خانه / آخرین اخبار / آیا زمان آن نرسیده که مانع از تولید خودروهای بی‌کیفیت شویم؟

آیا زمان آن نرسیده که مانع از تولید خودروهای بی‌کیفیت شویم؟

معاون عملیات ترافیک راهور ناجا گفت: امروز در دنیا کیفیت در مقابل تشریفات قرار دارد و خودروی بی کیفیت خودروی بی تشریفات است لذا آیا زمان آن نرسیده است که جلوی تولید اینگونه خودروها را بگیریم.

مناظره این هفته با موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده برگزار شد.

در مناظره این هفته، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسعود زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست، کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، احمد رستمی معاون فنی مهندسی راهور ناجا و محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهور ناجا حضور دارند.

سوال این هفته برنامه مناظره نیز بدین شرح است: “آیا موافقید برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروهایی با استانداردهای پایین متوقف شود؟”

سرهنگ احمد رستمی معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهور ناجا در برنامه مناظره این هفته اظهار داشت: وسایل نقلیه موتوری، کارخانجات، نیروگاه‌ها و ریزگردها اصلی‌ترین منابع آلوده‌کننده هوا هستند.

وی افزود: آلودگی هوا دو منشأ اولیه و ثانویه دارد منشأ اولیه شامل تکنولوژی، طراحی و تولید وسیله نقلیه و همچنین میزان و نوع سوخت است. همچنین در این رابطه باید کیفیت سوخت را نیز مدنظر قرار داد.

** الزام استاندارد یورو4 برای تمام وسایل نقلیه سبک بنزینی

معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهبر ناجا در خصوص منشأ ثانویه آلایندگی هوا اظهار داشت: استفاده کنندگان از وسایل نقلیه و همچنین خدمات پس از فروش در زمره منشأ ثانویه آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند. معاینه فنی باید به درستی انجام شود و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

رستمی با مقایسه تولیدکنندگان خودرو در کشور و نقاط دیگر جهان تصریح کرد: امروز در تمام نقاط جهان در خصوص آلایندگی وسایل نقلیه استاندارد یورو 6 اعمال می‌شود و در کشور ما نیز در خصوص وسایل نقلیه سبک بنزینی براساس مصوبه دولت اجرای استاندارد یورو 4 از اول شهریور ماه الزامی است.

** 70 درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست

مسعود زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: بحث خودرو یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنیم چرا که در آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: از اواخر دهه 70 مطالعات بسیاری در راستای آلودگی هوا انجام شد که مشخص شد، 70 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست باید چاره اندیشی می‌کرد بنابراین بحث قانون جلوگیری از خودروهای آلاینده مطرح شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: قانون جلوگیری از خودورهای آلاینده مصوب سال 74 بود که بند 8 تا 11 آن به صراحت مطرح کرده است که هر خودرویی که وارد یا تولید می‌شود باید استاندارد لازم را داشته باشد که در این راستا از سال 79 استانداردسازی آغاز شد.

زندی با اشاره به اینکه ما سرب را از سوخت حذف کردیم بنابراین حداقل استاندارد مطرح و اجرا شد، گفت: استاندارد خودروها به یورو2 ارتقاء یافت که این امر در کاهش آلودگی خودرو بسیار موثر واقع شد، می‌توان گفت تست اولیه را در راستای استاندارد خودرو نداشتیم ولی اکنون این امر انجام می‌شود.

**  آلایندگی در خودروهای با سوخت فسیلی اجتناب ناپذیر است

امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه از بعد از انقلاب صنعتی موضوع چگونگی تولید محصولات با کمترین آسیب به محیط زیست مطرح بوده اظهار داشت: در حوزه خودرو باید به این موضوع توجه کرد که در هر وسیله‌ای که در آن سوخت فسیلی استفاده می شود فرآیند احتراق انجام و آلایندگی صورت می‌گیرد. مهم آن است که باید در این رابطه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آلایندگی‌ها در سطح جامعه انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه از اواخر دهه هفتاد بحث استاندارد و کاهش آلایندگی وسایل نقلیه در دستور کار بخش‌های مختلف قرار گرفته است گفت: 3 عامل در آلایندگی خودرو از جمله تکنولوژی، تردد وسایل و نوع سوخت‌ها دخالت دارند اما در مورد آلودگی هوا عوامل مختلف دیگری دخیل هستند.

