود با برگزاری چنین همایش‌هایی امکان شناسایی و انتخاب جدید فناوری‌های هوشمند کاربری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای متناسب با شرایط اقتصادی و فنی کشور فراهم شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم با همکاری بخش دانشگاه و حضور متخصصان داخلی، زمینه مشارکت بخش دولتی و خصوصی برای اجرای طرح‌های هوشمندسازی جاده‌ها فراهم شود.

هزینه ی جریمه های رانندگی افزایش می یابد/کاهش سالانه ۱۰ درصدی سوانح رانندگی محقق نشد

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری در نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای گفت: نگهداری راه‌ها، نظارت بر وضعیت جاده‌ها، کنترل رفتار کاربران، تحلیل شبکه و کمک به نوسازی ناوگان عمومی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وی ادامه داد: در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های روز فاصله چندانی با دنیا نداریم و تکنولوژی‌ها با تأخیر کوتاه وارد کشور می‌شود.همچنین سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای ما حدود 10 سال عمر دارند و در سازمان راهداری از انواع سامانه‌های هوشمند استفاده می‌شود.

کشاورزیان با تأکید بر اینکه در تحلیل شبکه باید وضعیت جاده‌های کشور را تحلیل کرد، گفت: در صورت نیاز به توسعه باید به موقع اقدام شود و این نیازمند اطلاعات صحیح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استفاده از ترددشمار در بخش سامانه‌های هوشمند، عملیاتی شده است و در کنار آن، دوربین‌های نظارت تصویری هم فعال است. استفاده از ترددشمارها در راستای اطلاع‌رسانی از وضعیت ترافیکی راه‌ها مؤثر است.

وی با بیان اینکه وضعیت جاده‌ها به صورت آنلاین توسط دوربین‌ها به نمایش درمی‌آید، افزود: در حال حاضر پایش جاده‌ها با 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام می‌شود؛ در کنترل ترافیک کاربران از جی‌پی‌اس و دوربین کنترل سرعت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه کامیون‌های ترانزیتی مجهیز به جی‌پی‌اس هستند، اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راه و وزارت نفت نهایی کرده‌ایم مبنی بر اینکه تا دو سال آینده همه ناوگان حمل و نقل به جی‌پی‌اس آنلاین مجهز شوند تا هم پیمایش ناوگان و هم میزان سوخت مصرفی و سهمیه آنها مشخص باشد. در حال حاضر این سهمیه‌ها بدون درنظر گرفتن پیمایش یکنواخت است، اما جی‌پی‌اس آنلاین موجب می‌شود که سوخت به ناوگانی که تردد ندارند اختصاص نیابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر 400 دوربین کنترل سرعت در 4 هزار کیلومتر از جاده‌ها نصب شده است که میزان سرعت را نشان می‌دهد. همچنین میزان تلفات سوانح رانندگی در سال گذشته به 18 هزار نفر کاهش یافت، اما نتوانستیم هدف برنامه را مبنی بر کاهش سالانه 10 درصد تلفات رانندگی محقق کنیم و این رقم حدود 5.6 درصد بود.

کشاورزیان گفت: اکنون 1300 ترددشمار، 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت، 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر و 17 دستگاه توزین در حال حرکت در جاده‌ها فعال است. و طبق قرارداد منعقده 1800 دستگاه دوربین ثبت بیشینه سرعت و متوسط سرعت در جاده‌ها نصب می شود.

معاون وزیر راه با بیان اینکه رقم این قرارداد 900 میلیارد تومان است، گفت: این رقم بابت خرید، نصب دوربین‌ها، انتقال دیتا و نگهداری دوربین‌ها است که دو سال اول، عملیات نصب انجام شده و مدت قرارداد 6 سال بعد از این دو سال است.

وی با بیان اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی به دلیل نرخ پایین، قابلیت بازدارندگی ندارند گفت: تنها کشوری هستیم که جریمه تخلفات رانندگی در آنها پایین است.در همین راستا موضوع افزایش مبلغ جریمه ها را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع دادیم که‌ منتظر تصویب آن هستیم تا پس از چهار سال، میزان مالی جریمه تخلفات رانندگی افزایش یابد.

عدم فعالیت یک چهارم کامیون‌ها با داشتن سهمیه سوخت/ ۴۰ درصد راه‌های شریانی در وضعیت بد و بدتر قرار دارند

در ادامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت هوشمندسازی گفت: هوشمندسازی به سرعت رشد کرده و بشر توانسته است داده‌ها را از طریق الکترون با سرعت بالایی انتقال دهد. ترافیک بالا و آلودگی‌های زیست‌محیطی به دلیل مصرف زیاد سوخت شرایط سختی را برای مردم فراهم کرده است؛ روزانه میلیون‌ها ساعت وقت مردم در ترافیک هدر می‌رود و بهره‌وری فعالیت‌ها با ترافیک موجود کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینکه وارد عصر مدرن شده‌ایم، اما ابزار مدرن را دراختیار نداریم. از دهه هفتاد حدود 5 میلیون خودرو در ایران فعال بود، اما این رقم امسال به 17 میلیون خودرو در سال و تا 20 سال آینده به 40 میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.

آخوندی اظهار داشت: میزان جاده موجود در کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ در برنامه حمل و نقل جاده‌ای ایجاد 10 کریدور توسعه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اما قطعاً نمی‌توان با این توسعه قدرت جابجایی و حرکت‌دهی را ارتقاء داد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مدرن‌سازی در شبکه حمل و نقل باید در دستور کار باشد اضافه کرد: رویکرد سازمانی و حفظ تعلق سازمانی مانعی برای افزایش بهره‌وری است، باید تعاملات ارگان‌های دست‌اندرکار جاده‌ای ودرون‌شهری افزایش یابد. در این راستا به دنبال ایجاد هماهنگی بین همه ارگان‌های دست‌اندرکار هستم.

عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: خاصیت هوشمندسازی جاده‌ای یکپارچگی است.480 هزار کامیون در ایران کارت سوخت دارند، اما کمتر از 100 هزار دستگاه کامیون از سازمان راهداری در سال گذشته بارنامه دریافت نکرده‌اند، بنابراین از مسیر پیمایش آنها آگاه نیستیم در حالی که کارت سوخت را دریافت کرده‌اند.

آخوندی تأکید کرد: سوخت باید بابت پیمایش اختصاص داده شود و اینکه بابت هر کامیون سوخت اختصاص می‌یابد منطقی نیست.تعیین مجاز بودن بارهای محوری از طریق هوشمندسازی جاده‌ها محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه نگهداری راه‌های موجود در ساخت جاده‌های جدید اولویت دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون 48 هزار کیلومتر راه شریانی داریم که بیش از 75 درصد حمل و نقل ایران در این میزان راه انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل نبود سرمایه‌گذاری برای نگهداری رویه جاده‌ها بیش از 40 درصد راه‌های شریانی کشور در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارند.

آخوندی تأکید کرد: به هیچ وجه بودجه راهداری را خرج راهداری نمی‌کنیم؛ امسال نمایندگان مجلس 500 میلیارد تومان اعتبار برای راهداری مصوب کردند البته این در حالی است که برای نگهداری راه‌های کشور، سالانه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*