خانه / آخرین اخبار / چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟

چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟

روغن موتور

روغن موتور نتیجه ترکیب مواد افزودنی مخصوص با روغن پایه ای است که ازنفت خام به وجود می آید .

 روغن پايه، روانكاري قسمت‌هاي متحرك را به منظور کاهش اصطکاک انجام می دهد،از آنجايي‌‌كه روغن پایه به تنهايي براي حفاظت موتور كافي نمي‌باشد، از مواد افزودنی به منظور جلوگيري از خراب شدن روغن پايه تحت شرايط دمايي موتور و هم چنين حفاظت بيشتر موتور استفاده مي‌كنند.این مواد موجب می شوند تا روغن علاوه بر روانکاری خاصیت های دیگری نیز داشته باشد.بعنوان مثال، مواد افزودنی پاك‌كننده براي پاكيزه نگهداشتن موتور استفاده مي‌شود چراکه آلودگي‌هاي مختلف را در حالت معلق نگه داشته و مانع از نشستن آنها بر روي قطعات موتور مي‌شود .همچنین با داشتن بازدارنده‌هاي خوردگي و زنگ‌زدگي، موتور از آب و اسيدهاي تشكيل شده محافظت شده و عمر قطعات بالاتر می رود.اما علاوه بر این مواد آنتي اكسيدان‌ها نیز از اكسيداسيون روغن و درنهايت تشكيل لجن جلوگيري کرده و مواد ضد سايش  يك فيلم روي سطح فلز تشكيل مي‌دهند تا از برخورد فلز –فلز جلوگيري شود تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا روغن موتور را تشکیل دهند.

وظایف روغن موتور به طور كلی شامل موارد زیر می باشد :

1.كاهش اصطكاك قطعات متحرك موتور
2. كاهش سایش قطعات موتور
3.خنك نمودن قطعات داخلی موتور
4.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و تركیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
5.آب بندی كامل بین سیلندر و پیستون
6.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی


عوامل موثر در مدت زمان كاركرد و تعویض روغن موتور :

روغن موتور پس از مدتی کارکردن، به تدریج کیفیت خود را از دست می‌دهد. این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرارگرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، براده‌های فلزی از سطوح کنده شده و در داخل روغن پراکنده شده و گروهی از آنها حتی توسط فیلتر روغن نیز جمع‌آوری نمی‌شوند. خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید می‌شود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا می‌باشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. ازطرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی مصرف شده و یا کارآیی خود را از دست می‌دهند. بنابراین پس از مدتی ترکیبات مضر در داخل روغن موتور به حدی می‌رسد که با ریختن موادی که در بازار به عنوان مکمل روغن معروف است نیز، روغن خواص مطلوب و مناسب خود را پیدا نمی‌کند. با این حال عواملی هستند که باعث می‌گردند عمر روغن موتور زودتر کاهش یابد، مهمترین این عوامل عبارتند از:

1.شرایط كاری موتور : رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد ، در جا كاركردن زیادموتور در ترافیك های سنگین ، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جاده های خاكی و گرد و غبار به مدت طولانی

2.كیفیت احتراق موتور ( تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی ):در عمل احتراق سوخت در موتور، مقداری بخارآب نیز تولید می‌گردد. در صورتی که موتور سرد باشد، بخارآب میعان شده و قطرات آب از رینگ‌های پیستون عبور کرده و وارد روغن موجود در کارتر می‌گردد. وجود آب در داخل روغن موتور هم باعث زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات موتور شده و هم باعث فساد زودهنگام روغن موتور می‌گردد.

3.كیفیت روغن موتور

4.كیفیت فیلتر های هوا و روغن و تعویض به موقع آنها

5. نوع و كیفیت سوخت مصرفی: میزان گوگرد اثر به سزائی بر کیفیت روغن موتور دارد. هرچه میزان گوگرد بالاتر باشد، میزان اسیدی شدن روغن موتور نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه عمر روغن موتور کاهش می‌یابد. این عامل بالاخص در مورد موتورهای دیزل که گازوئیل مصرف می‌کنند نمود بیشتری دارد.

6. دمای محیط : هنگامی که هوا گرم بوده و دمای هوا بالاست، موتور و همچنین روغن موتور نیز گرم است. در نتیجه پس از روشن شدن موتور، مدت زمان مورد نیاز برای گرم شدن موتور بسیار کوتاه است، بنابراین میزان مایع شدن بخارآب و آلوده شدن روغن موتور به آب بسیار کمتر از حالتی است که دمای هوا سرد است.

7. وضعیت موتور: هرچقدر موتور فرسوده‌تر باشد، به دلیل سایش، فاصله بین پیستون و سیلندر افزایش می‌یابد و در نتیجه گازهای حاصل از احتراق بیشتر به داخل کارتر نفوذ می‌کنند و روغن موتور در وضعیت حادتری قرار می‌گیرد.

8.توقف طولانی مدت : اگر روغن برای مدت زمان نسبتاً طولانی درون کارتر بماند بدون این که موتور روشن شود، علی‌رغم عدم کارکرد موتور، کارآیی روغن کاهش می‌یابد که مهمترین دلایل این امر، ایجاد ترکیبات کمپلکس و حضور آب خواهند بود.

شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید كه روغن موتور رابعد از طی مسافت 5000 ، 10000 كیلومتر و یا بیشتر ، باید تعویض نمود .روغن از زمان شروع به کار موتور بعلت مصرف مواد افزودنی پاک کننده، در معرض اکسایش و تجزیه حرارتی قرار گرفته که منتج به آلوده شدن روغن پایه و کاهش کیفیت آن می گردد.در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کنندگی و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها کاهش می یابداین تصور كه سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم كیفیت آن می باشد ، صحیح نمی باشد . اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا” سیاه نشود ، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا ، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاك كنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد . در غیر این صورت ، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرك موتور رسوب كرده و ‌باعث جلوگیری از انتقال حرارت ، ساییدگی زودرس قطعات ، روغن سوزی ، كاهش راندمان و توان موتور می شود .بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن آن است در صورتیکه عکس آن صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشدمی باید آن را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ،دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعاً سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و آلودگی ها روی قطعات موتور و لابلای آنها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت ، سائیدگی، روغن سوزی بیش از اندازه ، کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

عموما با بالا رفتن مدل خودروها شرایط موتور نیز از لحاظ سرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالاتر می رود.سازندگان سعی نموده اند علاوه بر ساخت روغن های متناسب با مدل های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمان تعویض آن نیز بیشتر باشد.لذا معتبرترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است.سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار متوسط)ذکر می کنند.بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.

میزان کارکرد

نوع و کیفیت روغن موتور

۳۰۰۰کیلومتر

CC/SC

۴۰۰۰کیلومتر

CC/SD

۵۰۰۰کیلومتر

SE/CC

بیش از ۱۰۰۰۰کیلومتر

SG

این حروف مشخص کننده سطح کیفیت بر روی ظرف حاوی روغن درج شده است .

بنابراین، از جمله نکات مهمی که باید به آنها توجه داشت یکی اینست که روغن سیاه نشده در حین کارکرد نشانه مرغوبیت آن نیست،بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است و دیگری اینست که از ترکیب چند تا روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنها در موتور خودداری نمایید.

منبع:ایرانول

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

همکاری‌ ایران و اروپا زیر سوال می‌رود؟

تمدید تحریم‌های 10ساله آمریکا علیه ایران بسیاری از صنعتگران از جمله قطعه‌سازان را نگران کرده ...