قناتی اضافه کرد: در مجموع از دهه 70 و دقیقا از سال 79 استاندارد خودروها با رعایت استاندارد 1504 آغاز شده است به نحوی که ما فقط 10 سال با اروپا در اجرای این استاندارد فاصله داشتیم.

** خودروسازان موظف به رعایت 55 استاندارد اجباری هستند

همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و توجه ایشان به موضوع پوشش کامل استاندارد در تولیدات داخلی عمل می کند اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و رعایت استانداردها را به عنوان یک مطالبه عمومی مردم از تولیدکنندگان داشته است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در زمینه خودرو با تدوین 55 استاندارد اقدامات لازم را انجام داده است افزود: این سازمان در تدوین ترکیب و نوع خودروها آلایندگی آنها را مورد بررسی کامل قرار می‌دهد. در نهایت رعایت این استانداردها توسط تولیدکنندگان مجوز تولید آنها را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ازسال 1382 که کمیته فنی خودرو در وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفت یکی از دستگاه‌های فعال سازمان ملی استاندارد بوده است که با عضویت در این کمیته نظارت خود را بر محصولات داخلی و وارداتی افزایش داده است.

نکونام با تأکید بر اینکه اجرای این استاندارد نیازمند دستگاه‌های متولی است گفت این موضوع در سازمان ملی استاندارد نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی در دستور کار قرار دارد.

** تمام محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو4 است

در ادامه کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اشاره به اینکه کلیه محصولات ایران خودرو از فرآیند تولید قطعات تا محصولات نهایی در چارچوب استانداردهای یورو4 است اظهار داشت: خط مشی ایران خودرو اجرای تمام استانداردها است تا بتواند رضایت مصرف کننده را حفظ رعایت محیط زیست بدست آورد.

وی با تأکید براینکه در شرایط جنگ تحریم صنعتی و اقتصادی افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم استانداردهای قانونی را رعایت کنیم گفت: به عنوان نمونه خودروی دنا از شهریور 1393 با رعایت استانداردها به تولید انبوه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی آلایندگی هوا را باید مورد بررسی قرار داد گفت: خودروهای فرسوده 60 تا 70 درصد نسبت به خودروهای دیگر آلایندگی دارد کیفیت سوخت حمل و نقل ناوگان عمومی و جایگاه های پمپ بنزین بدون رعایت زیرساخت‌های لازم در حجم آلایندگی هوا موثر هستند.

** از سال 82 حدود 80 درصد از آلودگی خودروها را کاهش دادیم

وی بیان کرد: خودروی کاربراتوری را به انژکتوری رساندیم و همچنین ازسال 82 بالغ بر 80 درصد از آلودگی خودرو را کاهش دادیم؛ چندین مصوبه برای ارتقای استاندارد حتی به یورو 3 داشتیم ولی تأکید بر این امر بوده که سوخت مورد نیاز نیز باید استاندارد لازم را همزمان داشته باشد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کمی ارتقای خودرو به تعویق افتاد، گفت: طبق مصوبه 10 اردیبهشت 93 تا 1 مهر 93 ارتقا و استاندارد را به یورو 4 انجام دادیم که این حرکت خوبی بود.

زندی با اشاره به اینکه از 77 نوع خودروی تولیدی بنزینی، 70 نوع خودرو با شرایط استاندارد صورت گرفت، افزود: همچنین ما اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دادیم.

** آیا زمان آن نرسیده که جلوی تولید خودروهای بی کیفیت را بگیریم؟

در ادامه مناظره، محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهور ناجا با بیان اینکه کشته شدن سالانه 1.2 میلیون نفر در حوادث و سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جزو پدیده‌های قرن بیستم است، اظهار داشت: نکته مهم این است که 85 درصد این اتفاقات برای کشورهای درحال توسعه می‌افتد و کشورهای توسعه یافته کمتر آسیب می‌بینند.

وی اضافه کرد: هرجا سلامت مردم مهمتر از کسب سود باشد وسایل نقلیه با کیفیت تولید خواهد شد لذا ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی نیازمند برنامه ریزی سلامت محور، اجرای مصوبات و تعهد کیفیت تولید است.

معاون عملیات ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: کاستی در هر بخشی این فرآیند را ناقص می‌کند لذا شاهد هستیم طرح زوج و فرد اجرا می‌شود خودروهای فاقد معاینه فنی توقیف و جریمه می‌شوند بدون اینکه سوال کنیم سهم تولیدات بی کیفیت از این جریمه‌ها کجاست.

مهماندار یادآور شد: امروز در دنیا کیفیت در مقابل تشریفات قرار دارد و خودروی بی کیفیت خودروی بی تشریفات است لذا آیا زمان آن نرسیده است که جلوی تولید اینگونه خودروها را بگیریم.

** پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد

سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا در ادامه برنامه مناظره با بیان اینکه ما در سالیان گذشته تجربه الزامی کردن ضوابط آلایندگی را داشتیم گفت: باید تولیدات کارخانه‌ها با توجه به ضمانت اجرایی استانداردهای تعیین شده تولید شود و عقب‌گرد نداشته باشیم چرا که تصویب کننده این سیاست‌ها حاکمیت و دولت هستند.

وی افزود: تصمیم سازی باید کارشناسی شده باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد. دولت نیز نباید از مسیری که در حال پیشروی است عقب نشینی کند.

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا با اشاره به استاندارد یورو6 در نقاط دیگر جهان اظهار داشت: دنیا در استاندارد یورو6 به فیلتر دوده رسیده است اما در کشور ما و با مصوبه اخیر اگر خودروساز بخواهد محصولات خود را براساس استاندارد یورو6 تولید کند برایش صرفه اقتصادی ندارد و بنابراین یورو2 و یورو 3 تولید می‌کند.

رستمی همچنین گفت: متأسفانه پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد و نظارت کافی بر روی آنها وجود ندارد.

** محیط زیست اجازه شماره‌گذاری به خودروهای فاقد استاندارد را نمی‌دهد

زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان محیط زیست در ادامه گفت: بنده با این امر که برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروها با استاندارد پایین باید متوقف شود، موافقم. مصوبه هیئت وزیران به معنای دستاورد دولتی حکمی تعیین کننده است بنابراین استاندارد یورو4 باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه رسیدن به استاندارد یورو 4، 10 سال به طول انجامید گفت: برای استاندارد یورو4 تنها موضوع تجهیزات کافی نیست بلکه باید همزمان با استاندارد یورو4 تمام موارد ارتقا یابد چرا که دیگر امکان برگشت به عقب وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این سازمان اجازه نخواهد داد که خودرویی که منطبق با استاندارد لازم نیست شماره گذاری شود، افزود: ما در خودروی بنزینی تا حدودی مشکل را حل کردیم ولی مشکل و نگرانی اکنون در خصوص خودروهای دیزلی است.

زندی با اشاره به اینکه 4 سال است که استاندارد یورو2 برای خودروهای داخلی صورت می‌گیرد و برای خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو5 رعایت می‌شد، اظهار داشت: خوشبختانه در خصوص نفت نیز وزارت نفت حرکت‌های خوبی انجام داد و اکنون 24 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص خودروهای دیزلی نگرانی به دلیل ایجاد ذرات معلق وجود دارد افزود: در 8 کلانشهر اکنون بحث ذرات معلق مطرح است که خودروهای دیزلی باعث افزایش این امر می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فیلتر تا 250 پی پی ام برای جلوگیری از ذرات بر روی خودرو باید صورت گیرد، اظهار داشت: باید اقداماتی انجام دهیم تا شاهد تولید ذرات نباشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*